پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

سازمان تبلیغات و حمایت از یک فیلم توقیفی!

عیار «حوزه هنری» در محک فیلم «درویش»/ آیا «رستاخیز» در کشورهای اسلامی نمایش داده می‌شود؟!

اکران خصوصی فیلم سینمایی«رستاخیز»

سینماپرس: م.ر.ش/ آیا با توجه به اعتراض مراجع تقلید شیعه و علمای دین با نمایش فیلم «رستاخیز» پیش بینی نمی شود که نمایش چنین اثری با این همه اختلاف نظر روایی بر سر آن، شاید شرایط بروز اختلاف میان شیعیان کشورهای اسلامی را با وجود اندیشه ها و باورهای مختلف به ویژه در عراق، لبنان و سوریه فراهم آورد؟

رستاخیز اگرچه پس از گذشت کمتر از دوسال از اولین رونمایی خود در سی و دومین جشنواره فیلم فجر که با اعتراضات گسترده و موجی از مخالفت ها همراه بود؛ بار دیگر و البته با حذفیاتی حدودا ۴۰ دقیقه ای، عصر روز دوشنبه ابتدا در باغ موزه دفاع مقدس رونمایی گردید تا سرآغازی باشد بر اکران عمومی آن از روز چهارشنبه که به اکران های عید فطر مشهور گردید؛ اما اکران آن در سینماها به رغم چند نوبت نمایش، سرانجام در پی عدم اقناع مراجع تقلید و علما و تا تأمین نظرات آنان از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد به تعویق افتاد

در این میان سوای بررسی کم و کیف رستاخیز درویش و موشکافی اثر و نتیجه گیری فقر مطلق تاریخی و سمبل سازی سمبلیک داشته ها و بافته های فکری کارگردان و حقنه ی آن در تاریخ و خاستگاه شناسی و علت یابی چرایی نفوذ منویات سیاسی در اثری این چنینی، می بایست چند نکته ی ویژه  را متذکر شد؛ نکاتی ویژه تر از هر آنچه که می توان در باب ضعف یک درام تاریخی که نه ۱۰ سال بلکه حتی تصور ۱ سال تحقیق محققانه ی تاریخی بر آن نمی رود:

  1. بی تردید نهضت حسین ابن علی علیه ‏السلام قضیه‏ای شخصی نیست، بلکه همانند نهضت سایر اولیای بزرگ خدا جریانی تاریخی است که سنت الهی محسوب می‏شود و از این جهت لزوما حامل پیامی است؛ پیامی الهی که در همه عصرها و نسل‏ها و مصرها جاری است و محدود به زمان و مکان مخصوص و افرادی خاص نبوده و نخواهد بود؛ از این جهت گره زدن علاقه و ذوق هنری با امام حسین علیه اسلام و واقعه عاشورا می بایست در راستا و در چارچوب انتقال پیامی باشد که حسین ابن علی علیه‏ السلام در جهت انتقال ان خون خویش را ایثار نمودند؛ پس هنرمند ابتدا می بایست به دقت پیام ایشان را فهم نماید تا در موضع انتقال آن به بیراهه نرفته و از خود خلق یا جعلی صورت ندهد.
  2. قطع به یقین رستاخیز رونمایی شده در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ ، اثری کم ایرادتر از رستاخیز رونمایی شده در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ می باشد اما در چنین موضوع حساسی تجمیع نظرات مثبت همه علما و مراجع تقلید شیعه در داخل و خارج کشور شرط اول اجازه نمایش عمومی فیلم است که از بر اساس شواهد موجود و به رغم برخی ادعاهای وزیر ارشاد و معاون سینمایی وی این اتفاق به گستردگی مذکور رخ نداده بود.
  3. به هیچ عنوان کم ایرادی رستاخیز جدید را نمی توان به معنی اصلاح اثر و تطبیق آن با واقعیات تاریخی در نظر گرفت، بلکه حذفیات ۴۰ دقیقه ای این اثر را می بایست به نوعی مسکوت گذاری تعریف وقایع (تعریف کامل رویدادهای مطرح شده) و به نوعی قطع کلام صاحبان اثر دانست که به وضوح قابل مشاهده بوده و اثر را به گونه تئاتری بر پرده ی نقره ای سینما مبدل ساخته و شاید موجب انتشار نسخه ی بدون حذفیات آن در آینده ی نزدیک از طریق شبکه های معلوم الحال و البته بر خلاف اجازه ی عوامل تولید آن گردد.
  4. حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی، متولی پخش و اکران این اثر در عرصه داخلی است و جناب مومنی شریف به عنوان ریاست محترم این سازمان نیز در مراسم افتتاحیه این فیلم به دفاع تمام قامت از این اثر پرداخته و با بی توجهی به اعتراضات مراجع اعظام تقلید و منتقدین دلسوز عرصه ی سینمای ایران اسلامی، ضمن اعلام این مطلب که من در زمان اکران جشنواره هم در نسخه ابتدایی رستاخیز، ایراد زیادی نمی‌دیدم؛ گفته اند: فیلم سینمایی رستاخیز مبین بلوغ و رشد سینمای ایران است و از این جهت باید به سینمای ایران تبریک گفت.
  5. جناب رئیس حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی که در گفتگویی خبر از اکران این فیلم در کشورهای اسلامی همچون سوریه، لبنان و عراق داده بود، بدون توجه به روحیات متفاوت و به نوعی غیر قابل اغماض شیعیان ساکن در کشورهای مذکور و ارادات محکم و راسخ آنها به روایات تاریخ شیعه همچون حادثه عظیم عاشورای حسینی، رستاخیز را اثری استراتژیک معرفی کرده و در باره ی این اثر اذعان داشته اند: فیلم رستاخیز اثری استراتژیک است و می ارزد که از مسایل جزیی که فیلم های دیگر هم دارند بگذریم؛ اما در این میان سوال اصلی از این بزرگوار این است که به راستی چه محتوی استراتژیکی در قالب صدا-نور و تصویر در این اثر قابل پیگیری بوده و به راستی چه مسایل جزیی در این فیلم و فیلم های دیگر وجود دارد که ابعاد استراتژیک این اثر موجبات اغماض جناب مومنی و سازمان متبوع ایشان را پدید آورده است؟ آیا با توجه به اعتراض علمای دین پیش بینی نمی شود که نمایش چنین اثری با این همه اختلاف نظر روایی بر سر آن شاید شرایط تشدید اختلافات میان شیعیان کشورهای اسلامی  با وجود اندیشه ها و باورهای مختلف به ویژه در عراق و لبنان را فراهم آورد؟
  6. دفاع تمام قامت جناب رئیس حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی از رستاخیز به همین سخنان محدود نشده و ایشان در فرازی دیگر با اشاره به ادامه انتقادات به نسخه ی جدید این اثر، با نامطلع خواندن منتقدان و بیان این مطلب که کسانی که اعتراض می‌کنند، ابتدا نسخه جدید فیلم را ببینند و سپس به آن انتقاد کنند تأکید کردند: حوزه هنری در بخش حمایتی از اکران فیلم رستاخیز تابع مقررات جمهوری اسلامی است. تا زمانی که مراجع قانونی منعی برای اکران آن ایجاد نکنند ما هم مانع اکران آن نمی شویم. فکر می‌کنم که اگر آنهایی که اعتراض می کنند نسخه جدید فیلم را مشاهده کنند متوجه می شوند که ایرادتی که به این فیلم وارد می کنند درست نیست.​
  7. باید توجه داشت که حمایت همه جانبه ی جناب مومنی شریف به عنوان ریاست محترم حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی از رستاخیز و بیان ایشان در تابع مقررات جمهوری اسلامی دانستن حوزه هنری در حالی صورت می پذیرد که این اظهارات در تعارضی آشکار با مواضع تقریبا سه سال پیش ایشان می باشد؛ به گونه ای که همین بزرگوار در همین سمت در چهارشنبه ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۱ با اعلام این مطلب که برخورد با انحراف در هنر، از وظایف حوزه هنری است؛ فرموده بودند: مسئولان سینمایی ما باید پیش از آنکه با عکس العمل امت حزب الله در اعتراض به فیلم های مسئله دار مواجه شوند، به نقدهای انجام شده تن بدهند تا اعتراضات به خشونت یا راه های دیگر کشیده نشود... انحرافات و اشتباهات امروز در بخشی از تولیدات سینمایی قابل دفاع نیست و لذا ما از دفاع همکارانمان در حوزه سینمایی ارشاد متعجبیم و گمان می‌کنم تنها علت مفروض برای این کار به علت این است که تصور می‌کنند با ورود دیگران اقتدارشان در حوزه  مدیریتی خود، آسیب می‌پذیرد. عرض می کنم راهش این نیست. ایستادگی بر اشتباه، اشتباه است. بی شک نظارت حق ارشاد است اما اگر آنان در این حوزه کوتاهی نمی‌کردند، پای دیگران مانند ائمه جمعه، مردم مسلمان و حتی حوزه هنری به حوزه مسئولیتی آنان باز نمی‌شد.
  8. یادمان نرود که فرزند صبح نیز اثری تحریفی و تخیلی در سطح رستاخیز بود که تهیه کنندگان آن به احترام فرزند حسین ابن علی علیه‏ السلام و به دلیل جلوگیری از وهن شخصیت امام خمینی رحمه الله علیه همچنان از اکران آن خوداری نموده اند؛ پس کمی درنگ باید تا ثارالله و دیگر پروژه های سینمایی کشور نیز همچون این قبیل آثار عواطف جامعه ی اسلامی و شیعی را مشوش ننماید؛ انشاالله

نظرات

  • صادق ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۲۲:۵۴
    8 4
    سلام اساسا کارهای حوزه هنری بسیارعجیب بود وعجیب ترشده است، متاسفانه کسی نیست ازین آقایان حسابکشی کند، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی وقتی یک سناریوی آکنده از اهانت به تاریخ تشیع را افتخار می پندارد، از دگراندیشان باید چه توقعی داشت؟وقتی علیرغم نظربسیاری از علما بازهم کارگردان بر نمایش چهره حضرت عباس(ع) اصرار دارد و . . .حمایت جناب مومنی شریف براستی قابل تامل است و من بجای ایشان شرمنده میشوم.چون فکر میکردم حوزه...
  • amir ۱۳۹۴/۰۴/۲۶ - ۱۸:۴۹
    4 6
    با این روش و برخورد قهری با رستاخیز هیچ فیلمسازی جرات نخواهد کرد سراغ موضوعات دینی برود و شما هم با این نوع نوشته ها به این مساله دامن می زنید و در دنیای دیگر باید جوابگوی عدم کار فیلمسازان در این حیطه باشید... متاسفم
  • ۱۳۹۴/۰۴/۲۷ - ۱۲:۱۲
    4 1
    شاید مثل بقیه جاها، مومنی شریف هم فامیل کارگردان که این طوری از ایشون و فیلمشون حمایت می کنه! آخه مرسوم شده هر کی که از خراب کاری کسی دیگه دفاع می کنه بعدا فامیلش از آب در می آد.
  • ۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۱۰:۱۲
    4 2
    عجیبه. حوزه هنری این همه فیلم و فیلمساز رو تحریم کرده اما تمام قد پشت این فیلم ایستاده. چرا پول بیت المال باید درحوزه هنری اینجوری حیف و میل بشه و اسیر سلیقه های شخصی باشه. هر چند دور از ذهن نبود که حضور برخی از اهالی خانه سینما در حوزه هنری، فرجام معاونت سینمایی این نهاد انقلابی رو به این سوی بکشونه. آقای مومنی بیش از این باید هوشیار باشن.
  • ۱۳۹۴/۰۴/۳۰ - ۱۹:۱۰
    3 3
    باتوجه به سوگیری خبرگزاری سینما پرس مشخص شد علت مخالفت با فیلم سیاسی است و نوعی انتقام گیری است اگر درویش درخواست دولت سابق و شمقدری را اجرا می کرد بی شک این فیلم از افتخارات سینمای انقلاب محسوب می شد واقعا برای شماها متاسف تاریخ مصرف افکار شما منقرض شده است به خود آیید. امام حسین (ع) مظلوم تاریخ است و مظلوم خواهد ماند.
  • محمد حسین ۱۳۹۴/۰۴/۳۰ - ۲۲:۵۵
    1 1
    حرف حق تلخه انگار...این دوست قبلیمون از اون دسته هستند که هر چی میلشون باشه رو می پسندند ولاغیررررررر
  • ۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۱۴:۴۶
    0 0
    به نظرم توقیف فیلم در این مرحله و با این رویه توسط ارشاد به نفع تهیه کننده و کارگردان محترم فیلم است ، زیرا بر اساس پیش بینی کارشناسان سینمایی این فیلم با استقبال مخاطبان مواجه نمی شد همچنان که خودم در جشنواره فجر پارسال شاهد بودم که مخاطبان جشنوار ه ای هم در نیمه دوم فیلم خسته شده بودند عده ای سالن را ترک کردند و عده ای هم به خاطر رو در بایستی تا آخر فیلم نشستند . این فیلم فقط در صورتی که همراه با جنجال اکران می شد توان جذب اندکی مخاطب داشت که آن هم به فرجام نرسید به هر حال توقیف فیلم در این مرحله به نوعی حمایت از سازندگان آن بود و موجب حفظ آبروی آنها شد و الا در صورت اکران عادی مخاطبان عام آن را با سریال مختارنامه میر باقری مقایسه می کردند و انصافا مختارنامه اثر بسیار قوی تری در این زمینه است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.