سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴

عدم حمایت دولت یازدهم از فیلم‌های استراتژیک

فیلم زندگی«شیخ احمد قمی»؛ همچنان بلاتکلیف/ شورجه: برای ساخت «سوادیکا» در انتظار امدادهای غیبی هستم!

جمال شورجه در میزگرد فیلم‌های عاشورایی*

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان مطرح سینمای ایران که چندسالی است در انتظار دریافت بودجه برای تولید فیلم زندگی «شیخ احمد قمی» است در رابطه با وضعیت تولید این اثر گفت: در انتظار امدادهای غیبی برای تولید این اثر سینمایی هستم!

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از زمانی که آقای ایوبی زمام امور سازمان سینمایی را در دست گرفتند هیچ اهتمام جدی برای به سرانجام رساندن پروژه هایی که از دولت قبل در حال ساخت و یا در مرحله پیش تولید بودند صورت نگرفت و تمامی این فیلم ها به تعطیلی کشانده شده است.

وی ادامه داد: پروژه زندگی «شیخ احمد قمی» با اینکه تا اواخر دوران مدیریتی  قبل، تمامی کارهایش انجام و نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان نیز برای پیش تولید آن هزینه شده بود، جزو آن دسته آثاری است که به دلیل عدم حمایت مدیران سینمایی کشور در دولت یازدهم در بلاتکلیفی به سر می برد. 

شورجه سپس با تأکید بر اینکه وقتی فیلم هایی «مانند لاله» که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده بدون هیچ دلیلی توسط مدیران دولت وقت متوقف می شود دیگر جایی برای اعتراض امثال من که پروژه هایشان در مرحله پیش تولید بوده باقی نمی ماند، اظهار داشت: من شخصاً نامه نگاری های زیادی را برای به سرانجام رساندن این پروژه با اهمیت با نهادها و ارگان های مختلف انجام داده ام اما متأسفانه هیچ گونه تصمیم گیری قطعی از سوی این نهادها برای به سرانجام رساندن این پروژه صورت نگرفته است.

این کارگردان سینما افزود: اگر هر نهادی بخواهد برای تولید فیلم «شیخ احمد قمی» وارد عمل شود می بایست با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی که متولی اصلی تولید این فیلم است وارد مذاکره شود و یا با تسویه حساب با این بنیاد به تنهایی تولید این اثر را در دست بگیرد. در هر صورت ما همچنان مشغول رایزنی با نهادهای مختلف برای تولید این اثر هستیم و امیدمان به الطاف الهی است.

کارگردان فیلم سینمایی «یاس های پنهان» در بخش دیگری از این گفتگو در مورد چگونگی شکل گیری طرح ابتدایی تولید این اثر سینمایی یادآور شد: از آنجا که احساس نیاز می شد تا به برخی از شخصیت های مهم علمی و سیاسی جهان اسلام بیش از گذشته در سینمای ایران توجه نشان داد ما حدود سال ۹۰ تصمیم گرفتیم فیلمی در مورد زندگی این شیخ بزرگوار بسازیم و از این رو قرارداد تولید آن را با بنیاد سینمایی فارابی منعقد کردیم و فیلمنامه آن هم توسط آقای فرهاد توحیدی نوشته شد.

وی ادامه داد: زمانی که فیلمنامه ایشان برای تصویب به شورای فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی ارجاع شد به دلیل عدم انطباق با واقعیت های زندگی این شیخ پذیرفته نشد و ما ناچاراً با دکتر محمدهادی کریمی وارد مذاکره شدیم تا ایشان بر اساس تحقیق ها و پژوهش های فراوانی که روی زندگی این شخصیت تاریخی و مذهبی داشتند فیلمنامه را تغییر دهند که متن ایشان مورد تأیید بنیاد فارابی قرار گرفت و ما به طور جدی روی آن متمرکز شدیم و قرار شد این اثر با نام «سوادیکا» تولید گردد.

شورجه در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: از آنجا که روند تولید این اثر شکلی جدی به خود گرفته بود ما چندین سفر به تایلند داشتیم و مذاکرات زیادی را با شرکت های تولید فیلم کانادایی انجام دادیم تا بتوانیم به صورت بین المللی این پروژه را به سرانجام برسانیم. یکی از این شرکت های کانادایی راضی شده بود تا به عنوان مجری طرح در کنار ما برای تولید این اثر حضور داشته باشد و از این رو ما حتی بازیگران این فیلم را نیز انتخاب کردیم و با برخی از آن ها نیز قرارداد امضا کریم اما با نوسانات قیمت ارز تولید کمی به تعویق افتاد که با آغاز بکار جناب ایوبی از اساس حمایت سازمان سینمایی را از دست دادیم!

گفتنی است؛ این فیلم درباره زندگی شیخ احمد قمی است که در زمان شاه عباس صفوی زندگی می‌کرده است. این عالم فرزانه در آن زمان به سرزمین سیام (تایلند فعلی) سفر می‌کند و به تبع خدماتی که این شیخ عالی قدر انجام داده‌است تا ریاست خزانه‌داری کشور سیام نیز پیش می‌رود. وی در ادامه فعالیت خود به نخستین شیخ‌الاسلام تایلند تبدیل می‌شود. او مورد احترام مردم و شیعیان آسیای شرقی است و در حال حاضر نوادگان بسیاری از ایشان در تایلند زندگی می‌کنند.

شیخ احمد قمی در دوران پادشاه «سوگ تام»، به دلیل اینکه در امور بازرگانی شخصیت ممتازی بود، به دربار فراخوانده شد و در آنجا فعالیت می‌کرد. وی از آن به بعد نیز منصب‌های مختلف دربار را در اختیار خود داشت و مورد اعتماد پادشاه بود. در جریان خیانت ژاپنی ها که می‌خواستند سلطنت را سرنگون کنند، وی از پادشاه حمایت کرد و با مخالفان حکومت به مبارزه پرداخت و سرانجام با همکاری نیروی وفادار به پادشاه، این خیانت را خنثی کرد. وی بعد از این جریان، به منصب‌های عالی دربار رسید و حتی مقام «جاوپایاباوان راش نایوک» که تقریباً معادل با وزیر اعظم است، به وی اعطا شد. شیخ احمد قمی، به‌نظر شیعیان تایلند نخستین کسی است که مذهب تشیع را به تایلند آورده‌است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.