جمعه ۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰

بازخوانی تذکرات اخیر رهبر معظم انقلاب

وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید؛ سرافکنده یا سربلند؟!

علی جنتی وزیر ارشاد*

سینماپرس: مهرداد معظمی/ جناب آقای جنتی! آیا در محضر رهبر انقلاب توانستید سر بلند کنید و مفتخرانه از آثار تولید شده در دوران تصدی خود و همراهانتان به ویژه در عرصه سینما دفاع کنید؟ از نظر جنابعالی تعریف مبانی انقلاب و اسلام چیست و شعارها و مفاهیم انقلابی مد نظر حضرت « آقا» چه هستند؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر هیأت دولت یازدهم با ایشان در هفته گرامیداشت دولت، بار دیگر هوشیاری همه مسئولان و مردم نسبت به نفوذ و رخنه دشمن در حوزه های مختلف به ویژه عرصه فرهنگی در کشور را یادآور شدند و در این خصوص به دولتمردان نظام جمهوری اسلامی تذکرات جدی دادند.

دغدغه های معظم له در این زمینه، از سالهای دور تاکنون انکارناپذیر بوده و بررسی و تحلیل عملکرد مدیران مربوطه در رفع نگرانی های فرهنگی ایشان که به تعبیر صریحی برخی اوقات خواب را از چشمانشان ربوده است از جمله انتظارات افکار عمومی به ویژه وفاداران به آرمانهای انقلاب و امام راحل(ره) از رسانه های جمعی بوده است.

در این نوشتار، با گذشت دو سال از استقرار دولت تدبیر و امید و آغاز بکار مدیران حوزه فرهنگ و ادب و هنر با سیاست ها و برنامه های جدید(که اتفاقأ  بسیاری از آنها مورد انتقاد برخی مجامع و مراکز انقلابی و حتی نمایندگان ملت بوده است) مجال واکاوی دقیق و موشکافانه عملکرد مهمترین دستگاه فرهنگی کشور نیست؛ اما آنچه بهانه این نگارش است تذکرات جدی و روشن حضرت آیت الله خامنه ای به متولیان عرصه فرهنگی کشور است که در مقایسه انتظارات ایشان با وضعیت فعلی فرهنگی کشور به ویژه در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاید بتوان فضای آگاهی بخشی را ایجاد نمود تا از آن طریق میزان خطاهای صورت گرفته کاهش یابد و مسیری برای بهبود و اصلاح امور فراهم گردد.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان فرمودند: «فراموش نکنیم که در مقابل ما یک جبهه‌ای وجود دارد -جبهه‌ی دشمن- که بنای بر دشمنی [دارد]. البتّه این خطاب فقط به مسئولان دولتی نیست؛ همه‌ی آحاد مردم، بخصوص عناصر دلسوز انقلاب و کسانی که آماده‌ی خدمت به انقلاب هستند، بایستی مورد توجّه‌شان باشد؛ منتها مسئولیّت دولتمردان در این زمینه طبعاً بیشتر است و بیش از دیگرِ وفاداران به انقلاب است....در اتّخاذ مواضع انقلابی، باید صراحت داشت؛ یعنی رودربایستی نکنیم. مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم، ترس نداشته باشیم»

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش دشمن برای رخنه در لایه های مختلف ایران اسلامی تأکید کردند: «دو کار اساسی و اصلی است که باید انجام بگیرد؛ یکی تولیدات فرهنگی سالم در زمینه‌های مختلف، و یکی جلوگیری از تولیدهای مضر و به‌اصطلاح متاع و کالای مضرّ فرهنگی؛ به نظر من این جزو کارهای اساسی است. در همه‌ی دنیا مراقبت از محصولات فرهنگی و کتاب و مانند اینها وجود دارد...چنانچه می‌بینید فلان تئاتر، فلان فیلم، فلان کتاب، فلان نشریّه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید و با آن برخورد بکنید.».

 رهبر معظم انقلاب با تصریح اینکه رهاسازی فرهنگ اصلاً جایز نیست فرمودند: «مدیریّت فرهنگ یک کار بسیار لازم است؛ و مدیریّت هم باید بر مبنای شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب باشد؛ یعنی مراقبت بشود آنچه اصل است، این است که مبانی انقلاب و مبانی استقلال کشور امام و مانند اینها باید محفوظ باشد.»

سخنان ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب به حدی روشن و صریح بیان شده است که هر مسئول دلسوز و در عین حال انقلابی و فعال به سهولت معنا و تفسیر به حق آنها را درخواهد یافت؛ اما شاید اگر در طول مدت گذشته فعالان حوزه فرهنگ و در رأس آنها نماینده رسمی و قانونی دولت تدبیر و امید در این عرصه، به وظایف ذاتی و حاکمیتی خود عمل می کردند؛ حضرت «آقا» تا این حد به موضوعات فرهنگی ورود نمی کردند و بطور واضح و آشکار مسائلی همچون ضرورت مقابله با آثار فرهنگی غیرانقلابی و ضد اسلامی مخرب در بخش های چون تئاتر، فیلم ، کتاب و ... را به وزیر محترم ارشاد گوشزد نمی نمودند.

جنای آقای جنتی!  

«جبهه‌ی دشمن» با «برجام» و شعار گشایش درهای دنیا به روی ایران و تأثیر رفع تحریم ها بر توسعه حضور بین المللی محصولات فرهنگی از جمله سینمای ایران تعطیل نشده است؛ لذا حفظ روحیه انقلابی و جهادی از ضروریات پذیرش مسئولیت در نظام جمهوری اسلامیست و از شما به عنوان یک «دولتمرد»، بیش از وفاداران و دلسوزان انقلاب، انتظار مقابله بیشتر با دشمنان و معاندان داخلی و خارجی این نظام وجود دارد؛ شایسته است بفرمایید تا چه حد در این مسیر جدی بوده اید و بر خلاف کسانی که همواره این تفکر را نوعی توهم توطئه می پندارند، آیا اساسأ به فعالیت این جبهه فرهنگی به سرکردگی کشورهای غربی و صهیونیست ها در برابر نظام جمهوری اسلامی و تلاش مستمر آنها برای نفوذ در ایران اسلامی معتقد هستید یا خیر؟

سالهاست جریان شبه روشنفکری در عرصه فرهنگی کشور رخنه کرده و با وجود تلاشهای بسیار، نقش موثر آنان بر جریان فعلی فرهنگ و هنر کشور از جمله سینما را نمی توان این روزها منکر شد. باید اذعان داشت در طول ۳۶ سال پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از مدیران فرهنگی هنری اگرچه با ظاهری پرتلاش، اندیشمند و حتی انقلابی در بدو انتصابشان ایده های خوبی برای مقابله با این جریان داشتند، اما به مرور، خود دچار استحاله گردیده و با تفکرات و اندیشه های منتسب به هنر به اصطلاح روشنفکری غربی همسو شده و به جهت برخی «رودربایستی»ها با فعالان هنری این طیف در داخل کشور، از «صراحت» انقلابی در کلام و کردار خویش پا پس کشیدند و نتیجه آن شد که این روزها می بینیم!؟

شما و مدیرانتان با سپری شدن نیمی از حضور خود در دستگاه فرهنگی کشور، همچنان از سوی هنرمندان ارزشی و متعهد کشور مورد انتقاد هستید که با شعار «جذب حداکثری» و روی خوش نشان دادن به برخی فیلمسازانی که کوچکترین سنخیتی با نظام جمهوری اسلامی ندارند، در صدد جلب نظر شبه روشنفکران آزمون پس داده در این سرزمین هستید؛ با توجه به ضرورت فاصله گرفتن از این نوع دیدگاهها، تا چه حد از این «رودربایستی»ها و «خجالت» ها فاصله گرفته اید و در حفظ و تبیین هویت انقلابی خود و دستگاه متبوعه تان با «صراحت» اعلام موضع کرده اید؟ آیا با توجه به سوابق دیپلماتیک خود، قائل به اینگونه بیان مواضع بوده و هستید؟ یا نه، همچنان با وجود هشدارهای رهبری، نرمش، اعتدال و تعامل در برابر جریانات خزنده و پرابهام فرهنگی را ترجیح می دهید؟ 

اما چند نکته و سوال آخر؛

تحلیل مصادیقی از عملکرد وزارت ارشاد و سازمانها و معاونتهای تابعه آن، چون حذف «فجر» از مهمترین رویداد سینمایی کشور، حمایت از فیلمسازان مسئله دار و تولید آثار مبهم و منفعل، بی توجهی به هنرمندان ارزشی و تولیدات استراتژیک و ... را به فرصتی دیگر  واگذار می کنیم؛ اما از نظر جنابعالی که خود پرورش یافته دامن روحانیت هستید و بی شک در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش موثری داشته اید، تعریف مبانی انقلاب و اسلام چیست؟ شعارها و مفاهیم انقلابی کدام است؟ کالا و تولید مخرب فرهنگی از منظر جنابعالی چه تعریفی دارد؟ آیا در برابر فعالیت ایجابی در حوزه فرهنگ، برخورد با برخی متاع مضر فرهنگی همچون آثار سینمایی غیر اخلاقی و حاشیه سازی که  شما و همفکرانتان به فروش گیشه آنها می بالید، برایتان معنایی دارد؟

بگذارید بدون رودربایستی و صریح جویا شویم؛ آیا جنابعالی در محضر رهبر انقلاب و هنگام شنیدن این تذکرات، توانستید سر بلند کنید و مفتخرانه از آثار تولید شده در دوران تصدی خود و همراهانتان به ویژه در عرصه سینما دفاع کنید؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.