جمعه ۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

چرا گروه دولتی "هنر و تجربه"، فروش‌ها را اعلام نمی‌کند؟!

آرم هنر و تجربه*

کافه سینما: باگذشت یک سال از آغاز به‌کار گروه «هنروتجربه» در سینمای ایران که به نمایش فیلم‌های تجربی و آثار با مخاطب خاص اختصاص‌یافته، آمار فروش منظمی از فیلم‌های اکران شده در این گروه ارائه نشده است.

سینمای ایران منبع دقیقی از میزان فروش فیلم‌های روی پرده ندارد، اما یک از رسمی‌ترین آنها را می‌توان سایت بنیاد سینمایی فارابی دانست که فروش فیلم‌های در حال اکران را به شکل مداوم منتشر می‌کند، اما با مراجعه به این سایت، هیچ رقمی از فروش فیلم های گروه «هنروتجربه» در آن دیده و یافت نمی شود.

 

یکی دیگر از منابع رسمی اعلام فروش فیلم های در حال اکران، سایت «سینما تیکت» است که مخاطبان سینما می‌توانند با ورود به آن هم لیست فروش فیلم‌ها را ملاحظه کنند و هم به‌صورت اینترنتی بلیت فیلم‌های روی پرده را تهیه کنند. در این سایت هم که بنا به گفته سخنگوی شورای صنفی از این به بعد قرار است رسمی‌ترین و معتبرترین مرجع اعلام فروش فیلم‌های در حال اکران باشد، رقم فروش فیلم‌های گروه «هنر و تجربه» دیده نمی‌شود.

شاید عدم اعلام فروش این فیلم ها شائبه فروش پایین این‌گونه فیلم‌ها را به وجود بیاورد و ارائه آمار فروش فیلم های «هنروتجربه» حس ناامیدی ایجاد کند. البته این بدان معنا نیست که گروه «هنر و تجربه» هیچ‌گونه آماری از فیلم‌های روی پرده اعلام نمی کند. روزهای آخر سال 93 بود که جدول فروش فیلم‌هایی که تا آن زمان به نمایش درآمده بودند، در سایت «هنر و تجربه» منتشر شد که فیلم‌های «ماهی و گربه» شهرام مکری و «پرویز» مجید برزگر در صدر بودند.

در این مدت شش ماهه که از آخرین اعلام فروش فیلم‌های گروه «هنروتجربه» می‌گذرد، کارهای جدیدی نیز به لیست اکران این گروه اضافه شده اند؛ فیلم‌هایی مانند «اسب تورین»، «پنج تا پنج»، «کپی برابر اصل»، «گس»، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر»، «آگیره، خشم خداوند»، «باشو، غریبه ای کوچک»، «فردا»، «راننده و روباه»، «سی صد و شونزده»، «صبح روز بعد»، «11»، «منظره رؤیایی»، «نجس»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «یحیی سکوت نکرد»، «من می خوام شاه بشم» و «اشیا ازآنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» در طول این مدت به نمایش درآمده‌اند که هیچ‌گونه رقمی از فروش آنها در دسترس نیست و از سوی گروه «هنر و تجربه» میزانی از فروش آنها اعلام‌نشده است.

امیرحسین علم الهدی مسئول گروه «هنر و تجربه» درباره ساز و کار اعلام فروش فیلم‌های این گروه سینمایی به آی سینما گفت: «چون گروه «هنر و تجربه» متعلق به سینمای مخاطب خاص است و شرایط سینمای مخاطب عام را ندارد، ما لیست فروش را به‌طور منظم و هفتگی یا ماهانه اعلام نمی‌کنیم. اما هر وقت زمان اش برسد، فروش آن‌ها را اعلام می‌کنیم.»

او با اشاره به این که اسفندماه سال گذشته فروش فیلم‌های «هنروتجربه» اعلام شد، توضیح داد: «شیوه ما برای اعلام فروش فیلم‌ها، زمان اتمام اکران آنها در کل کشور است. چون نمایش این فیلم‌ها در مدت‌زمان طولانی انجام می‌شود، ما اعلام فروش آن‌ها را به بعد از اتمام نمایش آنها در کل کشور می‌گذاریم، به‌طور مثال هم‌اکنون برخی از فیلم‌های گروه «هنروتجربه» که نمایش آن در سینماهای تهران به اتمام رسیده، هنوز در شهرستان‌هایی که فیلم‌های این گروه را پخش می‌کنند روی پرده می‌رود و ما بعد از اتمام این فیلم‌ها در کل کشور، فروش آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.»

اما کل به نظر می‌رسد که هر قدر اعلام فروش این فیلم‌ها شفاف‌تر و منظم‌تر شود، می‌تواند مانند فیلم‌های دیگر، عامل تشویقی برای تماشاگران شود. این اتفاق تقریبا برای فیلم «ماهی و گربه» افتاد و خبرهایی درباره فروش خوب این فیلم در رسانه‌ها منتشر شد و تماشاگران بیشتری را به خود جذب کرد. اما به نظر می‌رسد سیاستی که برنامه‌ریزان این گروه در نظر گرفته‌اند، اعلام نکردن آمار فروش منظم فیلم‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.