یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹

خطرناک‌ترین مرزهای دنیا را بشناسید +تصاویر

مرز مکزیک

مشرق: مرزها میان کشورها نه تنها موقعیت‌های جغرافیایی برای تعیین قلمرو مشخص یک کشور هستند، بلکه گاهی خطوطی هستند که موضوع تنش میان همسایگان خواهند شد.

 مرزها میان کشورها نه تنها موقعیت‌های جغرافیایی برای تعیین قلمرو مشخص یک کشور هستند، بلکه گاهی خطوطی هستند که موضوع تنش میان همسایگان خواهند شد. مرزها نقطه تقاطع و در عین حال نقطه هم‌بستگی کشورهای همسایه هستند. ولی در برخی مواقع به مرکز خشونت تبدیل می‌شوتد.


مرزهایی که در گزارش زیر آمده است تعدادی از خطرناک‌ترین مرزهای موجود در دنیاست. که سربازان این نقاط مرزی همیشه در حالت آماده باش و به اصطلاح دست بر ماشه هستند.

۱. مرزهای کره شمالی و کره جنوبی
یکی از خطرناکترین مرزهای کشورهای جهان، مرز میان کره شمالی و کره جنوبی است که به مسافت ۱۵۰ مایل میان دو کشور می‌رسد. یک میلیون مین در مرز مشترک دو کره وجود دارد.
در روزهای اخیر بخاطر حملات موشکی کره شمالی به کره جنوبی و پاسخ توپخانه‌ای کره جنوبی به این حملات اوضاع این مرز را بسیار متشنج کرده است. بعد از مدت‌ها بالاخره تلاش‌های دیپلماتیک برای آرام کردن اوضاع نتیجه داد و منجر به توافق میان این دو کشور شد.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش

 


۲. مرزهای هند و پاکستان
هند و پاکستان دو دشمن دیرینه هستند، که مرز میان این دو کشور به ۱۸۰۰ مایل امتداد یافته است. وقتی صدای درگیری این دو کشور بلند می‌شود، تمام جهان نگران می‌شوند، چرا که تنش‌های میان آن‌ها ممکن است منجر به یک جنگ هسته‌ای شود.
هند و پاکستان به غیر از این درگیری‌های متوالی، درگیر سه جنگ اصلی بودند. دو جنگ اول در سال ۱۹۴۷ و سال ۱۹۶۵ اتفاق افتاده است، در حالی که جنگ آخر آن‌ها در سال ۱۹۷۱ بود که با تقسیم زمین‌های شرقی پاکستان و قیام جمهوری بنگلادش به پایان رسید. آن جنگ‌ها بیش از ۱۱۵ هزار کشته از دو کشور بر جای گذاشت.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش



۳. مرزهای سوریه، عراق، ترکیه، اسرائیل و اردن
با وجود جنگ داخلی در سوریه و داخل شدن گروه‌های تروریستی به این کشور، از مرزهای سوریه به عنوان خط‌های اتشین نام برده می‌شود. این جنگ بیش از ۲۵۰ هزار کشته و آوارگی بیش از ۱۱ میلیون نفر را به دنبال داشته است. کماکان تلاش‌های سیاسی برای بهبود اوضاع این کشور در حال اقدام است. بیش‌تر این مرزها تحت تصرف گروه تروریستی داعش هستند، این موضوع خطر این مرزها را دو چندان می‌کنند،‌ طوری که داعش مرزهای میان سوریه و عراق را از بین برده و تحت کنترل خود قرار داده است. افزوده بر آن تنش روزافزون بین اسرائیل و سوریه از زمان جنگ سال ۱۹۶۷ تاکنون ادامه داشته است. بلندی های جولان از سوی اسرائیل اشغال شده است و این امر به خودی خود بر تنش های جاری افزوده است.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش



۴. مرزهای عربستان سعودی و یمن
این مرزها ثروتمند‌ترین و فقیرترین کشورهای جهان عرب را از هم جدا ساخته است. چندی پیش عربستان سعودی،حمله زمینی و هوایی با عنوان "عاصفه الحزم" علیه یمن آغاز کرد و هدف از این عملیات را محدود کردن انصارالله به بهانه جلوگیری از ورود ایرانی‌ها در مجاورت کشور عربستان سعودی عنوان کرد؛ این عملیات همچنان ادامه دارد. قبل از حمله سعودی‌ها به یمن، این مناطق مرزی پناه‌گاه تروریست‌ها القاعده و قاچاقچیان موار مخدر بوده است.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش


۵. مرزهای آمریکا و مکزیک
بر خلاف مرزهای کشورهای مذکور که متاثر از درگیرهای مختلف بودند، درگیری‌های میان این مرزها به دلیل وجود باندهای بسیار زیاد مواد مخدر است. آمریکا عملیات بسیاری را برای از بین بردن این باندها انجام داده‌ است. مرز مشترک بین آمریکا و مکزیک بیشتر مواقع چهره ای جنگ زده دارد که شاهد نبردهای مسلحانه و خونین بین قاچاقچیان اسلحه و یا باندهای مواد مخدر است. همچنین وزارت دفاع آمریکا برای جلوگیری از ورود قاچاقچی‌ها و مهاجران غیر شرعی به آمریکا ، دیوار مرزی به طول ۱۹۵۰ مایل را ایجاد کرده و هزاران سرباز امنیتی را در سراسر این دیوار قرار داده است.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش



۶. مرزهای افغانستان و پاکستان
پاکستان علاوه بر مرز نامنی که با هند دارد، از طرفی دیگر با خطر مرزهای افغانستان مواجه است. حضور گروه های تروریستی خطرناک مانند القاعده، طالبان و برخی دیگر از گروههای شبه نظامی و رفت و آمد دائمی آنان، این مرز را یکی از خطرناکترین مرزهای دنیا محسوب کرده است. مرز میان افغانستان و پاکستان به ۲۴۰۰ مایل می‌رسد. به دلیل عدم وجود نیروهای امنیتی قدرتمند برای حفظ و استقرار امنیت در این مرزها بخصوص از سوی کشور افغانستان این نقاط مرزی به پایگاه نظامی برای برنامه‌ریزی نقش‌های شوم گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش


۷. مرزهای مراکش و الجزایر
مرزهای میان این دو کشور بیش از ۲۰ سال اسن که بسته شده و هیچگونه رفت و آمدی صورت نمی‌گیرد. در جریان انفجار هتل "اطلس آسنی" که در کشور مغرب سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاده بود، پس از این عملیات تروریستی، مراکش کشور الجزایر را در همکاری این عملیات متهم کرد. که منجر به توقیف ویزا دادن به مغربی‌ها شد و آن‌ها هم در پاسخ مرز میان خود را بستند. در حال حاضر کشورها در حال ساخت دیوارهای بتنی و کشیدن سیم‌های خاردار میان مرز خود هستند.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش


۸. مرزهای سودان و جنوب سودان
ارتش سودان ده‌ها سال است که با بسیاری از گروه‌های مسلح منطقه در جنگ قرار دارد، این درگیری میان ارتش سودان در مقابل جدایی طلبان است. اثرات این جنگ‌ها به تقسیم‌بندی سودان و تشکیل سودان جنوبی منجر شد. گفتنی است تاکنون سازمان ملل متحد موفق به فرستادن صلح‌بان به این منطقه نشده چرا که این امر با مخالفت شدید دولت مرکزی سودان روبرو شده‌ است. اکنون امنیت این منطقه تنها به دست ۱۰ هزار صلح‌بان اتحادیه آفریقا است که به خاطر محروم بودن از امکانات کافی عملاً کارایی چندانی ندارند. در آوریل ۲۰۰۸ میلادی رئیس اداره امور انسانی سازمان ملل متحد اعلام کرد که در اثر نزاع "دارفور" در غرب سودان تاکنون حداقل حدود ۳۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش


۹. مرزهای تایلند و کامبوج
اختلاف مرزی میان تایلند و کامبوج به ژوئن سال ۲۰۰۸ باز می‌گردد. رسم و تعیین مرزهای منطقه دریایی موجب اختلاف بین این دو کشور شد، به طوری که اگر دادگاه بین‌المللی سازمان ملل متحد دخالت نمی‌کرد، ممکن بود که یک جنگ نظامی را میان یک‌دیگر آغاز کنند. در طول مرز ۵۰۰ مایلی با یک‌دیگر کماکان تنش‌هایی صورت می‌گیرد. تنش‌های ناشی میان آن‌ها در این مناطق مرزی منجر به جابجایی هزاران نفر از مردم این مناطق شد.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش


۱۰. مرزهای روسیه و اوکراین
از زمان وقوع بحران اوکراین، منطقه بالتیک از وضعیت بسیار حساسی مواجه شد. به خصوص زمانی که روسیه با قدرت نظامی جزیره کریمه به خود ملحق کرد، پس از این اتفاق آمریکا و کشورهای اتحاد آتلانتیک بسیار خشمگین شدند.
کی‌یف روسیه را به حمایت از شورشیان در مرز خود متهم کرد. ولی مسکو این موضوع را نفی کرد، روسیه ادعا می‌کند که غرب با تحریک اوکراین در تلاش بر هم زدن امنیت ملی آن‌ها است. در حال حاضر دریای بالتیک که در امتداد مرزهای کشورهای اوکراین، سوئد و رومانی شاهد تنش‌ها و حضور نظامی ترسناک از سوی روسیه و ناتو را شاهد است. آن‌ها اصرار دارند تا قدرت نظامی خود را نشان بدهند. آن‌ها مانورهای قدرتی زیادی را در مرزهای آتلانتیک به نمایش می‌گذارند.
 

آشنایی با 10 مرز خطرناک دنیا...//درحال ویرایش

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.