یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

یک منتقد تلویزیون: حرف‌ها و آدم‌های "پایتخت" از جنس جامعه است

پایتخت ۴

نسیم: جبار آذین به «نسیم» گفت: عوامل مجموعه "پایتخت" اگر برای آینده فکر جدیدی نکنند دچار تکرار و کلیشه شده و تأثیر منفی بر مخاطبان خواهند گذاشت.

جبار آذین، منتقد تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار «نسیم» درباره ابعاد و مختصات مجموعه تلوزیونی پایتخت افزود: سیروس مقدم توانست با مجموعه‌ پایتخت برای مخاطب رسانه ملی به چهره ای آشناتر از پیش تبدیل شود. به طور کلی حرف‌ها، تازه‌ها، نو‌آوری‌ها ، تکرارها بازی‌های با ربط و بی‌ربط پایخت ۴ و سیروس مقدم و همین حضور بازیگران قدیمی و جدید و برخی کاراکترهای اضافه شده به قسمت ۴ سریال پایتخت جای مکث دارد.

او با اشاره به استقبال مخاطب از این مجموعه افزود: عوامل حرفه‌ای و فنی در شکل‌دهی، ساخت و استقبال نسبی مخاطب از پایتخت ۴ نقش دارند و هماهنگی آنها از طراحی بر روی صفحات کاغذ تا نشستن در قاب تصویر ویژگی مهمی است که سیروس مقدم از آن بهره برده است.

آذین ریشه بخشی از این استقبال را در فیلمنامه و برخی بازیگران اصلی دانست که مانند  چند سری‌ قبلی سهم چشمگیری در توفیق آن داشته است و کارگردان را در پوشاندن تصویر مناسب بر آدم‌ها، ماجراها و حوادث به خوبی یاری کرده است.

 

نگاه پایتخت به مسائل دینی در سطح باقی می ماند

او ادامه داد: خانواده آشنای پایتختی‌ها در پایتخت ۴ این بار با ماجراهایی چون فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی هما درگیری‌های نقی و بائو و ورود اقوام همسر ارسطو و یک سری کشمکش‌ها به خانه مخاطبان آمده‌ است. اما این مجموعه به رغم توجه به مضامین اجتماعی و دینی هیچگونه مناسبت موضوعی به ماه رمضان ندارد و آنچه در سطح به مسائل دینی و معنوی نگاه شده عمدتاً تن‌پوشی برای پخش این سریال در ماه ضیافت خدا است.

به گفته این منتقد، آمدن کاراکترهای جدیدی هماننند بائو و فامیل همسر ارسطو ونبود شخصیت‌های بهبود و همسر ارسطو به هر دلیل تنها در خدمت سرپا نگه داشتن سریال پایخت ۴ و تداوم و تولید آن کاربرد داشته است. با آنکه پایتخت ۴ ماجراهای تازه‌ای هم دارد ولی این تازگی در سطح زندگی آدم‌های سریال جریان دارد و این موجب شده تا پایتخت به اندازه چند سری قبلی جذاب نشود.

اسپانسر با هیبت نخراشیده در پایتخت ۴

او خاطرنشان کرد: در پایتخت ۳ یک کاراکتر تمام عیار به عرض و طول این مجموعه اضافه شد که در سری ۴ هم نقش برجسته‌ای دارد. این شخصیت که در تاریخ مجموعه سازی سیما و سینما بی نظیر است با همان هیبت نخراشیده در این سریال نیز عرض اندام می‌کند که و این کاراکتر ویژه و نقش اصلی پایتخت ۴ آگهی و اسپانسر است.

آذین افزود: بر این اساس هر کجا که آدم‌ها و ماجراها به نقاط عطف داستان نزدیک شده اند و یا از کنار آن عبور می‌کنند این کاراکتر نخراشیده سهم پارازیتی خود را اجرا می‌کند.

او با اشاره به اینکه در هر حال پایتخت چهار مجموعه جمع و جوری است که به نسبت مزیت طنز و سرگرم کننده گی که از آن برخوردار است تا سری چهارم جلو آمده توضیح داد: عوامل آن اگر برای آینده آن فکر جدیدی نکنند دچار تکرار و کلیشه شده وتأثیر منفی بر مخاطبان خواهند گذاشت.

این منتقد اضافه کرد: در واقع علت اصلی استقبال نسبی مخاطب از مجموعه پایتخت به دلیل ممتاز بودن یا امتیازهای ویژه این سریال نیست بلکه علت آن نبود مجموعه‌های مناسبتی، خوش ساخت و معنوی است. چنانچه رسانه ملی در زمینه تولید آثار شایسته و منطبق با آرمان‌ها و اهداف اجتماعی و اعتقادی مردم مجموعه می‌ساخت به طور قطع پایتخت نمی‌توانست تا این حد مورد توجه قرار گیرد.

 

شمعدونی بی توجه به ویژگیهای سبک زندگی ایرانی اسلامی

آذین در بخشی از این گفت و گو اشاره ای هه به مجموعه تلوزیونی شمعدانی کرد و توضیح داد: شمعدونی برای سرگرم‌سازی مخاطب آن هم بدون توجه لازم به ویژگی‌های جامعه ایرانی و اسلامی ساخته شده بود. در سریال کمدی آقای صحت خواستگاه ادبیات، هویت و فرهنگ ملی دینی ما دیده نمی شد. با این حال این سریال توانسته بود در شرایط نبود طنزهای برتر تماشاگر داشته باشد.

این منتقد در پایان اضافه کرد: اما پایتخت ۴ با آنکه در سطح به مسائل دینی و معنوی می‌پردازد اما با این حال حرف‌ها و آدم‌هایش از جنس حرف‌ها و آدم‌های جامعه ما است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.