شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

تعطیلی مهم‌ترين برنامه ضد وهابی سیما

روزنامه جوان: شبكه قرآن سيما مهم‌ترين برنامه ضد وهابي تلويزيون را به بهانه تغييرات تعطيل كرد و عملاً صداوسيما را در برابر هجوم شبكه‌هاي وهابي خلع سلاح كرد.

شبكه قرآن سيما مهم‌ترين برنامه ضد وهابي تلويزيون را به بهانه تغييرات تعطيل كرد و عملاً صداوسيما را در برابر هجوم شبكه‌هاي وهابي خلع سلاح كرد.

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1394/6/7/1193434_575.jpg
در مأموريت جديد شبكه قرآن عنوان «شبكه قرآن و معارف سيما» به «شبكه قرآن سيما» تغيير يافته و با حذف «معارف»، بيشتر تمركز شبكه روي تلاوت قرآن خواهد بود. اين تغيير در عنوان باعث شد تا مأموريت شبكه نيز تغيير يابد و در نتيجه برنامه‌هاي شبكه قرآن نيز دستخوش تغيير و تحول شوند. از جمله اين تغييرات حذف برنامه «شب آسماني» است.
 
«شب آسماني» تولد يك چراغ

از ابتداي محرم سال ۹۲ بود كه برنامه‌اي با عنوان «شب آسماني» در شبكه قرآن متولد شد. هدف اين برنامه پاسخگويي به شبهات وهابيت در رابطه با عزاداري امام حسين(ع) بود. در اين برنامه سعي شده بود تا علاوه بر منابع شيعي از منابع اهل سنت نيز براي پاسخ دادن به وهابيون استفاده شود؛كاري كه وهابيون را با مشكل روبه‌رو مي‌كرد.

برنامه روشنگر «شب آسماني» به سرعت در ميان بينندگان تلويزيون داراي محبوبيت شد به طوري كه روابط عمومي سازمان صداوسيما طي گزارشي با عنوان «شب آسماني ۱۶۲ را از نفس انداخت» نوشت: «مخاطبان اين برنامه از شب گذشته پس از پخش آن در ارتباط تلفني با سامانه ۱۶۲  امور مخاطبان روابط‌عمومي سازمان، از بحث‌هاي مستدل و منطقي صورت گرفته و از پاسخ‌هاي روشني كه به شبهات وهابيون داده شده است، قدرداني كردند برخي مخاطبان خواستار ادامه اين بحث در برنامه شده‌اند و برخي از مخاطبان نيز علاوه بر تقاضا براي ادامه برنامه، افزايش زمان پخش آن را خواستارند.» در اين گزارش تصريح شده است: «پاسخ‌هاي مستدل برنامه «شب آسماني» به شبهه‌افكني‌هاي فرقه وهابيت درباره قيام امام حسين(ع) در چند برنامه اخير، در شبكه‌هاي وابسته به اين فرقه ضاله از جمله پايگاه اينترنتي «كلمه» واكنش‌برانگيز شده است. مركز اصلي شبكه وهابي «كلمه» در انگليس است.»
 
آسماني شدن يك برنامه تلويزيوني
هر روز بخشي از اخبار تلويزيون به نشان دادن آثار زيانبخش تفكرات وهابي اختصاص دارد كه در اغلب گروه‌هاي تكفيري مانند داعش در حال انجام امور تروريستي هستند. امروزه وهابيت نه‌تنها يك بحث فلسفي و ديني بلكه بخشي از واقعيت‌هاي منطقه‌اي است كه امنيت منطقه را به چالش كشانده و جان ميليون‌ها انسان بي‌گناه را به خطر انداخته است. لذا تعطيل شدن يكباره برنامه «شب آسماني» به عنوان روشنگر تفكرات وهابي بايد دليل مستحكمي داشته باشد.

 تماس‌هاي «جوان» براي ارتباط با مدير گروه علوم قرآني شبكه قرآن سيما براي اطلاع از دلايل حذف «شب آسماني» به نتيجه نرسيد، از اين‌رو طي تماسي با عليرضا قطبي تهيه‌كننده و اميرمهرداد خسروي مجري و كارشناس برنامه، نظرات آنها را درباره چرايي حذف «شب آسماني» و تأثيرات آن جويا شديم. عليرضا قطبي در پاسخ به سؤال «جوان» گفت: «سياست‌هاي شبكه قرآن باعث حذف اين برنامه شد، از ما طرح خواستند و ارائه كرديم اما قصد نداشتند اين برنامه را ارائه دهند»، قطبي با تعجب‌بر‌انگيز خواندن حذف «شب آسماني» اين احتمال را مطرح كرد كه حذف اين برنامه مربوط به حذف عنوان معارف از نام شبكه قرآن باشد و احتمال توليد برنامه‌اي مشابه را در ديگر شبكه‌ها به دلايلي مانند روتين بودن، رويكرد‌ها و تعريف «شب آسماني» براي جايگاه شبكه قرآن، تقريباً منتفي دانست.

از سوي ديگر اميرمهرداد خسروي نيز در پاسخ به «جوان» تصريح كرد: «معتقدم كه برنامه شب آسماني با عنايت به ابعاد موضوعي و فكري آن از كم‌نظير‌ترين برنامه‌هاي موفق انديشه‌اي در گستره ملي بوده است تا جايي كه بسياري از مخاطبان و كارشناسان معتقد بودند اين برنامه توانسته است شبكه‌اي با مختصات شبكه قرآن و معارف سيما را كه قبل از شب آسماني حداقل به عنوان شبكه پرمخاطب در قياس با شبكه‌هاي ملي شناخته نمي‌شد به نحو برجسته‌اي پرمخاطب كند.»

خسروي درباره حذف «شب آسماني» تأكيد كرد: «با عنايت به اينكه اين برنامه هم با سابقه پخش چند ساله يكباره بدون هيچ توضيحي از كنداكتور شبكه حذف شد، طبيعي است كه سؤالاتي را در ذهن مخاطب ايجاد مي‌كند. اما چون اساساً مديران با تجربه در يك شبكه تلويزيوني به طور منطقي و معقول هرگز حاضر نمي‌شوند تا يك برنامه پرمخاطب خود را كه اصلي‌ترين سرمايه يك رسانه تلقي مي‌شود به راحتي از دست بدهند و ضمناً مدير محترم، خدوم و ارجمند فعلي شبكه قرآن را نيز كه از دوستان و مديران باسابقه و مؤمن سيما به شمار مي‌آيند، مي‌شناسم، لذا ممكن است احساس ما كه تيم توليد اين برنامه بوديم، نسبت به پرمخاطب بودن اين برنامه يك احساس موهوم و نارسي باشد كه با واقعيت فاصله دارد، همچنين بايد افزود كه عدم پيگيري در راه‌اندازي ادامه توليد اين مجموعه(كه طرح جديد آن با قوت و جذابيت بيشتر و با همان رويكرد‌هاي قرآني توسط تيم برنامه‌ساز آماده شده بود) نيز شايد دليل متقني باشد.»

با توجه به اهميت روشنگري در برابر افكار و عقايد وهابي و جاي خالي برنامه‌اي مانند «شب آسماني»، «جوان» مشتاقانه منتظر پاسخ مديران صداوسيما و به خصوص شبكه قرآن سيما درباره چرايي حذف شدن يك‌باره اين برنامه و جايگزين احتمالي آن است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.