جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

فراز و فرود‌های جنجالی به سبک «دردسرهای عظیم»

سریال دردسرهای عظیم ۲

باشگاه خبرنگاران: سریال «دردسرهای عظیم۲» با نگاهی جدید و به‌کارگیری زبانی طنز پردازانه توانسته است مسائل اجتماعی روز جامعه را به تصویر بکشد.

تابستان سال گذشته سریالی در قالب اجتماعی با نگاهی طنزآمیز با عنوان «دردسرهای عظیم» از شبکه سه سیما پخش شد. مجموعه‌ای که قصه‌های بازگو شده در آن روایتگر شرایط بسیاری از جوانان و خانواده‌های امروز بوده است. پرداختن به شرایط و بازگو کردن مسائل و مشکلاتی که جوانان با طبقات مختلف اجتماعی و در قشرهای مختلف درگیر آن هستند و چیدن این قصه‌ها به شکلی درست در کنار یکدیگر و همچنین بیان کردن این معضلات و دردسرها به همراه شوخی‌ها و لحظات شیرین در روزگاری که مخاطبان سیما در پی برنامه‌های مفرح و شاد هستند این سریال را با استقبال قابل قبول عمومی مواجه کرده است و باعث شد تا دست‌اندرکاران آن برای ساخت ادامه این مجموعه و ساخت سری دوم آن دست بکار شوند.

سریال «دردسرهای عظیم۲» دومین اثر برزو نیک‌نژاد است. این سریال یک ملودرام اجتماعی است که به تهیه‌کنندگی مهران مهام، نویسندگی علیرضا کاظمی و امیر عربی و با بازی مهدی هاشمی، جواد عزتی، الناز حبیبی، مریم سعادت، پرستو گلستانی، زهره فکور صبور، مهران رجبی، شهین تسلیمی، امیر غفارمنش و بهشاد شریفیان و همچنین امیرحسین صدیق، حسین محب اهری، فریده سپاه منصور و مه‌لقا باقری هر شب ساعت ۲۱ و دقایقی بعد از افطار از شبکه سه سیما پخش می‌شود.
با نگاهی اولیه به عنوان این مجموعه می‌توان به مضمون و قصه‌ای که قرار است بیننده شاهد آن باشد پی‌برد. دست و پنجه نرم کردن شخصیت‌های مختلف داستان با دردسرهایی که شاید در بطن جامعه همه روزه شاهد آن‌ها باشیم. اما نحوه برخورد و کنار آمدن هر یک از کاراکترها  با این مسائل جزء شگردهای فیلم‌سازی است که سازندگان این سریال توانسته‌اند آن را به تصویر بکشند.
موضوع بعدی که باید به آن اشاره کرد داستان سریال است که علیرضا کاظمی و امیر عربی به صورت مشترک آن را روایت کرده‌اند. درگیری لطیف، یک جوان شهرستانی که با علاقه زیاد به تهران آمده و در خانه‌ای که ساکن شده است با دردسرها و معضلات مختلفی رو به رو می‌شود و با شکل‌‌گیری یک رابطه عاطفی با شخصیت بهار که نقش آن را الناز حبیبی ایفا می‌کند، قصه وارد مرحله جدیدی می‌شود.
بُعد دیگر قصه ورود فرحان با بازی مهدی هاشمی به خانه لطیف و آشنایی آن‌ها و عوض شدن مسیر زندگی ساکنان خانه‌ای که بخش عمده داستان در آن می‌گذرد، است. با شروع سری جدید و عوض شدن خانه اصلی که تعداد کثیری از بازیگران در آن ساکن بوده اتفاقات، در آن لوکیشن به وقوع می‌پیوندند. خانه جدیدی که شبیه به محل قبلی است اما شاید این بار تفاوت‌هایی در روایت قصه و موضوعات پخش شده دیده شود.
عامل دیگر که باید به آن اشاره کرد بازیگران سری اول در قسمت دوم است. با این تفاوت که چند بازیگر دیگر به آن اضافه شده است. بازیگرانی چون امیرحسین صدیق، مه‌لقا باقری، فریده سپاه، منصور و حسین محب اهری. با اضافه شدن این بازیگران، قصه‌ای دیگر به این مجموعه اضافه شد. در این قسمت به خانواده همسر فیروزه (مریم سعادت) پرداخت بیشتری شده است که درگیرهای بسیاری دارند.
در مقابل قصه خانواده‌های دیگر این مجموعه که در عین جدی بودن، رگه‌هایی از طنز در آن وجود دارد اما قصه منصور و خانواده‌اش به‌طور کامل جدی بوده و این وجه تمایز با دیگر روایت‌های مجموعه است که شاهد آن هستیم. تلفیق قصه‌های موجود در داستان سریال با همراه شدن موسیقی که همزمان با دقایق شادی و غم شخصیت‌ها توانسته است خود را هماهنگ کرده و به باورپذیری سکانس‌ها یاری رساند.
تمام این عوامل در کنار هم با بازی بازیگرانی که کارنامه قبلی آنان نشانگر سابقه‌ی هنری‌شان در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی است. بنابر این جوانان و با تجربه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و به ایفای نقش می‌پردازند. با توجه به فیلم‌نامه و داستانی که سریال بازگو می‌کند،‌وجود ریتم به نسبت تند‌ باعث شده است در هر قسمت از مجموعه اتفاقی نو و جدید را در بطن داستان اصلی نظاره‌گر باشیم.
همه موارد گفته شده به‌صورت مجموعه‌ای ارائه شده است که ساعت پخش آن دقایقی بعد از افطار و از شبکه‌ای که بینندگان ثابت و خاص خود را دارند و تعداد آنان کم هم نیست، یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود که نصیب این سریال شده است. در نهایت عنوان کردن تمام این جزئیات و عوامل، منوط به دیدن مستمر این کار بوده تا در روزهای آتی بتوانیم در مورد جلب مخاطب و استقبال مردم، نظر درستی را ارائه کنیم.
با توجه به پیشینه‌ای که از این سریال سراغ داریم و کسب امتیازات لازم برای نشاندن دوباره مخاطب پای گیرنده و پیگیری بینندگان در سری اول این مجموعه، انتظار می‌رود که با وجود پخش قسمت‌های ابتدایی سری دوم «دردسرهای عظیم» بتواند همچنان در میان برنامه‌های تدارک دیده شده در ایام ماه مبارک دوستدارانش را با خود همراه کند. چرا که ارائه مسائلی که همه روزه اقشار مختلف اجتماع با آن مواجه می‌شوند و نمایش راهکارهای مقابله با این مسائل و حل و فصل آن‌ها در قالب یک سریال تلویزیونی ویژگی‌ها و جذابیت‌ خاص خود را دارد و این مجموعه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.