سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴

مستند «خاطرات نارنجی»؛ برگی از پرونده جنایات آمریکا

سلیم غفوری مستندساز

مهر: مستند «خاطرات نارنجی» با موضوع تبعات استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ ویتنام از سوی دولت آمریکا، ساخته شد و قرار است از شبکه افق پخش شود.

سلیم غفوری تهیه‌کننده مستند تلویزیونی «خاطرات نارنجی» به کارگردانی وحید فرجی درباره جزئیات این اثر به خبرنگار مهر گفت: این مستند به تبعات استفاده از سلاح های شیمیایی موسوم به «عامل نارنجی» که در جنگ ویتنام از سوی دولت آمریکا استفاده می شد می‌پردازد و تاثیر مخرب این سلاح بر شیمیایی شدن مردم ویتنام و سربازان آمریکایی را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: استفاده آمریکا از این سلاح نه تنها در همان مقطع بر مردم ویتنام و سربازان آمریکایی تاثیر منفی گذاشت بلکه نسل دوم از فرزندان ویتنام و سربازان آمریکایی را نیز دچار مشکلات جسمی و روحی کرد. سلاحی که گازی موسوم به «عامل نارنجی» تولید می کند سرمنشا جنایت هایی علیه بشر است و استفاده از این سلاح توسط آمریکا در جنگ ویتنام تبعات بسیاری به بار آورد و باعث تولد کودکان ناقص شد.

این کارشناس مسایل فرهنگی با اشاره به ساختار این فیلم مستند گفت: وحید فرجی کارگردان اثر، ساختار گزارشی را برای ساخت مستند طراحی کرده و از سه نفر از فرزندان سربازان آن دوران که دچار نقص عضو ناشی از تاثیرات گازهای شیمیایی جنگ ویتنام هستند، دعوت کرد به ایران آمدند و پیامدهای جنگ ویتنام را مورد بررسی قرار دادند. این افراد در بخشی از این مستند به نقص عضو خود اشاره می کنند و آن را نتیجه جنگ می دانند.

تهیه کننده مستند تلویزونی «خاطرات نارنجی» در پایان تاکید کرد: این مستند تلویزیونی ۵۵ دقیقه است که توسط مجله فرهنگی میثاق تولید شده و همه مراحل فنی آن به انجام رسیده است و قرار از شبکه افق روی آنتن رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.