دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

آیا چهره‌های قبل از انقلاب به سینما بر می‌گردند؟

نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد

نسیم: سخنگوی وزارت ارشاد در حالی اعلام کرده که هنرمندان کم تخلف قبل از انقلاب می‌توانند با شرایطی در سینما فعالیت کنند که برخی پیشکسوتان سینما و تلویزیون نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

 سینما و تلویزیون تریبون هایی هستند که در هر دوره عده ای پشت آن می‌آیند و حرف هایی می زنند. سخن برخی ماندگار می شود و تا ابد در ذهن مخاطبانشان می ماند اما تاثیر حرف های بعضی از افراد ، لحظه ای است و جایی در حافظه بلند مدت مخاطب پیدا نمی کند ، حتی رفتار منفی و ناپسند عده ای روح مخاطب را آزار می دهد و خاطره تلخ آن همیشه در ذهن او می ماند.


 این روزها اخبار گوناگونی از فعالیت عده ای از بازیگران که قبل از انقلاب در فیلم هایی که از لحاظ ارزشی و اخلاقی تهی بودند شنیده می شود.

همین دو سال پیش بود که اسم ناصر ملک مطیعی بازیگری که سابقه بازی در فیلم های غیر اخلاقی پیش از انقلاب را در کارنامه خود دارد، سر زبان ها افتاد و پس از ۳۱ سال برای بازی در فیلمی از علی عطشانی با نام «نقش نگار» با موافقت مدیران سینمایی وقت حضور پیدا کرد و سکانس هایی از آن را بازی کرد. جالب اینکه این فیلم علیرغم حضور در جشنواره فجر، به نمایش درنیامد و  اکران عمومی هم نشد.

این روزها هم که شاهد گفتگوی آخرین شماره یکی از مجله های داخلی برای تطهیر یک بازیگر دیگر سینمای قبل از انقلاب هستیم . سعید کنگرانی که حضورش در فیلم «در امتداد شب» برای او کافی است تا کارنامه‌اش را بدانیم. او پس از انقلاب و تا نیمه دهه ۶۰  در ایران ماند تا بلکه بتواند کار  خود را ادامه دهد ولی نتوانست و به خارج از کشور مهاجرت کرد.اما در سال‌های اخیر به کشور بازگشت و در سال۸۳ اجازه بازی در فیلم ازدواج به سبک ایرانی به کارگردانی حسن فتحی به او داده شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور هنرمندان پیش از انقلاب در فیلم های سینمایی حال حاضر گفت: حضور بازیگران پیش از انقلاب در فیلم های سینمایی حال حاضر حقیقتی است که نمی توان آن را انکار کرد ، البته هنرمندانی که در آن زمان فاسد بودند و مشکلات اخلاقی داشتند همزمان با شکل گیری انقلاب اسلامی از ایران رفتند اما هنرمندانی که مشکلات جزئی داشتند و درحال حاضر توبه کرده اند می توانند در آثار سینمایی و تلویزیونی حاضر شوند.

حسین نوش آبادی افزود: ما هرگز به آنهایی که در خارج ازکشور پناهنده شدند کاری نداریم اما آنهایی که در زمان قبل از انقلاب فعالیت هنری سالمی داشته اند یا تخلفات جزئی انجام دادند تحت قوانین و ضوابطی که ما بررسی می کنیم می توانند فعالیت کنند.

وی گفت: سیاست جمهوری اسلامی محکوم کردن گناهکاران نیست و جمهوری اسلامی ایران امکان جبران گذشته را برای هنرمندانی که خطای کمی داشته اند و اکنون پشیمانند فراهم کرده است .

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افرادی که مشکل سیاسی ،اخلاقی و قضایی ندارند در عرصه های مختلف هنری از جمله سینما و موسیقی با شرایط تعیین شده می توانند مجددا فعالیت کنند.

اگر نگاهی به تاریخ سینما و تلویزیون بیاندازیم، نام بزرگان زیادی دیده می شود که مدتی می آیند و می درخشند اما زمانی که سن و سالی از آنها می گذرد دیگر کسی برای کار به سراغشان نمی آید اما در مقابل افرادی هم وجود دارند که با وجود نداشتن سابقه کاری و اخلاقی درخشان فعالیت می کنند و مجال ایفای نقش را از پیشکسوتانی که در گذشته جز خوبی و اخلاق هنرمندانه چیزی از آنها دیده نمی شد ، می گیرند.

ابراهیم آبادی بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون درباره استفاده از بازیگرانی که در گذشته سابقه خوبی نداشته اند در فیلم های حال حاضر سینما می گوید: استفاده از بازیگرانی که در گذشته سابقه خوبی نداشته اند و بدنبال آن بیکار ماندن هنرمندان بزرگ با اخلاق نوعی جنایت به حساب می آید.

وی می افزاید: خدا را شکر می کنم من به واسطه نویسندگی که در تئاتر انجام می دهم هیچ گاه خانه نشین نمی مانم اما بسیاری از دوستان قدیمی من در حال حاضر خانه نشین هستند و در وضع کاری بدی به سر می برند.

آبادی ادامه می دهد: عامل اصلی این موضوع تهیه کننده های ناواردی هستند که فقط گیشه را در نظر می گیرند و به محتوا و تاثیراتی که ممکن است کارهایشان روی آیندگان بگذارد توجهی ندارند.

وی می گوید: متاسفانه در حال حاضر تعریف درستی از اثر هنری ارائه نمی شود. در واقع زمانی اثری هنری موفق است که  مخاطب بعد از تماشای آن به فکر فرو رود ؛ زمانی ما درست عمل کرده ایم که بتوانیم مخاطب را بخود بیاوریم ، چگونه می شود ما از افرادی که سابقه خوبی ندارند در فیلم هایمان استفاده کنیم و این اتفاق بیفتد.  

این بازیگر همچنین اظهارمی دارد که من از مسوولان می خواهم جلوی این اتفاق را بگیرند و از عوامل سازنده فیلم ها خواهش می کنم کمی انتقادپذیر باشند و انتقادهای سازنده را در کارهایشان لحاظ کنند تا وضع هنر ما بهبود یابد.

ملکه رنجبر بازیگر سینما و تلویزیون هم در این باره می گوید: من حدود ۷۰ سال فعالیت هنری داشته ام و به این موضوع افتخار می کنم . آن زمان که این کار را آغاز کردم تعریف درستی از حرفه بازیگری نشده بود و در زمانی که حس کردم شرایط مناسب نیست برای مدتی این حرفه را کنار گذاشتم و بعد از انقلاب مجددا کار در سینما را آغاز کردم.

این بازیگرسینما و تلویزیون ادامه می دهد: در حال حاضر بیمار شده و تنها دلخوشی ام خنده هایی است که بر لب مردم عزیزم آورده ام.

وی می افزاید: من افتخار می کنم که سال ها با عزت در هنر این کشور بوده ام و از همه جوانانی که این روزها درحال کارکردن هستند خواهش می کنم برای سربلندی هنر ایران تلاش کنند و با اقدامات نسنجیده تلاش گذشتگان را به باد ندهند.

رنجبر همچنین می گوید : من واقعا ناراحت می شوم که دوستانی که روزی ستارگان یک سینمای کشور بودند اکنون خانه نشین هستند و افرادی که شایستگی لازم را ندارند سرکار می روند، امیدوارم هر چه زود تر چاره ای برای این امر اندیشیده شود.


مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون هم در این باره می گوید:متاسفانه این روزها ما تهیه کننده کار بلد در سینما نداریم و افرادی که اکنون کار می کنند تنها سرمایه گذارانی هستند که هیچ تبحری در سینما ندارند و کارگردان ها نیز برای تامین بودجه فیلم هایشان باید با اینها همکاری کنند.

وی ادامه می دهد:  من به مدیریت حجت الله ایوبی خوشبین هستم و امیدوارم شرایط به گونه ای فراهم شود که بتواند ساختارها را درست کند.

مظفری می گوید: بازیگران قدیمی برای مخاطب ، حس نوستالژی ایجاد می کنند اما باید از بازیگرانی که شرافتمندانه در هنر ایران درخشیده اند یاد شود.

براستی بازگشت بازیگران پیش از انقلاب به سینمای کنونی چه تاثیری می تواند در ذهن جوانی که عاشق هنر است بگذارد؟ بجز این است که هنرمندان جوان به این نکته می رسند که اخلاق درست یا نادرست یک هنرمند در دوران جوانی هیچ فرقی با هم ندارد و تاثیری در آینده کاری او نمی گذارد .

آیا بهتر نیست  در استفاده از هنرمندان قدیمی سراغ افراد خوشنام تری برویم که سالهاست در حسرت بازگشت به دنیای بازیگری در خانه مانده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.