چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

زندباف در برنامه «سینما نوستالژی»:

فیلم‌های دهه‌ ۶۰ و ۷۰ کپی‌ نبودند

حسین زندباف

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مهریه بی بی» با حضور در برنامه «سینما نوستالژی» فرهنگسرای اندیشه گفت: فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰، از جایی کپی‌برداری نمی‌شد و این خصوصیتی است که امروز آنقدرها در سینمای ایران رعایت نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، دومین برنامه از سری برنامه‌های «سینما نوستالژی» که به همت فرهنگسرای اندیشه از نیمه‌های تیرماه امسال این فرهنگسرا اجرا می‌شود، عصر سه‌شنبه، ششم مردادماه، با نمایش و نقد فیلم سینمایی «مهریه بی بی» در حضور تعداد زیادی از علاقمندان به فیلم‌های سینمای ایران و عوامل فیلم سینمایی مهریه بی بی، در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

بعد از نمایش فیلم سینمایی «دره شاپرک‌ها»، فرهنگسرای اندیشه اقدام به برگزاری دومین دوره از برنامه‌های «سینما نوستالژی» در این فرهنگسرا کرد. در این برنامه که در عصر روز ششم مرداد ماه برگزار شد، جمع کثیری از فرهنگ‌دوستان و علاقمندان به فیلم‌های سینمای ایران حضور یافتند. در بخش دوم برنامه سینما نوستالژی، منتقدان وعوامل تهیه این فیلم اعم از کارگردان، تهیه‌کننده و تعدادی از بازیگران نیز در جلسه نقد و بررسی این فیلم حضور یافته و به تبادل نظر پرداختند. فیلم «مهریه بی بی» که به کارگردانی اصغر هاشمی، تهیه‌کنندگی حسین زندباف و بازیگری بازیگرانی همچون سعید امیرسلیمانی، مرحوم پرویندخت یزدانیان، جهانبخش سلطانی، کمند امیرسلیمانی، محمود بصیری و علیرضا خمسه در سال ۷۳ ساخته شد، در طول این برنامه برای حضار به نمایش درآمد.

اصغر هاشمی کارگردان این فیلم در جلسه نقد و بررسی فیلم گفت: فیلمنامه این فیلم به پیشنهاد حسین زندباف، تهیه‌کننده این فیلم تهیه و سعی شد مسایل اجتماعی در لایه های زیرین متن فیلمنامه گنجانده شود.

وی با تأکید بر استقبال کم‌نظیر بینندگان تلویزیون از فیلم، علت این اقبال را تهیه شدن این فیلم با عشق خواند و گفت: برای تهیه فریم به فریم این فیلم به زیبایی‌شناسی، نور، لباس و دیگر مسائل دقت شده در حالیکه این موضوع، امروز با نگاه اقتصادی عوامل سینما جایگزین شده است.

حسین زندباف، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مهریه بی بی» با اشاره به ارزشمندی همکاری گروه در تهیه فیلم‌های دو تا سه دهه پیش گفت: برای تولید این فیلم‌ها هیچ سرمایه‌گذاری دولتی انجام نشد و تهیه فیلم به خاطر تلاش های عاشقانه و بی دریغ عوامل پیش رفت. علاوه بر این، بازیگرانی همچون جهانبخش سلطانی و پرویندخت یزدانیان در این فیلم سینمایی بازی نکردند، آنها این فیلم را زندگی کردند.

وی افزود: فیلم های دهه شصت و هفتاد، از جایی کپی برداری نمی‌شد و این خصوصیتی است که امروز آنقدرها در سینمای ایران رعایت نمی‌شود.

سعید امیرسلیمانی، یکی از بازیگران این فیلم، نیز گفت: برای شناسایی حالات یک فرد معتاد در فیلم «مهریه بی بی» تحقیقات گسترده‌ای انجام دادم و نتیجه آن، یکی از بهترین نقش‌های من از آب درآمد؛ به طوری که هربار در پاسخ به نقش‌های مورد علاقه‌ام، نام فیلم سینمایی «مهریه بی بی» و تجربه خود در آن را به زبان می‌آورم.

امیرسلیمانی افزود: حسن فیلم سینمایی مهریه بی بی انتخاب صحیح کارگردان و بازی یکدست بازیگران این فیلم بوده است.

امیرحسین لطفی، کارگردان فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» که به عنوان منتقد در برنامه سینما نوستالژی فرهنگسرای اندیشه حضور یافته بود، گفت: سینمای ایران در دهه ۶۰ به یک اقیانوس عمیق، شباهت داشت، اما اکنون این سینما به اقیانوسی می‌مانَد که پنجاه سانتی متر بیشتر عمق ندارد. ما قصه گفتن را فراموش کرده‌ایم؛ درحالی که فیلم‌های سینمای دهه ۶۰ و ۷۰ قابلیت تعریف قصه داشتند؛ به طوری که بیننده را وارد دنیای فیلم می‌کردند. دخالت بیش از حد در ساخت فیلم‌های سینمایی باعث توقف تولید فیلم‌ها می‌شود.

وی افزود: بازیگران در شرایط فعلی در چند پروژه مشغول به فعالیت هستند و تا زمانی که دستمزد خود را دریافت نکنند، مقابل دوربین قرار نمی‌گیرند. علاوه بر این، فیلمسازان جوان سینمای ایران از تجربیات بزرگان این عرصه بی‌بهره مانده‌اند و علت نیز، عدم حضور این بزرگان در فضای فعلی سینمای ایران است.

سجاد نوروزی، رئیس فرهنگسرای اندیشه در انتهای این برنامه با اهدای هدایایی از عوامل سازنده این فیلم تجلیل کرد. وی در حاشیه برگزاری سینما نوستالژی گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این برنامه به شکلی است که فیلم‌هایی که یادآور خاطرات مردم در دهه ۶۰ و ۷۰ هستند، در فرهنگسرای اندیشه نمایش داده شوند. 

وی اضافه کرد: هدف از اجرای برنامه سینما نوستالژی، نمایان شدن فاصله و گسستی است که میان سینمای گذشته و حال ایران به وجود آمده است. علاوه بر این، با برگزاری چنین برنامه‌ای  ضعف‌های احتمالی سینمای فعلی ایران نیز هویدا خواهد شد.

به گفته نوروزی این برنامه در کنار نمایش فیلم‌های روز، به علاقمندان ابن مجال را می‌دهد که دو بار در ماه به صورت رایگان از برنامه نمایش و نقد فیلم‌های سینمای ایران بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.