شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳

آشتی آکادمی اسکار با کارگردان سیاسی

اسپایک لی

ایسنا: «اسپایک لی» کارگردان سیاه پوست آمریکایی که بیست و پنج سال پیش مورد بی‌اعتنایی آکادمی اسکار قرار گرفته بود،‌ قرار است جایزه اسکار افتخاری ۲۰۱۵ را دریافت کند.

هشتادو هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار از «اسپایک لی» کارگردان سرشناس آمریکایی به پاس نقش قابل ملاحظه در عرصه سینما جایزه اسکار افتخاری اعطاء خواهد کرد.

«اسپایک لی» که برای ساخت فیلم‌هایی درباره روابط و تبعیضات نژادی، نقش رسانه در زندگی معاصر، جرم و فقر و دیگر مسائل سیاسی شناخته می‌شود، اولین ساخته بلند سینمایی خود با عنوان «می‌خواهد به دستش بیاورد» را با بودجه‌ای کم ساخت که به فروش میلیون‌ها دلار دست یافت و پس از آن در سال ۱۹۸۸ فیلم «گیجی مدرسه» را مقابل دوربین برد اما فیلم «کار درست را بکن» (۱۹۸۹) بود که شهرت فراوانی برای «اسپایک لی» به ارمغان آورد.

فیلم «کار درست را بکن» در نهایت نامزد دو جایزه اسکار بهترین فیلمنامه و همچنین بهترین بازیگری مرد(دنی اویلو) شد اما در عین ناباوری نتوانست در بخش بهترین کارگردانی نامزد شود و جایزه این بخش به «الیور استون» برای ساخت فیلم «متولد چهارم جولای» رسید‌.

با این وجود، این کمدی درام همواره به عنوان یکی از برترین فیلم‌های تمام ادوار تاریخ سینما شناخته می‌شود و در سال ۱۹۹۹ توسط کنگره آمریکا به سبب اهمیت فرهنگی در فهرست آثار حفظ شده ثبت شد.

«جنا رولندز» که بیشتر برای بازی در فیلم های دهه ۶۰ و ۷۰و ۸۰ میلادی معروف است و دوبار نامزد اسکار شده است نیز دیگر چهره سینمایی خواهد بود که جایزه اسکار افتخاری سال ۲۰۱۵ را روز ۱۴ نوامبر در لس آنجلس دریافت می‌کنند.

«چریل بون ایساکس» رئیس آکادمی اسکار در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما با این آگاهی که کارهای این دو چهره سینمایی الهام بخش نسل‌های آینده خواهد بود از دستاوردهای آنها تقدیر خواهیم کرد".

مراسم هشتاد و هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ٢٨ فوریه ٢٠١٦ (نهم اسفند) در سالن دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.