جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

محسن کیایی: «سردار سلیمانی» یک افتخار ملی است

محسن کیایی ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

فارس: محسن کیایی گفت: به دلیل وجود فردی چون سردار سلیمانی کسی جرأت ندارد به مرزهای ما چپ نگاه کند. ما اسطوره‌های واقعی داریم اما نمی‌توانیم آنها را به درستی در سینما تصویر کنیم آن وقت آمریکا یک سرباز معمولی را تبدیل به اسطوره می‌کند.

محسن کیایی در ارتباط با ساخت آثار ارزشی و همچنین افرادی که وارد این عرصه می‌شوند گفت: افرادی در سینما وجود دارند که دغدغه مباحث ارزشی دارند اما سینما را به خوبی نمی‌شناسند. مثلاً فیلمی در مورد فلسطین می سازند اما  به دلیل عدم شناخت فضای سینما نتیجه دلخواه را نمی گیرند بر عکس چنین اتفاقی نیز می افتد. دغدغه و تخصص در فیلم سازی باید کنار هم قرار بگیرد با کنار هم قرار گرفتن این دو مورد می توان امید داشت شاهد آثار پر مخاطبی بشویم.

وی با اشاره به اسطوره سازی آمریکا از سربازان معمولی خود اظهار داشت: قصه گویی یکی از مواردی است که فیلم ساز باید به آن اشراف داشته باشد. کشور آمریکا فردی را که در یکی از جنگهای شان اصلاً کار مهمی هم انجام نداده چنان در آثار سینمایی بزرگ می‌کند که برای مردم تبدیل به یک اسطوره می شود. ما در ایران شخصیت های بزرگی داریم که به خودی خود در ذهن مردم جای گرفته‌اند. از این دست افراد در هشت سال جنگ تحمیلی بسیار داریم. شهید همت، چمران و بسیاری دیگر که می توان  با شناخت درست و پرداخت سینمایی آنها را در سطح گسترده تری به مخاطبین معرفی کرد و نسل جدید با آن آشنا شوند.

وی در ادامه با نام بردن از سردار سلیمانی به عنوان یک افتخار ملی گفت: فرمانده ای که در مقابل داعش ایستادگی کرد فردی است که همه ما به آن می بالیم به خاطر وجود او هیچ فردی جرات نمی کند به مرزهای ایران چپ نگاه کند. اما زمانی که قرار باشد درباره افرادی چون سردار سلیمانی فیلم بسازیم این کار خیلی ضعیف و بد انجام می شود به دلیل این که باید پیش از ساخت  فیلم دارای شناخت نسبت به موضوع و سینما بشویم. باید جذابیت‌های این صنعت را به خوبی بشناسیم و با مدیومی که قرار است جذب مخاطب داشته باشیم اشنایی کامل داشته باشم. در آن طرف مرز ها افراد عادی را قهرمان جلوه می‌دهند و ما همچنان نمی‌توانیم قهرمان‌های‌مان را به درستی به تصویر بکشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اطمینان داشته باشید شروع یک کار خوب در سینما بر مبنای وجود یک فیلمنامه بسیار خوب واصولی خواهد بود. همواره تاکید دارم که فیلمنامه نویس هم باید در ارتباط با موضوعی که می‌نویسد دغدغه داشته باشد. چگونه فیلمنامه نویسی که نسبت به سوژه دغدغه و اعتقاد ندارد می‌تواند در موردش قلم به دست بگیرد و بنویسد؟!

کیایی  درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: قرار است در نمایشی با عنوان «پپرونی برای دیکتاتور» به کارگردانی علی احمدی حضور پیدا کنم که قرار است در ۱۳ مرداد در ایرانشهر به روی صحنه برود. در این نمایش پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، خسرو احمدی و شیوا ابراهیمی نیز ایفای نقش می‌کنند.

وی در ادامه افزود: «بیست و سه روز» به کارگردانی مهدی گلستانه یکی از پروژه های سینمایی است که در آن حضور خواهم داشت در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون محمدرضا فروتن و هانیه توسلی حضور خواهم دارند. در «بیست و سه روز» نقش برادر محمدرضا فروتن را بازی می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.