سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵

دور زدن قانون برای تبلیغ در سریال های ترکی

بانی فیلم: چندیست که تبلیغ مستقیم، جای خود را به تمهید تازه ای داده است که شاید خیلی از بینندگان متوجه آن نشده باشند. بر این اساس، یکی از شرکت های تولید محصولات شوینده نام خود را تحت قالب یکی از کاراکترهای سریال های ماهواره ای ترکی قرار داده است.

 اسپانسرینگ تاژ در «پایتخت ۴» این روزها گویا یک رقیب جدی در یکی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پیدا کرده است. به نظر می رسد رقیب مذکور بیشتر شکل یک میهمان ناخوانده را دارد تا یک حامی مالی.

http://mashreghnews.ir/files/fa/news/1394/4/8/1104913_230.jpg
اواخر سال گذشته بینندگان تعدادی از سریال های ماهواره ای فارسی زبان در میانه های پخش آنها با تبلیغ برخی از محصولات ایرانی مواجه شدند. تبلیغاتی که در باکس آگهی های بازرگانی پخش می شدند و با توجه به ممنوعیتی که وزارت ارشاد برای این اقدام منظور کرده، اقدام مذبور تعجب برانگیز است. افشاگری مطبوعات درباره این سفارش آگهی تولید کنندگان داخلی به شبکه های ماهواره ای، موجب شد تا پخش آگهی ها (از جمله شرکت دلپذیر)در مقطقی متوقف شود.

تولید ملی حامی سریال ترکی !



اما چندیست که این اقدام، جای خود را به تهمید تازه ای داده است که شاید خیلی از بینندگان متوجه آن نشده باشند. بر این اساس، یکی از شرکت های تولید محصولات شوینده نام خود را تحت قالب یکی از  کاراکترهای سریال های ماهواره ای ترکی قرار داده است! جالبتر آنکه اسم شخصیت اصلی این سریال دختر جوانی است که نامش برداشتی از عنوان شرکت تولید کننده مواد شوینده است.

 

تولید ملی حامی سریال ترکی !


در واقع نام اصلی این سیال «عشق گول سیاه» (Kara para ask) است که حالا با عنوان «لطیفه»به نمایش در آمده است. با دیدن نسخه اصلی سریال مشهود است نام شخصیت اصلی عنوان دیگری است که در دوبله فارسی کاملا تغییر کرده است. ضمنا تصویر که در آنها شامپوی لطیفه در گوشه ای از کادر به چشم می خورد از طریق جلوه های ویژه رایانه ای به سریال اضافه شده است. این فرضیه زمانی قوت می گیرد که هیچگاه تصویر تماس دست بازیگران را با شامپوی لطیفه در سریال نشان داده نمی شود و همیشه شامپو در جایی از کادرها و قاب ها، بی ربط یا با ربط دیده می شود. این سریال محصول سال ۲۰۱۴ شبکه atv است و انگین اکیورک و طوبا بویوکاوستون نقش های اصلی آنرا ایفا می کنند.

 قصه سریال درباره ماموری پلیس با نام عمر دمیر است که با دختری به نام لطیفه دریا آشنا می شود. لطیفه دختری از ی خانواده ثروتمند است که به ثروت خانواده اش توجهی ندارد و روی پای خود ایستاده است و در شهر رم به شغل طراحی جواهر می پردازد. عمر هم که یک کمیسر پلیس است در شب ازدواجش جنازه همسر وپدر لطیفه  را در یک اتومبیل پیدا می کند،اتفاقی که زمینه ساز آشنایی عمر و لطیفه می شود .جالب آنجاست که بدانید کاراکتر   لطیفه ،در واقع الیف دنیزر است و نه لطیفه. هر چند این بازیگر با تبلیغ محصولات شوینده بیگانه نیست و بارها در آگهی های بازرگانی ویژه تبلیغاتی با برندهای معروف از جمله پانتنت و ...جلوی دوربین رفته است. احتمالا همین پیش زمینه ،دست اندرکاران امور تبلیغاتی شرکت پاک رخ ،تولید کننده سرشوی و نرم کننده موی لطیفه را به صرافت انداخته که پس از رایزنی با مدیران شبکه های ماهواره ای جم تی وی از عنوان تا تروکاژهای افزودنی محصولات لطیفه را به این سریال بیفزایند. اقدامی که ظاهرا همچنان از چشم متولیان فرهنگی و هنری کشور دورمانده تا تبلیغ کالای  مللی با فراغ بال در سریالی محصول ترکی مجال ظهور بیاید!   
 

تولید ملی حامی سریال ترکی !



البته این شامپو و چند محصول دیگر از جمله آب معدنی دماوند،پیشتر در میانه های پخش سریال ترکیه ای دیگری به نام فاطماگل نیز تبلیغ می شدند. ان در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در اجرای ماده ۱۰ قانون، مجازند به تناسب مسئولیت های خود دستور العملهایی را برای تعیین آگهی های تبلیغاتی غیر مجاز تدوین و بنا بر حوزه صلاحیت خود، راسا و به طور جداگانه به ناشرین،مطبوعات و بنگاه های تبلیغاتی و همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ کنند. لازم به یادآوری است که شرکت هایی مثل تاژ از حامیان سریال های پایتخت هستند و هر چند به صورت گل درشت اما تولید ملی توسط تولید ملی حمایت می شود .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.