دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

جای چه آثاری در جشن خانه سینما خالی است؟

آرم جشن خانه سینما*

مهر: نامزدهای دریافت جوایز هفدهمین جشن خانه سینما در حالی اعلام شد که جای خالی تعدادی از آثار به ویژه برخی از آنها که حضورهای بین‌المللی موفق داشته‌اند، احساس می‌‌شود.

هفدهمین جشن خانه سینما امسال با دبیری همایون اسعدیان در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه در محل عمارت مسعودیه تهران برگزار می شود. در این دوره از جشن خانه سینما ۵۸ فیلم متقاضی شرکت در جشن خانه سینما بودند که در نهایت و بعد از داوری های انجام شده، ۲۴ فیلم سینمایی برای داوری نهایی نامزد دریافت تندیس خانه سینما در بخش‌های مختلف شدند.

همایون اسعدیان دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران در نشست خبری که دیروز ۸ شهریور برگزار شد با اشاره به داوری های انجام شده بیان کرد در این دوره از جشن، داوری ها نسبت به دوره های قبل قابل قبول تر است، هرچند داوری یک امر سلیقه ای است اما آثار انتخاب شده برای داوری نهایی به آنچه که انتظار می رفت بسیار نزدیک است.

با توجه به اینکه در هیات داوری جشن خانه سینما نمایندگانی از صنوف مختلف سینمای ایران حضور دارند انتظار می‌رفت داوری و انتخاب فیلم ها برای داوری نهایی به بهترین شکل انجام شده باشد، اما نگاهی کوتاه به لیست فیلم های متقاضی برای حضور در بخش سینمای ایران فهدهمین جشن خانه سینما نشان می‌دهد نام برخی از فیلم ها در این لیست خالی است؛ فیلم هایی که توانسته اند با حضور خود در جشنواره های بین المللی برای سینمای ایران افتخار به همراه آورند.

از جمله این فیلم ها می‌توان به فیلم سینمایی «ملبورن» به کارگردانی نیما جاویدی، «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی، «تابور» به کارگردان خسرو معصومی و ... اشاره کرد.

به عنوان مثال «ملبورن» تا امروز توانسته جوایز متعددی را از جشنواره های مختلف بین المللی بدست آورد که از آن جمله می توان به جایزه بهترین فیلمنامه از هشتمین جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک، جایزه بهترین فیلمنامه از بیست و پنجمین جشنواره فیلم استکهلم، هرم طلایی بعنوان بهترین فیلم از سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره، جایزه بهترین فیلمنامه از پنجاه و دومین جشنواره گیخون اسپانیا، جایزه بهترین کارگردانی از پنجاه و دومین جشنواره گیخون اسپانیا، بهترین فیلم از دید داوران جوان در پنجاه و دومین جشنواره گیخون اسپانیا، بهترین بازیگر زن در بیست و نهمین جشنواره ماردل پلاتا آرژانتین اشاره کرد.

همچنین فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی در سی و دومین دوره جشنواره فجر در بخش مسابقه حضور داشت و ساره بیات نامزد بهترین باریگر زن شد و عباس رافعی در نوزدهمین دوره جشنواره كرالا هند جایزه بهترین كارگردان آسیا و «فصل فراموشی فریبا» جایزه نتبك (فیلمی كه به ارتقا و توسعه سینمای آسیا كمك می‌كند) را دریافت كرد. همچنین در بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم «براسو» (BRASOV) که از دوازدهم تا بیست و دوم شهریور در رومانی برگزار می شود نیز حضور دارد.

فيلم «فصل فراموشی فريبا» در بخش مسابقه جشنواره جهانی «فول بلوم» آمریکا که از دوم مهرماه برگزار می شود، حضور دارد.

یا فیلم سینمایی «تابور» موفق به دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره فیلم تسالونیکی یونان، جایزه ویژه داوران جشنواره فیلم مراکش، جایزه منتقدان و تندیس لوتوس طلایی برای بهترین فیلم جشنواره فیلم دوویل فرانسه و جایزه برای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم دو نت فرانسه شده است. این فیلم در جشنواره‌های روتردام، ترایبکا، بوسان، مونترال، پاریس، کپنهاک، اولهار برزیل، هنگ کنگ، دبی و مومبای نیز به نمایش در آمده است.

فیلم هایی که توانستند جوایز متفاوتی را از جشنواره های مختلف سینمایی در سطح بین المللی بدست آورند، حداقل می توانستند در یکی از رشته های این دوره از جشن خانه سینما نامزد دریافت تندیس خانه سینما شوند.

البته در این میان جای خالی فیلم های دیگری چون «پریدن از ارتفاع کم» به کارگردانی حامد رجبی، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی، «فردا» به کارگردانی ایمان افشاریان و مهدی پاکدل احساس می شود.

طاهرا در این دوره برخی آثار ایرانی که حضور موفق بین المللی داشته‌اند با سلیقه داوران جشن خانه سینما همخوانی نداشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.