چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

در گفت و گو با سینماپرس مطرح شد

«منوچهر هادی»؛ از کارگردانی نمایش «مرده های بی کفن و دفن» تا آخرین مراحل فنی «من سالوادور نیستم»

منوچهر هادی کارگردان  فیلم سینمایی «زندگی جای دیگری است»

سینماپرس: منوچهر هادی کارگردان جوان سینما و تلویزیون که این روزها نمایش «مرده های بی کفن و دفن» را کارگردانی میکند در مورد فعالیت این روزهایش گفت: در حال حاضر روزی هشت ساعت تمرین برای بازیگران نمایش در نظر گرفته ایم.

کارگردان فیلم «زندگی جای دیگریست» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس  در خصوص انتخاب تئاتر به عنوان جدیدترین فعالیتش گفت: در سالهای گذشته ساخت فیلم های سینمایی و سریالها پشت سر هم برایم اتفاق  می افتاد و امکان کار  تئاتر از من عملا گرفته می شد. به نوعی مدتها بود می خواستم در تتاتر کار کنم اما فرصتش برایم فراهم نمی شد.

هادی گفت: وقتی به تماشای اجرای نمایش دوستان نشستم فضای تئاتر برایم بسیار جذاب آمد و احساس کردم ما هنرمندان هم مثل ورشکاران نیاز دازیم که هر چند وقت یکبار به اصطلاح ریکاوری کنیم. آنجا بود که دریافتم تئاتر  دانش و علم دیگری به هنرمندان می دهد و قدرت تجزیه و تحلیل  شخصیت ها در ما از این طریق بسیار افزایش پیدا می کند و در دنیای غنی از  علم شناور خواهیم شد.

کارگردان فیلم قرنطینه گفت: می دانم در تئاتر پولی نیست اما عاشقانه این کار را آغاز کردم؛ هر چند که بیشتر فکر می کنم نیاز به انرژی بیشتر برای کار در تلویزیون و سینما دارم.

هادی در بخش دیگری از صحبت خود در مورد انتخاب نمایشنامه «ژان پل ساتر» به عنوان اولین کارش گفت:  به دوستانم گفته بودم که اگر کسی نمایشنامه قوی سراغ دارد به من معرفی کند تا اینکه به نمایشی از ژان پل سارتر رسیدم. به نظر من «مرده های بی کفن و دفن» کار بسیار سختیست و مفاهیم  فلسفی عمیقی درآن نهفته شده است.

وی گفت: داستان «مرده های بی کفن و دفن» جذاب و در عین حال کار پر شخصیت است. دوستان به من گفتند به عنوان اولین کار، نمایشنامه ای را انتخاب کنم که کمتر بازیگر داشته باشد اما این نمایشنامه به نظرم جذاب بود؛ مضاف بر اینکه از بازیگرانی استفاده  کردم که همه همراه و کمک حال من هستند.

کارگردان «یکی می خواد باهات حرف بزنه» در مورد چینش بازیگران هم گفت: سعی کردیم به تصویری برسیم که برای مخاطب هم دیدن نمایش جذاب باشد.

این کارگردان با بیان اینکه از اسفند ساال گذشته تمرین دور خوانی نمایش را انجام می دادیم گفت: مدتی که به برزیل رفتم در تمرین کمی وقفه افتاد اما بعد تمرین را دوباره شروع کردیم و در حال حاضر روزی  هشت ساعت تمرین می کنیم.

هادی در مورد میزان جذب مخاطب نیز گفت : متاسفانه فرهنگسرای نیاوران زمان مفیدی را به نمایش ما اختصاص نداده و از این جهت که با گروهای موسیقی دیگر قرارداد داشتند به لحاظ زمانی یک مقدار نگران جذب مخاطب هستیم؛ ساعت ۶.۳۰ تا ۸.۳۰ برای آمدن مخاطب  به دیدن تئاتر کمی زمان سختیست  اما من احساس می کنم نمایش رفته رفته با  جذب مخاطب همراه می شود.

وی همچنین در مورد فیلم «من سالوادور نیستم »گفت: این فیلم آخرین مراحل فنی را سپری می کند.

«مرده های بی کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر را منوچهر هادی کارگردانی می کند و تهیه کنندگی کار برعهده مهدی محرابی است.

اولین تجربه کارگردانی تئاتر هادی قرار است از اوایل شهریور ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود. منوچهر هادی تاکنون کارگردانی ۵ فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم»، «قرنطینه»، «یکی می خواد باهات حرف بزنه»، «دنیای پر امید» و «زندگی جای دیگری است» را برعهده داشته که به غیر از «دنیای پر امید» نویسندگی ۳ اثر دیگر نیز با وی بوده است.

نمایشنامه «مرده‌های بی کفن و دفن» داستان گروهی از پارتیزان‌های فرانسوی در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند که در پی یک عملیات توسط پلیس دستگیر شده و مورد شکنجه و بازجویی قرار می‌گیرند تا سرکرده خود را به اصطلاح «لو» بدهند، اما آنها با تحمل شکنجه‌های سخت، اعتراف نمی‌کنند، چرا که اعتقاد دارند اگر کلامی از رییس و سرکرده خود بگویند، دچار شکستی با حقارت و خواری شده‌اند.

در این اثر یکتا ناصر، سیروس همتی، کاظم بلوچی، رسول نجفیان، علی شادمان  سینا رازانی و ... ایفای نقش می کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.