دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶

بازتاب یک تصمیم از نگاه اهالی سینما

مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس: آقای ایوبی! افکار عمومی را درباره حذف «فجر» قانع کنید

حسین نیرومند*

سینماپرس: مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما بجای برخی پاسخ ها و توضیحات ناکافی در خصوص حذف نام «فجر» از بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر ، با دلایل متقن و منطقی، افکار عمومی را قانع کنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در پی اقدام اخیر رئیس سازمان سینمایی در حکم مدیر عامل خانه سینما به عنوان دبیر بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر و جایگزینی کلمه «ایران» بجای «فجر»، محمد حسین نیرومند کارشناس فرهنگی و مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اعلام این مطلب افزود: اینکه بعد از سی و اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، به ناگاه یک برند و عنوان همچون «فجر» که سمبلی از انقلاب اسلامی و مفاهیم مرتبط با آن بحساب می آید از بخش بین الملل جشنواره حذف می شود برای همه نخبگان و اهالی دلسوز سینمای نظام جمهوری اسلامی سوال برانگیز است.

نیرومند خاطر نشان ساخت: اساسأ در اینگونه موارد تنها یک مدیر نمیتواند به تنهایی تصمیمی را اتخاذ کند و منطق حکم می کند که با بررسی های فراوان و در نظر گرفتن دلایل قوی نسبت به یک تغییر اقدام کنند ضمن اینکه بنده شاهد بازتاب مثبتی هم در این مورد خاص نبوده ام.

وی گفت: بنده پاسخ های معاون محترم  سازمان سینمایی را در ارتباط با تغییر نام جشنواره بین المللی فیلم فجر ظرف چند روز گذشته پیگیری کرده ام و تقریباً هیچ کدام از آن پاسخ ها اقناع کننده نیست.

مشاور وزیر ارشاد در دولتهای نهم و دهم با اشاره به نامه نگاری ها و توضیحات اخیر حجت الله ایوبی پیرامون این تصمیم بیان داشت: رئیس سازمان سینمایی در پی این اقدام مواردی را مطرح می کنند که گویا تنها یک عده افراد محدود و خاص که عمدتاً مسئولیتی در سازمان سینمایی دوره گذشته داشته اند منتقد این تغییر عنوان هستند در حالیکه وقتی آقای دکتر حسینی وزیر محترم سابق ارشاد نسبت به این تغییر نام موضع دارند، خود جناب ایوبی حدوداً شش سال پیش، اولین حکم شان را در ارشاد از ایشان گرفتند و این نوع پاسخگویی منصفانه نیست.

وی با ذکر نمونه دیگری اضافه کرد: وقتی جناب بنیانیان رئیس محترم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه ورود پیدا می کنند، یا آنکه ینده مطلع ام کمیسیون هنر و معماری این شورا در این خصوص حرف دارد و یا جمعی از نمایندگان محترم مجلس و حتی هنرمندان سینمای کشور نسبت به این حرکت موضع دارند، به نظرم زیبنده نیست جناب ایوبی منتقدین خود را از زمره مدیران سابق سینمایی و غیرسینمایی گذشته بدانند که به زعم ایشان فریاد وانقلابا سر داده اند.

مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: این موضع گیری ها نشان می دهد عده از اهل فرهنگ و هنر نسبت به این تغییر عنوان حساس اند لذا به طور طبیعی ایشان به عنوان یک مسئول دولتی موظف است همه آحاد هنرمندان و اهل فرهنگ را با هر مرامی که دارند، در ارتباط با مسائل این چنینی قانع کنند.

نیرومند در ادامه گفت: مهترین دلیلی که رییس محترم سازمان سینمایی درباره این تغییر عنوان کرده اند این است که برگزاری دو بخش از یک جشنواره در دو زمان مختلف و با یک نام چندان زیبنده نیست و موجب سردرگمی مخاطبان و مهمانان خواهد شد لذا در نتیجه پس از بررسی های طولانی و نشست های مختلف کارشناسی به این باور رسیده اند که به جای برگزاری ناقص و کم تاثیر بخشی به عنوان بین الملل و بخش دیگری به عنوان ملی، هر دو اتفاق را با شکوه و درست برگزار کنند؛ به نظرم متأسفانه این استدلال بسیار عوامانه است که تنها با تغییر عنوان یک جشنواره، مخاطبان و میهمانان آن جشنواره از سر درگمی های احتمالی و مد نظر رئیس محترم سازمان سینمایی بیرون بیایند!

وی گفت: از آنجا که ایشان مدعی شده اند این تصمیم گیری حاصل بررسی های طولانی و نشست های مختلف کارشناسی مناسب است شایسته است نتیجه همین کارشناسی ها را جهت اقناع افکار عمومی ارائه دهند. ضمن اینکه باشکوه برگزار کردن دو جشنواره هیچ ربطی به تغییر عنوان جشنواره ندارد. 

نظرات

  • ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۹:۵۶
    5 1
    من یک دلیل برای این کار سراغ دارم : وقتی فیلمهای پخش شده در جشنواره فیلم فجر هیچ ربطی به انقلاب و گفتمان آن ندارد و حتی در ضدیت یا دهن کجی به ارزشهای انقلاب اسلامی قرار می گیرد ، چه اصرار داریم روی جشنواره برچسب تصنعی فجر بزنیم؟!!!
  • ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۱۳:۱۳
    1 2
    بهتر نیست کاری کنیم که فیلم هایی در شان جشنواره فجر تولید کنیم تا فجر را بخاطر فیلم های مسئله دار کنار گذاریم؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.