دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸

دانشجویان دانشگاه تهران «اعتراف» می‌کنند

نغمه ثمینی

مهر: نغمه ثمینی نویسنده و مدرس تئاتر درباره ویژگی های ششمین دوره کارناوال مونودرام دانشگاه تهران که «اعتراف» نام دارد، توضیحاتی ارائه داد.

نغمه ثمینی نویسنده، مدرس و پژوهشگر تئاتر درباره برگزاری ششمین دوره مونودرام دانشجویان دانشگاه تهران به خبرنگار مهر گفت: کارناوال «اعتراف» در واقع ششمین دوره از برگزاری کارناوال های مونولوگ است که با دانشجویان کلاس نمایشنامه نویسی دانشگاه تهران برگزار می کنم. این کارناوال دومین سالی است که خارج از دانشگاه تهران برگزار می شود.

وی ادامه داد: سال های ابتدایی این برنامه صرفا به شکل یک نمایشنامه خوانی و در خود دانشگاه برگزار می شد اما از سال پنجم این کارناوال از دانشگاه خارج و برای ارتباط با مخاطبانی گسترده تر در تماشاخانه «آو» اجرا شد. سال گذشته در این برنامه ۹ اثر نمایشی اجرا شد اما امسال ۱۲ نمایش در ۴ روز و هر روز سه نمایش به صحنه خواهند رفت. هر نمایش نیز در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ اجرا می شود.

نویسنده «خواب در فنجان خالی» درباره تمی که برنامه هر روزه اجراهای این کارناوال دارد، توضیح داد: اجرای نمایش هایی که در کارناوال «اعتراف» به صحنه می روند هر روز بر اساس یک تقسیم‌بندی صورت گرفته است. به این مفهوم که تم روز نخست «اعترافات زنانه» نام دارد. البته عنوان ها بیشتر کلی هستند و هر کاری رنگ و بوی خودش را دارد اما نویسنده هر سه نمایشی که در روز اول اجرا می شود زن هستند و شخصیت هایی نیز که در آثارشان لب به اعتراف می گشایند باز هم زن هستند.

ثمینی متذکر شد: تم روز دوم متفاوت تر است و «اعترافات آزاردهنده» نام دارد. تم روز سوم «اعترافات روان پریش» نام دارد و درباره شخصیت هایی است که مشکلات روانی دارند یا در حال مطرح کردن مسائل روانی هستند. روز چهارم نیز «اعترافات نهایی» نام گرفته و شخصیت های هر نمایش آخرین اعترافات خود را مطرح می کنند. البته تمامی این نمایشنامه ها ابتدا نوشته شده اند و بعد بر اساس حال و هوایی که داشتند این عناوین برایشان طراحی شده و زیرمجموعه این نام ها قرار گرفته اند.

نویسنده «هیولاخوانی» درباره انتخاب نام «اعتراف» برای ششمین دوره این کارناوال توضیح داد: از آنجا که کم و بیش قالب کارها بر پایه مفهوم اعتراف کردن بود و در اکثر نمایشنامه ها رازی قرار داشت که  افشا می شد، تصمیم گرفتیم نام کارناوال این دوره را «اعتراف» بگذاریم. کارناوال سال قبل با توجه به مضمون متون نوشته شده «انفعال» نام داشت اما چهار دوره ابتدایی زیر عنوان کلی «پس از صبحانه» برگزار می شد.

ثمینی در پایان درباره دلایل انتخاب ۱۲ متن برای حضور در این کارناوال بیان کرد: کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی از بهمن ماه آغاز شده و دانشجویان ۵ ماه فرصت داشتند که این متون را به نگارش درآورند. البته این کلاس پرجمعیت تر از ۱۲ نفر بود اما تعدادی از نمایشنامه ها آماده نشد و عده ای دیگر نیز با رضایت خودشان از حضور در این کارناوال انصراف دادند. در حقیقت این ۱۲ نمایشنامه با توافق بچه ها به صحنه رفته است و دلیل برتری این متون بر دیگر آثار بچه های کلاس نیست.

ششمین کارناوال «اعتراف» به سرپرستی نغمه ثمینی از ۹ تا ۱۲ تیرماه در خانه نمایش «دا» (همان «آو» سابق) برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.