یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

جدیدترین جزئیات از بزرگترین نقاشی از فتح خرمشهر

حبیب الله صادقی

مهر: حبیب الله صادقی هنرمند نقاش در حوزه انقلاب و دفاع مقدس این روزها در حال تکمیل نقاشی با موضوع فتح خرمشهر است که در ابعاد بزرگ در موزه پانورامای تهران نصب می‌شود.

حبیب الله صادقی درباره تابلویی که قصد دارد با موضوع فتح خرمشهر به تصویر آورد به خبرنگار مهر گفت: بعد از بازدید از موزه پانوراما در تهران به مسئولان این مکان فرهنگی پیشنهاد دادم شرایطی برای ترسیم «تابلوی ۸۰ متری با موضوع فتح خرمشهر و نقش امام خمینی (ره) در پیروزی عملیات» را فراهم آوریم. بعد از صحبت های اولیه به مدت چند ماه طراحی اولیه انجام شد و با توجه به ابعادی که این اثر دارد می توان گفت بزرگترین جریان نقاشی اجتماعی بعد از انقلاب در حال شکل گیری است.

وی افزود: این روزها در مرحله بررسی و مذاکره با مسئولان موزه پانوراما هستیم تا درباره فضایی که قرار است در اختیارمان قرار گیرد به نتایج قطعی تری برسیم. این اثر به شیوه ترکیب آکرلیک و رنگ روغن ترسیم می شود و با توجه به ابعادی که دارد برای دیواری خاص در نظر گرفته شده اما یکپارچه نخواهد بود. از جمله نکاتی که باید از الان مورد بررسی قرار بگیرد نحوه اتصالات بخش های مجزای اثر است تا فاصله های بین تکه های این پازل به چشم نیاید.

صادقی با ابراز امیدواری که این پروژه به سرانجام برسد، بیان کرد: اگر به هر دلیل چنین اتفاقی رخ نداد من خود را موظف به ترسیم این اثر می دانم که تا سوم خرداد سال آینده یا شاید سال بعد از آن بتوانم از این تابلو رونمایی کنم. به طور کل شیوه کار من روایتگری است و به ترکیب فرم، تاریخ و هنر توجهی خاص دارم. حق مطلب درباره موضوعاتی چون انقلاب و دفاع مقدس آنطور که باید ادا نشده است و من امیدوارم با حمایت از این اثر و همه هنرمندانی که در این حوزه زحمت می کشند شاهد رویدادهای خوبی باشیم.

به گفته وی، تابلویی که در دست اجر دارد از همان ابتدا خویش فرمایانه بود و وی قبل از هر چیز برای دل خودش کار را انجام می دهم به همین دلیل دلبستگی خاصی به آن دارد.

حرفه‌ای بودن موزه پانوراما

وی ادامه داد: قبل از موزه پانوراما، موزه خرمشهر احداث شد که متاسفانه در زمینه انتخاب آثار نمایشی چنگی به دل نمی زد. در این مکان غالبا یک سری عکس و کلاژ ساده و معمولی به نمایش درمی آید اما موزه پانوراما نسبت به موزه اولیه خرمشهر فضای جدی تر و حرفه ای تری دارد. ضمن اینکه قرار است موزه ای دیگر هم با همین کارکرد نزدیک حرم امام خمینی (ره) ساخته شود. با دیدن موزه های بزرگ دنیا به این نتیجه رسیدم شان و منزلت هنر معاصر انقلاب آنقدر هست که با پشتیبانی یک اندیشه و جریان حرفه ای دنبال شود.

این هنرمند نقاش با اشاره به لزوم حمایت های فکری و معنوی از تولیدات فاخر تجسمی بیان کرد: به این مساله معتقدم که تولید فیلم ارزشمندی چون «محمد رسول الله(ص)» با حمایت نظام فرهنگی کشور باعث خوشحالی است. نگاه مهربانانه و همراه این امکان را فراهم آورد تا مجید مجیدی ۷ سال عمر، اعتبار و انرژی خود را صرف باورهایش کند. این مهم قطعا با امکانات ساده و ابتدایی امکان پذیر نبود حال امیدوارم برای جامعه تجسمی هم شرایطی فراهم شود تا هنرمندان ما در این عرصه بتوانند دانش خود را به بهترین نحو به نسل بعد ارائه دهند.

صادقی در پایان گفت: برای محقق شدن این موضوع عنایت و توجه نظام فرهنگی کشور لازم است. در حال حاضر هنرمندانی در عرصه تجسمی داریم که تجربه های سی ساله دارند و الان باید از آنها حمایت شود تا اندوخته های شان را در معرض اجرا قرار دهند اگر این شرایط به تعویق بیفتد ما سرمایه هایی که می توانیم به وسیله آن نسل جوان را از دانش شان سیراب کنیم از دست خواهیم داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.