سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۸

پاسخ مجیدی به سوال خبرنگار سینماپرس

«محمد رسول‌الله(ص)» عاملی برای وفاق در جهان اسلام است/ اکران جهانی فیلم، بعد از جشنواره مونترال کانادا

مجید مجیدی

سینماپرس:مجید مجیدی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را عاملی برای وفاق در جهان اسلام دانست و گفت: ما با این دلیل مقطعی از زندگی پیامبر را به تصویر کشیدیم که کمتر چالش برانگیز باشد. ما چهره پیامبر را حتی در کودکی نمایش ندادیم و هدف اصلی ما ایجاد وفاق در جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» امشب در شهرک «پیامبر اعظم (ص)»با حضور مجید مجیدی، مهدی پاکدل، علیرضا شجاع نوری برگزار شد.

مجیدی در ابتدای نشست در پاسخ به سوال خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه چه اقداماتی به غیر از حضور در جشنواره مونترال کانادا برای اکران بین المللی این فیلم صورت گرفت است، گفت:  اکران فیلم در بازارهای جهانی و سایر کشورها را به زمانی موکول کرده‌ایم تا فیلم در جشنواره مونترال کانادا به نمایش دربیاید و لازم می‌دانم که اعلام کنم افتتاحیه این جشنواره با نمایش فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» خواهد بود.

این کارگردان سینمای کشورمان گفت: بعد از نمایش فیلم در جشنواره مونترال کانادا اگر کمپانی درخواست اکران را نیز داشته باشد قطعاً کارهای لازم صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه این نشست افزود: هفت هشت سال گذشته در جشنواره‌ای در دانمارک قرار بود بزرگداشتی برای گرفته شود که مصادف شد با توهین به ساحت مقدس پیامبر (ص). در آن زمان به فکر رفتم که چگونه در کشوری که حاضر شده است به مقدس‌ترین چهره عالم بشر توهین کند حاضر شوم.

وی همچنین گفت: برهمین اساس طی یک نامه دوستانه از برگزارکنندگان این جشنواره تشکر کردم و به آنها گفتم نمی‌توانم در این فستیوال حضور پیدا کنم فستیوالی که به مقدس‌ترین چهره ما توهین کرده است شخصاً این پارادوکس را نمی‌فهمم.

مجیدی در ادامه گفت:‌مدت‌ها فکر کردم که چرا ما طی توهین‌هایی که به مقدسات‌مان شده است همواره تنها واکنش نشان داده‌ایم و طی این مدت در حال عکس‌العمل نشان دادن به توهین آنها نسبت به اسلام بوده‌ایم.

کارگردان فیلم سینمایی «آواز گنجشک‌ها» اظهار داشت: به این اعتقاد دارم که باید عملی را انجام دهیم در حقیقت ما در حوزه معرفی اسلام به جهان بسیار کوتاهی کردیم و معتقدم که کم‌کاری ما نیز باعث شده دنیای غرب تصویر زشتی را از اسلام که حاصل برداشت ذهنی خودشان است به تصویر بکشند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه چهره مخربی که از اسلام نشان می‌دهند برخی از کشورها نیز جزو هم‌پیمانان آنها می‌شوند.

مجیدی با اشاره به تأثیر برخی از دلار‌های کشورهای اسلامی در اغتشاشات انجام شده در کشورهایی همچون سوریه گفت: جنجالی که در سوریه این روزها شاهد آن هستیم توسط دلار برخی ازکشورهای اسلامی در آنجا به وجود آمده است این شرایط باعث شده قرابت زشتی را از انسان نشان دهد.

این کارگردان سینمای کشورمان گفت: در پی توهین‌هایی که به مقدسات ما می‌شود مردم مسلمان نیز واکنش‌هایی را نشان می‌دهند و در این شرایط کشورهایی که این توهین را انجام داده‌اند تصاویر معترضین این حرکت شنیع را به نمایش می‌گذارند و به نفع خود نیز استفاده می‌کنند. باید اعلام کنم که چنین کشورهایی نام اسلام و پیامبر عظیم‌الشأن ما را به سرقت برده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه در یک دوره نسبت به مباحث فرهنگی بی‌توجه بوده‌ایم، افزود: چرا باید نسبت به دغدغه‌های فرهنگی خود توجهی نشان ندهیم. در حوزه سینما همواره شاهد بودیم که درباره بسیاری از پیامبران صدها فیلم ساخته شده است اما در ارتباط با ساحت مقدس پیامبر (ص) تنها دو فیلم ساخته شده که فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» دومین آن است.

کارگردان فیلم سینمایی «رنگ خدا» ابراز داشت: باور ما بر این است که باید راه را از طریق ساخت فیلم‌های اسلامی و با نگاه آن به سایرین بشناسانیم و تعریف درستی از اسلام را که واقعیت دارد به جهانیان نشان دهیم. همچنان شاهد بدیم که بسیاری از کشورها چهره درستی از اسلام را در پی ساخت آثار مهم خود نشان نمی‌دهند.

مجیدی درباره زمان اکران فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» گفت:‌ این فیلم سینمایی از ۴ شهریورماه همزمان با میلاد امام رضا (ع) به صورت رسمی در سینماهای کشور نمایش داده خواهد شد و مؤسسه نور تابان برنامه‌ریزی وسیعی را در ارتباط با اکران گسترده این فیلم انجام داده است.

کارگردان "محمد رسول‌الله(ص)" این فیلم را عاملی برای وفاق در جهان اسلام دانست و گفت: ما با این دلیل مقطعی از زندگی پیامبر را به تصویر کشیدیم که کمتر چالش برانگیز باشد و فضایی هم که در کشور‌های مختلف به خصوص الازهر به وجود آمد، قضاوت زود و به دلیل ندیدن فیلم بود. ما چهره پیامبر را حتی در کودکی نمایش ندادیم و هدف اصلی ما ایجاد وفاق در جهان اسلام است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا قسمت‌های بعدی این فیلم ساخته می‌شود، گفت: واقعاً باید بگویم که ساخت قسمت‌های بعدی این فیلم سینمایی بستگی به حس و حالی است که وجود دارد. بی‌تعارف باید بگوییم ورود به این عرصه‌ها بسیار به حس آدم‌ها بستگی دارد و از طرفی انرژی زیادی را می‌گیرد که طی ۷ سال این انرژی تحلیل رفته است. باید با یک فاصله‌گذاری مجدد به ساخت این اثر بازگردم.

مجیدی افزود: در ارتباط با دستاوردهای این اثر گفت: باور ما بر این است برای ساخت شهرکی اینچنینی پیش از این‌ها باید اقدام می‌شد و وجود چنین شهرکی در این لحظه خود می‌تواند یک دستاورد مهم برای سینمای ایران باشد از هم اینجا از همه فیلم‌سازان دعوت می‌کنم که اگر دغدغه نگاه رحمانی دارند پیش بیایند و از این شرایط استفاده کنند. بعد از نمایش فیلم شهرک را برای بازدید عموم آماده می‌کنیم.

این کارگردان در ادامه با اشاره به اینکه در چنین فیلمی نمی‌توان نگاه مادی داشت چرا که ارزش آن غیرقابل قیمت‌گذاری است، اظهار داشت: اعتقاد داریم این فیلم نه از جنس شعاری است و نه از جنسی که نگاهی به کیشه داشته باشد از طرفی برای معرفی چهره پیامبر (ص) نمی‌توانیم قیمتی بگذاریم این فیلم قطعاً موفق خواهد بود و در کشورهای دیگر نیز به نمایش درخواهد آمد. به لحاظ ساختاری تلاش شده تا از تمام دستاوردهای بزرگ و خوب حال حاضر در این عرصه استفاده کنیم. حضور افراد نامداری چون استرارو گواه این گفته است.

مجیدی همچنین گفت: در بحث جلوه‌های ویژه همچنان جوان هستیم و به تازگی وارد تجربه در عرصه‌های اینچنینی شده‌ایم.

وی در ادامه افزود: فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» را به لحاظ دستاوردهای معنوی و ساختاری از جهات مختلفی می‌توان بررسی کرد اما چیزی که مشخص است این است که این فیلم موارد زیادی را به ظرفیت سینما اضافه خواهد کرد. یکی از این دستاوردها می‌تواند این موضوع باشد که نشان دهیم چهره رحمانی پیامبر فقط برای جهان اسلام نیست. پیامبر اسلام پیامبر همه مردم بوده است.

این کارگردان در ارتباط با بحث تبلیغات این فیلم سینمایی گفت: از همین امروز تبلیغات ما درباره فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» آغاز شده است. سازمان زیباسازی شهرداری تهران همت خوبی را انجام داده است و ما را در این امر یاری کرده‌اند.

مجیدی درباره اینکه چرا در پوسترهای این اثر نام عوامل حذف شده است، اذعان کرد: شخصاً فکر می‌کردم تصاویری که در این فیلم است همچون یک تابلوی نقاشی است. فوقانی عکاس فیلم در این زمینه بسیار درخشان عمل کرده است.

وی در ادامه افزود: شخصاً حیفم آماد که این تابلوهای نقاشی را با نوشته‌های اینچنینی خراب کنم در نتیجه از طرفی خود این موضوع «حذف نام عوامل از پوستر فیلم» تبلیغ است.

مجیدی گفت: به اندازه کافی نام فیلم می‌تواند برای آن به عنوان یک تبلیغ قرار بگیرد. شخصاً نیز دوست نداشتم مثل سایر فیلم‌ها تبلیغات مرسومی را برای این فیلم داشته باشم. چهره شهر با این تابلوهای نقاشی زیباتر می‌شود.

این کارگردان سینما در ارتباط با کم شدن زمان فیلم به نسبت آنچه طی چند اکران محدود انجام شده بود، گفت: صحبت‌هایی در این رابط انجام شد که به نوعی خلط مبحث است واقعیت این است که ما در مونتاژ اولیه ۵ ساعت و نیم زمان کل سکانس‌هایی بود که گرفتیم اما در نهایت با بازخوردهایی که دریافت کردیم و بررسی‌های انجام شده ۱۸ دقیقه از این فیلم کم شد و در نهایت می‌توان گفت که زمان این فیلم سینمایی ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه است.

وی در ارتباط با نمایش این فیلم در مونترال کانادا در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: به نظرم این یک مقوله فطری است و اینگونه نیست که در جشنواره مونترال کانادا افراد با دین نسبتی نداشته باشند. اتفاقاً به نظرم این افراد بیش از سایر گروه‌ها می‌توانند کنجکاو باشند. باورم براین است که آنها نیز با فیلم ارتباط خوبی برقرار می‌کنند چرا که در کشور آلمان به اقشار مختلفی این اثر را نشان دادیم که واکنش‌های خوبی نیز از سوی آنها دریافت کردیم.

مجیدی  در ارتباط با استفاده از بازیگران ایرانی در این اثر گفت:‌اعتقادم براین است که فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» از بازیگران توانمندی بهره برده است باورم بر این است که نه تنها در حوزه بازیگری نسبت به سایر کشورهای مطرح چیزی کم نداریم بلکه بازیگران قوی‌تری نیز در سینمای ما وجود دارند.

محمدرضا صابری مدیر مؤسس نور تابان نیز در این نشست گفت: ما تمام تلاش‌مان را کردیم که فیلم به بهترین شکل اکران شود. این فیلم همانطور که می‌دانید با فرمت دیجیتال باید پخش شود که متأسفانه ۱۰سالن سینما به چنین امکاناتی دسترسی دارند. اما در نهایت با تمیهداتی که انجام شد قرار شد این فیلم در سایر سینماها پخش شود.

وی افزود: طبق خواسته مجید مجیدی تلاش کردیم تا اکران این فیلم برای سایر فیلم‌های سینمایی در ایران مشکلی پیش نیاید و آنها نیز مسیر خود را آدامه دهند خوشبختانه تمام سینماهای کشور خواهان اکران این اثر سینمایی بوده‌اند.

مجیدی در ادامه صحبت‌های صابری گفت:‌ از ۱۳۰۰ شهر تنها ۸۰۰ شهر فاقد سالن سینما هستند در واقع باید بگویم که متأسفانه به فرهنگ طی این مدت توجهی نکرده‌ایم این اتفاق در تمام دولت‌ها رخ داده است. پیش از انقلاب ۵۰۰ سالن سینما داشتیم و امروز با ۸۰ میلیون جمعیت تعداد سالن‌های سینما بسیار کمتر از این عدد است. باید همتی شود تا همه مردم ایران از این امکان بهره‌مند شوند عاجزانه خواهش می‌کنم به بحث ساخت سالن و جایگاه فرهنگ توجه جدی شود و فرهنگ را فراموش نکنیم چرا که اگر فرهنگ فراموش شود چیزهای زیادی را از دست خواهیم داد.

علیرضا شجاع‌نوری طی سخنانی در این نشست ابراز داشت: یکی از شانس‌های خوبی که داشته‌ام کار با مجیدی بود در مجموع در تمام این روزها حال خوبی داشته‌ام و کار کردن با چنین گروهی یک موهبت برایم محسوب می‌شود.

وی افزود: ۴ ساعت گریمم به طول می‌انجامید و ۲ ساعت نیز زمان می‌برد تا آن را پاک کنم اما باز هم یک لحظه بدون عشق سر صحنه فیلمبرداری حاضر نشدم.

شجاع‌نوری همچنین گفت: ساعت ۳ صبح در محل فیلمبرداری حاضر می‌شدم، ساعت ۵ گریمم شروع می‌شد و ۹ صبح نیز برای فیلم‌برداری می‌رفتم اما لحظه‌ای را به یاد ندارم که خسته شده باشم و دلم برای آن روزها تنگ شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.