چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

«چند قطره خون»؛ از پنهان کاری شرکت فرانسوی تا وزارت بهداشت وقت!

نوید نامور کارگردان مستند چند قطره خون

فارس: کارگردان مستند «چند قطره خون» گفت: این فیلم به بُعد خارجی این رخداد نگاه ویژه‌ای داشته و یکی از سوال‌های مطرح شده در فیلم این است که چرا باید ۹ کشور دیگر که همزمان با ایران توسط این شرکت فرانسوی آلوده شده‌‌اند غرامت بیماران خود را دریافت کنند اما ایران همچنان نتوانسته به این مهم دست پیدا کند.

نوید نامور در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس،‌ در ارتباط با مستند «چند قطره خون» که به ماجرای خون‌های آلوده در ایران پرداخته است، گفت: تقریباً‌ در سال‌های ۱۳۶۲ الی ۱۳۶۳ از طرف یک شرکت فرانسوی خون‌های آلوده به ایران ارسال شد که  ۳۰۰ نفر را بیمار کرد این تعداد آلوده به بیماری HIV شدند بی‌آنکه خودشان از این موضوع اطلاعی داشته باشند توجه داشته باشید که این افراد در پی پنهان ماندن این آلودگی ازدواج کردند و فرزنددار شدند در حقیقت خانواده‌هایی زیادی در این میان از بین رفتند.

وی در ادامه افزود:‌ شرکت فرانسوی خبر فاکتورهای آلوده به ویروس HIV  را از کشور ایران پنهان می‌کنند در حالی که در همان برهه مشخص می‌شود که کشورهای دیگری از جمله عراق که به این خون‌های آلوده دچار شده بودند در حال ایزوله کردن بیمارانشان بودند بدین معنی که آنها خیلی زود متوجه این خون‌های آلوده شدند.

نامور در ادامه با اشاره به اینکه کشور عراق در همان موقع به دستور صدام‌حسین این بیماران را ایزوله کردند تا آلودگی بیشتری در سطح کشور با خود به همراه نداشته باشند، اظهار کرد: بعد از گذشته ۷ سال دولت فرانسه به کشور ایران این آلودگی را اعلام کرد در حالی که وزیر بهداشت وقت آن زمان دکتر ملک‌زاده گفته مسئولان فرانسوی را رد کرد و اعلام داشت که این ادعاها هیچ صحتی ندارد در حالی که در این فیلم تمام مدارک موجود مبنی بر آلوده بودن خون‌ها در آن سال وجود دارند به دلیل همین تفکر و ادعا از سوی مسئولان چند سال هم این اتفاق توسط وزارت بهداشت خودمان پنهان ماند.

وی در ادامه افزود: در سال ۱۳۷۱ الی ۱۳۷۲ ایران تصمیم می‌گیرد که فاکتورهای لازم را در کشور تولید کند اما متاسفانه سیستم ویروس‌زدایی وجود نداشت. پالایشگاه ایران واقع در نزدیکی برج میلاد باعث آلودگی ۲ هزار نفر به بیماری HIV و هپاتیت شد.

این کارگردان با بیان اینکه در ارتباط با خون‌های آلوده ۲ فیلم مستند ساخته شده است، عنوان کرد: فیلم مستندی با نام «وقتی همه چیز دیر می‌شود»، ساخته شد که به بُعد داخلی پرونده می‌پردازد. مستند بعدی فیلم «چند قطره خون» است که به اتفاقات خارجی در این رابطه پرداخته است، البته لازم به ذکر است که بدانیم اولین مستند ساخته شده در جشنواره‌های داخلی شرکت می‌کرد و جایزه هم دریافت کرده اما مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از اکران این فیلم در خارج از کشور جلوگیری به عمل آورد.

او همچنین گفت: در مستند «چند قطره خون» می‌بینیم شرکت فرانسوی که باعث ورود خون‌های آلوده به ایران شده بود تغییر نام داده و در دولت گذشته با نام دیگری در ایران فعالیت خود را آغاز کرده است. این فیلم به بُعد خارجی این رخداد نگاه ویژه‌ای داشته و یکی از سوال‌های مطرح شده در فیلم این است که چرا باید ۹ کشور دیگر که همزمان با ایران توسط این شرکت فرانسوی آلوده شده‌‌اند غرامت بیماران خود را دریافت کنند اما ایران همچنان نتوانسته به این مهم دست پیدا کند. این در شرایطی که عراق بحران‌ زده توانسته برای احقاق حقوق خود و بیمارانش از شرکت فرانسوی غرامت لازم را دریافت کند ایران نتوانسته این حق را پیگیری کند.

در ارتباط با منتفی شدن اکران فیلم مستند «چند قطره خون» در فرهنگسرای انقلاب، گفت: تنهاچیزی که می‌تواند در ارتباط با این اتفاق بگویم ابراز تاسف است. شب گذشته متوجه شدم قرار است فرش قرمز برای لورن فابیوس متهم ردیف اول ورود خون‌های آلوده و البته پنهان‌کاری این موضوع تا ۷ سال در ایران برگزار شود.

وی در ادامه افزود: این جلسه طبیعتا حساسیت‌زا خواهد بود عنوان فرش قرمز برای چنین فردی می‌تواند حساس‌برانگیز باشد. همانگونه که به موضوع هسته‌ای با گفت‌وگو حل شد می‌توانیم موضوع را با گفت‌وگو حل بکنیم. در شرایطی که خود شرکت فرانسوی پذیرفته تا غرامت افراد را پرداخت کند چرا نباید حق و حقوق این انسان‌های رنج کشیده و بی‌گناه را بگیریم. لیست اسامی این افراد در کانون هموفیلی‌ها وجود دارد. تنها هدف من کمک به این افراد بوده است تا بتوانم کمترین حقوق خود را دریافت کنند.

او همچنین گفت: این شرایط بهترین زمان برای آزمایش افرادی چون فابیوس است. آنها می‌توانند در نوع برخورد با این مورد با توجه به تمام شواهد و مدارک پذیرفتن ظلمی که ایرانی‌ها انجام دادند چهره خود را تغییر دهند.به هیچ عنوان به دنبال دستاوردهای سیاسی نبودم و نیستم و حتی به مسئولین اکران‌کننده این فیلم که قرار بود عصر امروز این اتفاق بیفتند اعلام کرده بودم اگر شاهد کوچکترین بهره‌برداری سیاسی از این فیلم و هدف آن بشوم بلافاصله جلسه را ترک خواهم کرد.

کارگردان مستند «چند قطره خون» اظهار داشت:‌ افراد زیادی برای ساخت چنین مستندی زحمت کشیدند که در حال حاضر نامی از آنها نیست. حالا افرادی که هیچ دخل و تصرفی در ساخت مستند نداشتند موج‌هایی را به نفع خود ایجاد می‌کنند و سوار بر موج قصد ایجاد تشنج دارند. در این شرایط من به پلیس امنیت حق می‌دهم تا نمایش این فیلم را متوقف کند.وقتی نام مراسم را فرش قرمز می‌گذاریم و حساسیت‌های دیگری را مطرح می‌کنیم قطعا این تصمیم‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: یک از نسخه این فیلم را به فابیوس بدهیم تا متوجه درد افرادی که بر اثر پنهان‌کاری و ارسال خون‌های آلوده توسط فرانسوی‌ها شدند بشود. من درفیلمم نه تنها به فابیوس بلکه به دولت وقت و مخصوصا وزارت بهداشت انتقاد داشتم آنها نیز پنهان‌کاری کردند و موردی را که خود فرانسوی‌ها بعد  از ۷ سال تائید کردند این افراد در وزارت بهداشت آن را تکذیب کردند.

نامور در پایان با بیان اینکه باید از این فرصت طلایی و حضور فابیوس به نفع خود و افراد رنج‌کشیده استفاده کرد گفت: بنده به هیچ عنوان علاقه‌ای ندارم که این فیلم را در شبکه‌های خارجی همچون BBC فارسی نمایش دهم اگر این طور بود این فیلم را زودتر از این‌ها برای آنها ارسال کرده بودم هیچ واهمه‌ای ندارم جز اینکه تنها به دنبال احقاق حق مردم ایران بودم.

براساس این گزارش،در حالی مجوز اکران امروز «چند قطره خون» در فرهنگسرای انقلاب لغو شده که این فیلم پروانه نامیش دائم از وزارت ارشاد دارد و پیش از این نیز در خانه هنرمندان و ایوان شمس در سه نوبت به نمایش در آمده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.