سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶

توضیح مرکز گسترش پیرامون یک خبر/ فهیم: خوشحالم که مدیران به فکر شفاف سازی افتادند!

فهیم-طباطبایی نژاد

سینماپرس:محمد تقی فهیم در پی واکنش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به اظهارات اخیر وی در مورد بی توجهی به تولید آثار استراتژیک در این مجموعه دولتی گفت: خوشحالم صحبتی کردیم تا مرکز گسترش یادش بیاد به قول خود در مورد شفاف سازی باید عمل کند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی امروز سه شنبه ۲ تیرماه با ارسال توضیحاتی به اظهارات محمد تقی فهیم منتقد سینما در جلسه نمایش فیلم مستند«ایرانی های مرتد» واکنش نشان داد و ضمن اعلام بودجه دقیق خود عنوان کرد بخشی از تولیدات این مرکز به آثار دفاع مقدس اختصاص دارد؛ حال اینکه این منتقد شناخته شده سینما روز یکشنبه در تالار اسوه و در جلسه «سینما روایت» از نبود آثار مستند با محوریت بحران های منطقه و استراتژیک در مرکز گسترش انتقاد کرده بود.

اگرچه  ارسال خبر جلسه مذکور از سوی روابط عمومی «سینما روایت» و انتشار بی دخل و تصرف آن توسط سینماپرس، هر گونه مسئولیتی را از این رسانه سلب می نماید، اما در عین حال محمد تقی فهیم لحظاتی پیش در همین خصوص به خبرنگار ما گفت: خوشحالم از اینکه اظهارات ما سرانجام منجر به این شد تا مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بخاطر بیاورند که از دوسال گذشته قول داده بودند در مورد میزان عملکردشان شفاف سازی بیشتری کنند و این امر بالاخره محقق شد.

وی ادامه داد: اینکه مرکز به سرعت آمار و ارقام بودجه ای خود را برای روشنگری اذهان اعلام می کند جای خوشحالی دارد اما صحبت ما این بود که مرکز  دولتی گسترش سینمای مستند و تجربی که تاکنون از  هر سوژه ای که به نظرش می رسد فیلم می سازد در شرایطی که کشور ما در شرایط بحرانی  به سر می برد و  رسانه های بیگانه از هالیوود و اروپا  ما را مورد هجوم قرار داده اند بطور واضح و روشن در این  زمینه چه کرده اند؛ حال ۷ میلیارد یا ۱۲ میلیارد، فرق چندانی نمی کند؛ مهم این است که چند درصد فیلم هایشان درباره دفاع مقدس ساخته شده و چه میزان از فیلم هایشان به ساخت فیلم هایی  به موضوعات دیگر و غیر مرنبط با موضوعات حساس و استراتژیک منطقه اختصاص دارد.

شایان ذکر است توضیح مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که برای خبرگزاری سینماپرس ارسال شده است نیز به شرح ذیل است:

احتراماً، پیرو درج گزارش «مدیران حوزه مستندسازی یا خوابند یا خود را به خواب زدند/ از مرکز گسترش آبی گرم نمی‌شود» در خبرگزاری سینمای ایران مورخ اول تیرماه ۱۳۹۴، خواهشمند است ترتیبی مقرر فرمایید تا مطابق قانون، جوابیه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در آن رسانه‌ی وزین منتشر شود.

۱- در چهل و ششمین جلسه «سینما روایت» که ظاهراً برای نقد و بررسی فیلم «ایرانی‌های مرتد» تشکیل شده بود، جناب آقای تقی فهیم منتقد محترم سینما با اظهارنظری غیرمسئولانه، آمار و اطلاعات غلطی درباره‌ی بودجه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه دادند که متاسفانه همکاران محترم رسانه هم بدون تحقیق لازم به درج آن پرداخته‌اند!

دوستان! به اطلاع می‌رسانیم که کل بودجه این «مرکز» در سال ۱۳۹۳ معادل ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که برای ساخت ۵ فیلم سینمایی اول، ۱۲۴ فیلم مستند، ۱۷ فیلم انیمیشن، ۱۰ فیلم کوتاه داستانی، برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، چند همایش موضوعی، کارگاه آموزش تخصصی، کانون هفتگی نمایش و نقد فیلم و... هزینه شده است.

۲- برخلاف اطلاعات غلطی که آقای فهیم در یک جلسه نقد فیلم ارائه دادند، بودجه سالیانه «مرکز» در بخش تولید فیلم مستند، ۲ میلیارد تومان (و نه ۱۲ میلیارد تومان) است که آن هم هزینه‌ی ساخت ۱۲۴ فیلم مستند شده که به تایید اعضای شورای مستند این مجموعه رسیده است. در جمع این فیلم‌های مستند هم آثار متفاوتی در حوزه دفاع مقدس، مسائل دینی و آئینی و تاریخی و... به چشم می‌خورد که فهرست همه این تولیدات روی سایت مرکز قابل دسترسی است و در فصلنامه سینماحقیقت نیز منتشر می‌شود.

۳- روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آمادگی ارائه‌ی هرگونه آمار و اطلاعات پیرامون «فیلم‌های مستند» و دیگر رویدادهای این مجموعه به خبرنگاران محترم را دارد و انتظار می‌رود که همکاران محترم رسانه در مواجهه با آمار شفاهی برخی دوستان، موارد صحت و سقم آن را پیگیری نمایند تا بدون اطلاع دقیق از وضعیت موجود، ذهنیت این افراد رسانه‌ای نشود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.