دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

آقای جنتی! اهالی سینما منتظر جهش سینمایی هستند

علی جنتی در اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

تسنیم:اردیبهشت ماه بود که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادعا کرد با توافق هسته ای ، جهشی چشمگیر در سینمای ایران رخ می‌دهد. حال سینما با امید به رفع تحریم‌ها، در انتظار یک جهش سینمایی است.

اردیبهشت ماه امسال، در مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر بود که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون حاضر شد و ضمن انتقاد از نحوه اجرای این بخش از جشنواره شش پیشنهاد برای اجرای بهتر بخش بین الملل جشنواره ارائه کرد. در لابه لای انتقادات مطرح شده علی جنتی به نوع برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: «امیدوارم با توافق نهایی ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و رفع برخی محدودیت‌های بین المللی، جهشی چشمگیر در سینمای ایران رخ دهد و به‌تبع آن این جشنواره نیز شاهد استقبالی شگرف باشد.»

البته این صحبتهای وزیر ارشاد در آن زمان هم با انتقاد برخی رسانه ها همراه شد و اینکه چرا مشکلات سینما و ضعف برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر به مساله توافق‌ و مذاکرات هسته ای گره می‌خورد.

کمتر از سه ماه از آن روز می‌گذرد. مردان دولت تدبیر و امید در موارد دیگر هم این ادعا را داشتند که با موفقیت ‏مذاکرات‌هسته‌ای‬ و لغو تحریم‌ها‬ انتظار است که مشکلات ‫‏جیب مردم، ‏اشتغال‬، رونق‌اقتصادی، ‏رفاه‌اجتماعی، ‏محیط‌زیست، صنعت‬، بانک‌ها‬، ‏خرید‌گندم، ‏ساخت‌سد‬ ‫و ‏تأمین‌آب‌کشاورزی، ‏دارو‬ و تجهیزات‌بیمارستان‌ها حل و فصل می‌شود.

و حالا ایران و گروه ۱+۵ پس از حدود ۲۲ ماه مذاکره توانستند در ۲۳تیر ماهریال یک جمع بندی از مذاکرات ارائه دهند. جمع‌بندی‌ای که خود دولت، آن را به به حل مذاکرات هسته‌ای تعبیر می‌کند.

در دوسال مدیریت جدید سینمایی، تولید فاخری با حمایت بنیاد سینمایی فارابی نداشتیم. اگر اثری هم تولید و دیده شده است با حمایت بخش خصوصی صورت گرفته است و مسئولان سینمایی در پاسخ به سینماگران و عدم حمایت‌های مالی از پروژه های سینمایی، از مشکلات مالی سینما می‌گفتند.

سینما در بخش بین الملل موفقیت چندانی نداشته است و تولید مشترک، بیشتر در حد ادعا و وعده‌های محقق نشده باقی مانده است.

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گویا در توضیح «جهش سینمای ایران» که جنتی بر آن تاکید داشت، به بهتر شدن وضعیت بین المللی سینمای ایران اشاره دارد. او معتقد است که بعد از توافق هسته ای، وضعیت تولید و اکران بین المللی سینمای ایران بهتر می‌شود.

 ایوبی چندی پیش در گفت‌وگویی با وال استریت ژورنال درباره وضعیت برخی از سینماگران پس از توافق هسته‌ای و همچنین وضعیت عمومی سینمای ایران صحبت کرد.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه تصمیم غرب برای سست کردن تحریم‌ها علیه ایران به افزایش نمایان شدن فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور کمک خواهد کرد گفت : «توافق هسته‌ای نشانه‌ای از باز شدن ایران به روی باقی دنیا و بالعکس است.» او در ادامه افزود : «اکنون سینمای ایران که قبلا تنها از طریق یک پنجره می‌توانست به دنیا وارد شود، می‌تواند از در جلویی به دنیا قدم بگذارد. ما می‌خواهیم تا تمام فیلم‌سازهایمان را به کار کردن ترغیب کنیم، که این شامل آنهایی که در زمان احمدی‌نژاد کار نمی‌کردند هم می‌شود.»

با مشخص شدن وضعیت توافق هسته ای و با امید به رفع تحریم‌ها و به وعده وزیر ارشاد، انتظار برای جهشی چشمگیر در سینمای ایران، بیشتر شده است.این وعده کی قرار است عملی شود؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.