جمعه ۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

سایت یاهو درباره فیلم «محمد رسول الله» چه نوشت؟

فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی

مهر: سایت یاهو نوشت: مجید مجیدی کارگردان ایرانی که جوایز متعدد سینمایی را در کارنامه اش دارد، با ساختن پرهزینه ترین فیم سینمایی ایران، قصد دارد تصویر دگرگون شده‌ای را که از اسلام ارایه می شود، تغییر دهد.

مجیدی می‌گوید می خواهد با فیلم «محمد رسول الله» تصویر خشنی را که از اسلام ارایه می شود، تغییر دهد. با این حال این فیلم به دلیل ارایه چهره پیامبر با اعتراض برخی از مسلمانان روبه رو شده است.

این تولید بزرگ درباره کودکی رسول اسلام است و با بودجه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شده و هفت سال برای ساخته شدنش زمان صرف شده است.

این فیلم ۱۷۱ دقیقه‌ای که با حضور شماری از بازیگران ایرانی ساخته شده و از دیروز در ۱۴۳ سینمای ایران روی پرده رفته است، یک روز جلوتر از اکرانش در جشنواره فیلم مونترال اکران شده است.

مجیدی در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه در تهران، گفت تندروها و جهادیونی چون داعش نام اسلام را مصادره کرده‌اند.

کارگردان ۵۶ ساله ایرانی در این مصاحبه افزود: در جهان غرب نیز تفسیری نادرست از اسلام با هدف ارایه چهره های خشونت طلب، ارایه می‌شود و ما باور داریم که اینها اصلا صحت ندارند.

«محمد رسول الله» اولین فیلم از سه گانه ای است که درباره زندگی پیامبر اسلام ساخته شده است. این فیلم به رویدادهای پیش از تولد پیامبر و دوران نوجوانی او مربوط است و سال‌های پیش از بعثت او را چنانچه در قرآن در ۴۰ سالگی وی ذکر و پیش بینی شده، دربرمی‌گیرد.

در حالی که ایران انتشار کاریکاتورهایی درباره حضرت محمد (ص) و از جمله آنچه در نشریه فرانسوی شارلی ابدو منتشر شد محکوم می‌کند، اما مسلمانان شیعه مشکلی با نمایش این فیلم ندارند. این در حالی است که برخی مسلمانان سنی‌ به نمایش این فیلم اعتراض کرده‌اند. در حالی که کشورهایی مانند عربستان با نمایش این فیلم مشکل دارند اما کشورهای دیگر مسلمان چون ترکیه، اندونزی، مالزی و بسیاری از کشورهای جنوب آسیا خواستار نمایش این فیلم شده‌اند.

«رسالت» اولین فیلمی بود که درباره زندگی پیامبر اسلام ساخته شد و کارگردان آن مصطفی عقاد کارگردان سوری-آمریکایی در سال ۱۹۷۶ با انتقادهایی در جهان اسلام برای ساخت این فیلم روبه رو شد.

مجیدی برای اجتناب از انتقادهای مشابه راه دیگری برای تصویر کردن چهره پیامبر پیدا کرده و تصویر چهره پیامبر را کنار گذاشته است. او گفته است نمایش قهرمان در یک فیلم بدون نشان دادن چهره‌اش چالش بزرگی است. وی که برای فیلم «بچه‌های آسمان» نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار در سال ۱۹۹۸ شده بود فیلم جدیدش را با همکاری ویتوریو استارارو فیلمبردار ایتالیایی انجام داده که از تکنیک‌های ویژه برای این کار بهره گرفته است. مجیدی گفته است: ما از هاله نوری که پوشاننده است استفاده کردیم و در بیشتر صحنه‌ها نیز از زاویه دید ایشان فیلمبرداری‌ها را انجام دادیم.

او گفته است: در حالی که همه کنجکاو هستند تا چهره ایشان را در فیلم ببییند اما در هیچ سکانسی این اتفاق نمی‌افتد.

با این حال به نظر می‌رسد راه حل مجیدی از نظر الازهر مصر کافی نبوده و این موسسه سنی مستقر در مصر با نمایش فیلم مخالفت کرده و با صدور اطلاعیه ای این کار را برابر با کوچک شماردن جایگاه معنوی آن حضرت خوانده است. در این بیانیه آمده است: بازیگری که این نقش را ایفا کرده ممکن است بعدها دچار خلافی شود که برای تماشاگران یادآور شخصیت پیامبر شود.

دو فیلم بعدی این سه گانه ممکن است حتی از این فیلم نیز مناقشه برانگیزتر شوند زیرا بر جوانی و دوران پیامبری حضرت محمد(ص) تمرکز خواهند داشت.   

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.