چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵

اظهرات مجیدی درباره هزینه ۱۱۰ میلیون دلاری فیلمش

سرمایه تولید فیلم «محمد رسول الله» پول خرید ۲ «پنت هاوس» در شهر تهران است

مجید مجیدی کارگردان در نشست خبری نخستین جشنواره طراحی نشانه  پیامبر اکرم

سینماپرس: مجید مجیدی در جمع برخی دانشجویان ایرانی در یکی از دانشگاههای شهر مونترال کانادا در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه سرمایه‌گذاران این فیلم به بازگشت سرمایه نیز فکر کرده‌اند یا نه، گفت: این از آن سؤال‌هایی است که حال من را بد می‌کند. به این تهران نگاه کنید، خداوکیلی پول این فیلم، پول ۲۰، ۳۰ عدد از پورشه‌های بچه‌های پولدار این شهر یا پول ۲ تا از پنت‌هاوس‌های این شهر است.

به گزارش سینماپرس، طی روزهای اخیر همزمان با نمایش فیلم «محمد رسول الله(ص)» در جشنواره فیلم مونترال، برخی دانشجویان ایرانی مقیم کانادا در محل آمفی‌تئاتر بزرگ ژان تیمین دانشگاه مک‌گیل مونترال میزبان مجید مجیدی بودند.

در این جلسه که به‌همت کانون نور و کانون دانشجویی توحید برگزار شد حرف‌های جالبی درباره فیلم و شرایط ساخت آن زده شد مجیدی در ابتدای سخنانش گفت: قبل از اینکه بخواهم در مورد این حرف بزنم که چه شد که فیلمی بسازم که به ساحت مقدس پیامبر(ص) تقدیم کنم خوب است که یک خاطره دلنشینی از دوره کودکیم برای شما تعریف کنم.

وی ادامه داد: مادربزرگ مادری‌ای داشتم که همسایه‌ها می‌آمدند  و از او می‌خواستند با تسبیح، برایشان استخاره بگیرد. وقتی از ایشان می‌خواستم که برای من هم استخاره بگیرد با لبخندی و با همان لهجه زیبای همدانی‌اش می‌گفت: "ان‌شاءالله عاقبت به خیر شوی". بعد از سالها عمر، معنی و مفهوم آن عاقبت به خیری را حس می‌کنم و اینکه توفیقی شد هفت سال از عمر ناقابلم را تقدیم به ساحت مقدس پیامبر(ص) کنم.

معنی آزادی غربی‌ها در توهین به مقدسات برای من عجیب بود

مجیدی در تشریح‌ آغاز حرکت تولید پروژه سینمایی «محمد رسول الله(ص)» گفت: حدود هشت سال پیش یک بزرگداشتی در یکی از جشنواره‌های غربی، برای من گذاشته بودند که مصادف شد با وقایعی که کاریکاتوری در کشور دانمارک کشیده شد و به ساحت پیامبر اکرم(ص) توهین شد. مثل همه مسلمانان دیگر از این موضوع خیلی دل‌آزرده شدم و در نامه‌ای محترمانه خطاب به دبیر این جشنواره گفتم که نمی‌توانم در جایی حضور داشته باشم که به پیامبر من توهین می‌کنند. به هر حال آن زمان، این نامه به‌صورت یک اعتراض شد.

وی افزود: متأسفانه آزادی بیان دستاویزی برای دنیای غرب شده است که برای من تعریف آنها از آزادی عجیب بود. آزادی هم محدودیتی دارد و چطور می‌شود که به احساسات یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون نفر از مسلمانان دنیا توهین کرد و اسمش را گذاشت آزادی؟! بعد از این اقدام توهین‌آمیز واکنش‌هایی در کشورهای اسلامی نسبت به این حرکت صورت گرفت و پرچم آن کشور را به آتش کشیدند و اتفاقاً رسانه‌های غربی هم این عکس‌العمل را به‌عنوان نمونه‌ای تعبیر می‌کردند که اسلام دین خشونت است.

کارگردان فیلم «بچه‌های آسمان» ادامه داد: من با خودم گفتم: تا چه‌موقع باید فقط عکس العمل داشته باشیم؟ و بر این باور بودم که ما نسبت به تصویر کردن چهره رحمانی پیامبر اسلام(ص) کم‌کاری کردیم. جهان اسلام نسبت به شناخت پیامبر کوتاهی کرده است و حتی دیده می‌شود که بعضی از مسلمانان نام مادر پیامبر(ص) را نمی‌دانند و به‌نظرم پیامبر(ص) میان امتش خیلی مظلوم است. حتی ما در فرهنگ عامه ایرانی هم نسبت به ذات مقدس پیامبر کوتاهی کردیم و آن‌قدر که ما مثلاً نذر امام‌زاده‌ها ــ که همه قابل احترام هستند ــ می‌کنیم، آن‌قدر نسبت به پیامبر شناخت نداریم، این نشان دهنده این است که نام و حضور پیامبر اسلام(ص) در فرهنگ عامه ما هم نیامده است.

نام مقدس اسلام و پیامبر(ص) را هم به سرقت بردند

مجیدی افزود: هر مسلمانی وظیفه دارد که نسبت به دین و پیامبر خودش غیرت داشته باشد و حرکت کند. وجود مبارک حضرت رسول(ص) سراسر عشق و محبت است و مثل اکسیری است که اگر در دنیا پخش شود، دنیا به‌سمت مهر و محبت می‌رود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه نام مقدس اسلام و پیامبر(ص) را هم به سرقت بردند و آنچه به نام مسلمانی و اسلام تحت عنوان داعش، طالبان و نیروهای تندروی سلفی در دنیا تبلیغ می‌شود هیچ رنگ و بویی از اسلام و پیامبرش(ص) نبردند. حتماً دستهایی پشت پرده است که این ویروس سرطانی بین مسلمانان رشد می‌کند و به‌راحتی به مجهزترین ابزارهای کشتار آدمها دسترسی دارند.

مگر می‌شود برای شناخت ساحت مقدس پیامبر قیمت گذاشت؟!

مجیدی در توضیح شرایط شروع پروژه سینمایی «محمد رسول الله(ص)» گفت: ولی از ابتدا که می‌خواستیم کار را شروع کنیم، گفتم که یا نباید کار را شروع کنیم یا باید در شأن پیامبر اکرم(ص) انجام دهیم، اما بعضاً هم دیده شد که در فضاهای روشنفکری که در جامعه خودمان هم زیاد شده، می‌گفتند: "چرا برای این فیلم ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کردید درحالی که می‌توانستید با این بودجه ۱۰۰ فیلم دیگر بسازید؟". حرفهایی که اصل موضوع و عمق مسئله را کوچک می‌کنند. مگر می‌شود برای شناخت ساحت مقدس پیامبر قیمت گذاشت؟! این نشان‌دهنده همان نگاه حقیری بود که نسبت به این مسئله وجود داشت. به هر حال بدون توجه به همه این حرف و حدیث‌ها کار را شروع کردیم.

وی ادامه داد: هرچه پروژه جلوتر می‌رفت عظمت کار بیشتر دیده می‌شد. وقتی که برای این‌کار می‌خواستم ویتوریو استرارو را بیاورم، برخی دوستان با لبخندی می‌گفتند: "مجید! تو دیگر خیلی جوزده شدی! مگر استرارو برای چنین کاری می‌آید؟؟ ولی در جواب گفتم که ما وقتی این جسارت و جرئت را داریم که برای ساحت مقدس پیامبر(ص) فیلم بسازیم، آوردن ویتوریو استرارو، دیگر چیزی نیست.

برای اولین بار در نماز جمعه تبلیغ فیلم شده است

کارگردان فیلم مشهور «بچه‌های آسمان» در بخش دیگری از این نشست به پتانسیل‌های بی‌پایانی که با فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در ایران و جهان اسلام به وجود آمده است اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران است که روحانی در منبر مسجد، امام جمعه در نمازجمعه تبلیغ فیلم می‌کنند و این اتفاق کمی نیست. مردم سراسر ایران چه در زمان ساخت این فیلم به‌شدت به ساخت این فیلم لطف داشتند، هر جا می‌رفتیم قربانی می‌کردند جلوی پای فیلم و هم امروز مردم در شهرهایی که نمی‌توانند فیلم را ببینند تظاهرات راه انداخته‌اند: "چرا ما نمی‌توانیم «محمد رسول‌الله(ص)» را ببینیم؟".

«محمد رسول‌الله(ص)» تنها یک فیلم نیست، یک نهضت است

مجیدی گفت: فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» امروز تبدیل به یک نهضت شده است؛ درست مثل مراسم سنتی عزاداری در ماه محرم شده است. خیلی‌ها آمده‌اند و گفته‌اند: "ما برای ادامه این فیلم حاضریم هر کاری انجام بدهیم". شما ببینید که در جهان اسلام چقدر پتانسیل وجود دارد. من معتقدم اگر این پتانسیل‌ها و انرژی‌ها یک‌جا جمع شود، فارغ از دولت‌ها،‌ خود مردم می‌توانند به‌صورتی کاملاً مردمی این نهضت را به وجود آورند و پیش ببرند. همین ماجرای اربعین را نگاه کنید، بزرگترین حرکت مردمی در جهان  است، این همه پتانسیل در جهان اسلام وجود دارد که همه آنها می‌تواند تبدیل شود به آثاری فرهنگی که پیش‌برنده سیره پیامبر باشد.

نصف بودجه  فیلم هزینه ساخت شهرک پیامبر اعظم(ص) شد

در ادامه مراسم از مجیدی درباره تغییر شیوه فیلمسازی او از ساخت آثار سبک اجتماعی با بازیگران ناشناخته به ساخت یک فیلم بزرگ دینی با عوامل مطرح پرسیده شد که او پاسخ داد: به‌طور طبیعی، فیلمسازی با نگاه‌های این‌چنینی مسیری را شروع می‌کند، با همان سیر و سلوک خودش هم جلو می‌رود. از این نظر تفاوت فاحشی در این آثار قبلی و این فیلم نمی‌بینیم و به همین ترتیب فیلم‌های بعدی من هم همین رنگ و بو را خواهد داشت، اما این که این مسیر امروز چرا به اینجا ختم شده است چیزی جز یک توفیق بزرگ نیست. ما از همان روز اول به «محمد رسول‌الله(ص)» فقط به‌شکل یک فیلم نگاه نمی‌کردیم، حتی در انتخاب لوکیشن‌ها هم دنبال مکانی بودیم که نه فقط برای این فیلم بلکه برای یک نهضت فرهنگی مهیا شود، امروز شما به لوکیشن مکه نگاه کنید، خیلی از جاها که در فیلم کارکردی نداشته است هم ساخته شده است، یک شهرک سه‌بعدی ساخته شده است که ۳۰ سال کار خواهد کرد و نصف بودجه این فیلم هزینه ساخت این شهرک شد. علاوه بر آن در مورد استفاده از بازیگران چهره و مشهور هم فکر می‌کنم که کنار کادر اصلی بازیگری از تمام ظرفیت‌های بازیگری کشور هم استفاده شود و تعداد زیادی بازیگر ناشناخته برای اولین بار وارد این میدان شدند.

بالای ۲۰۰ فیلم درباره زندگی حضرت عیسی ساخته شده است و این دومین فیلم زندگی پیامبر اسلام است

مقایسه با فیلم مشهور «الرساله» مصطفی عقاد، طبق معمول سؤال دیگر جلسه بود و اینکه با وجود این فیلم چه‌نیازی به ساخت فیلم دیگری بوده است که مجیدی پاسخ داد: در تاریخ سینما، بالای ۲۰۰ فیلم درباره زندگی حضرت عیسی ساخته شده است، در مورد زندگی حضرت موسی بالای ۱۰۰ فیلم ساخته شده است. حتی درمورد بودا ۴۴ فیلم ساخته شده است. هر فیلمی نگاه متفاوتی را جلو می‌برد و این فیلم اساساً در مقایسه با فیلم عقاد نیست، از نگاهی دیگر ساخته شده است، و ما هم  یک نوستالژی نسبت به فیلم عقاد داریم و نسبت به آنتونی کوئین، در حالی که در دنیای غرب به‌عکس است، یعنی اصلاً با این فیلم ارتباط برقرار نشده است و خیلی‌ها معتقدند که یکی از نقاط ضعف فیلم بازی آنتونی کوئین است، منظورم این است که همه چیز این‌قدر مطلق نیست که فکر می‌کنیم.

زمان ساخت قسمت دوم و سوم مشخص نیست

مجیدی در مورد ساخت قسمت‌های دوم و سوم فیلم هم گفت:‌ هنوز چیزی درباره این معلوم نیست، خود من که الآن آمادگی ساخت آن را ندارم و فکر می‌کنم حتماً باید فاصله‌ای بیفتد، باید شرایط خاصی فراهم شود و الآن نمی‌توانم زمان خاصی برای شروع قسمت‌های بعد بدهم، ولی در اینکه باید قطعاً فیلم‌هایی در این حوزه ساخته شود، مطمئنم، علاوه بر اینکه ما سخت‌ترین بخش تاریخ را انتخاب کردیم، کل تاریخ اسلام را که نگاه کنید درباره کودکی پیامبر بیشتر از ۶ صفحه پیدا نمی‌کنید، این بخش مغفول مانده‌ای است.

جهل و ظلم و ستم دنیای امروز تفاوتی با جاهلیت پیش از اسلام ندارد

اما دانشجویی از مجیدی پرسید که به‌دلیل همزمانی نمایش این فیلم با برخی حوادث مثل تحریم ایران، شائبه تبلیغاتی بودن این فیلم مطرح می‌شود که مجیدی پاسخ داد: این خیلی بی‌انصافی است. تاریخ ساخت این فیلم به ۸ سال پیش برمی‌گردد و تازه ۴ سال پیش ما تحریم می‌شویم، ولی این دلیل نمی‌شود که واقعیت را هم نبینیم، شما به دنیای امروز نگاه کنید. دنیای امروز هم با وجود این همه پیشرفت و تکنولوژی و ... همچنان در ظلم و بیداد و جهلی به سر می‌برد که در دوران صدر اسلام به سر می‌برد. امروز نگاه کنید که چگونه حمله می‌کنند و می‌کشند و می‌برند و... سرنوشت امروز دنیا هم چیزی شبیه آن دوران است و ما اعتقاد راسخ داریم که جهان به عدالت نمی‌رسد مگر با ظهور حضرت مهدی(عج).

پول این فیلم پول ۲۰، ۳۰ پورشه بچه‌پولدارهای تهران است

کارگردان فیلم «محمدرسول‌الله» در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه سرمایه‌گذاران این فیلم به بازگشت سرمایه نیز فکر کرده‌اند یا نه، گفت: این از آن سؤال‌هایی است که حال من را بد می‌کند. به این تهران نگاه کنید، خداوکیلی پول این فیلم، پول ۲۰، ۳۰ عدد از پورشه‌های بچه‌های پولدار این شهر یا پول ۲ تا از پنت‌هاوس‌های این شهر است. اینکه بعد از سالیان سال یک فیلمی راجع به پیامبر اسلام ساخته شده است، این سؤال‌ها که بودجه‌اش از کجا آمده است درست نیست، میلیارد میلیارد پول جابه‌جا می‌شود اما کسی این سؤال را از آنها نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما اصل را رها می‌کنیم که پول این فیلم را چه‌کسی داده است، یک ریال از پول این فیلم از بودجه دولتی نیامده است. پول این فیلم به نام شرکت سینمایی نور تابان ثبت شده است و بخش زیادی از بودجه از مجموعه‌ای از بنیاد مستضعفان است. در واقع این فیلم توفیقاتی را داشته است و اکرانی را که این چند روز در تهران داشته نزدیک ۱میلیارد تومان فروش داشته است.

ان‌شاء‌الله ۱۰برابر میزان هزینه برای این فیلم درآمد خواهد داشت

مجیدی با اشاره به استقبال کمپانی‌های خارجی از این فیلم گفت: ما همین الآن در مونترال کمپانی‌هایی که پیشنهاد نمایش فیلم را داشتند و رقم‌هایی که پیشنهاد شده است یقیناً و ان‌شاء‌الله ۱۰برابر میزان هزینه برای این فیلم درآمد خواهد داشت و همچنین نمایش‌هایی را که در کشورهای جهان اسلام و کشورهای دیگر مانند هند خواهد داشت. اساساً این فیلم با نگاه سوددهی نبوده است در حالی که اساساً یک بخش سینما صنعت است و ما هم بر این باوریم که فیلم بزرگ باید پول خود را دربیاورد و فیلم را ما در سطحی ساختیم که با ساخت‌های جهانی برابری کند که بتواند به باکس‌افیس برسد و امیدواریم که فیلم پول خود را در بیاورد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد پلان‌ها و تدوین این فیلم گفت: سؤال من از برخی از این دوستان است: اساساً چرا فیلم باید قصه‌گو باشد‌؟ همه اینها تعبیراتی است که مخاطب فیلم را دنبال کند. این فیلم را مخاطبان به‌خوبی دیده‌اند. در همین مونترال اکران‌هایی که داشت استقبال زیادی داشته است و چند بار اکران به اکران‌های اولیه فیلم اضافه شد به‌شکلی که بلیط‌های فیلم در عرض دو ساعت به فروش رفت، بازخوردهایی که ما داشتیم و مخاطبانی که فیلم را دیده‌اند بسیار خوب بوده است.

نمیخواستیم موجب اختلاف شویم   

کارگردان فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» در مورد نقطه ثقل این فیلم گفت: چالش بزرگ ما قرائت‌های مختلفی  بود که از تاریخ اسلام بین شیعه و اهل‌تسنن وجود دارد. ما این مقطع از زندگی پیامبر را انتخاب کردیم تا وفاقی را بین جهان اسلام و مسلمانان ایجاد کنیم. این مطلب بسیار مهم و حساسی است چرا که ما در شرایط و روزگاری به سر می‌بریم که بیش از هرچیزی نیازمند این وحدت بین مسلمانان هستیم. در سال‌های گذشته برخی تلاش کرده‌اند که  تفرقه‌ای بین جهان اسلام به وجود بیاورند و در این بین منافع خودشان را پیش ببرند. ما بسیار تلاش کردیم که این فیلم خدای ناکرده شرایطی را به وجود نیاورد که باعث و اسباب جدایی و مشکلات دیگر شود.

مجیدی ادامه داد: ما بسیار روی این مسئله تلاش کردیم و مقطعی از زندگی پیامبر را انتخاب کردیم که باعث اختلاف نباشد. همچنین از طرفی حساسیت‌هایی وجود داشت مانند نشان ندادن چهره پیامبر که ما به آنها هم توجه کردیم که با توجه به گفته‌ها تقدس نمایش دادن چهره پیامبر از بین نرود.

تدوین‌گر فیلم محمدرسول‌الله می‌گفت: ما در مسیحیت خطا و جفا کردیم و هرکسی را به‌عنوان حضرت مسیح آوردیم و نمایش دادیم

مجیدی با اشاره به خاطره‌ای از تدوین‌گر فیلم محمد رسول الله گفت: تدوین‌گر این فیلم ما می‌گفت که وقتی که فیلم ما را تدوین می‌کرد، با توجه به شیوه‌ و تکنیکی که برای نمایش ندادن چهره انجام دادیم کار بسیار سختی داشته است. او می‌گفت: "ما در مسیحیت خطا و جفا کردیم که هرکسی را به‌عنوان حضرت مسیح آوردیم و نمایش دادیم و قداست حضرت مسیح را مخدوش کردیم". اینها چالش‌هایی بود که ما به آن فکر کردیم که مقطعی را انتخاب کنیم که وفاقی را در جهان اسلام ایجاد کرده و بعد از آن بتوانیم با مخاطب غربی هم رابطه خوبی برقرار کنیم. ما فکر می‌کردیم که این مقطع کودکی و نوجوانی می‌تواند نقطه ثقل فیلم ما باشد.

شبکه‌ها و رسانه‌های بیرونی عاشق چشم و ابروی ما نیستند که شروع به تبلیغ این فیلم کنند

مجیدی در پاسخ به ضعف‌های پوشش رسانه‌ای این فیلم گفت: بخش رسانه‌ای یکی از سخت‌ترین بخش‌ها است و توقع ما هم آن است که خود فیلم پخش و دیده شود و پس از آن در مورد فیلم نوشته شود. شبکه‌ها و رسانه‌های بیرونی به‌قولی عاشق چشم و ابروی ما نیستند که شروع به تبلیغ این فیلم کنند.

معتقدم که هیچ‌چیز بهتر از حرکت‌ها و تبلیغات مردمی نیست

این کارگردان افزود: قطعاً این فیلم باید بیاید و در جشنواره‌ها و کشورهای مختلف دیده شود و در موقعیت‌های این‌چنینی دیده شود و راجع به آن بنویسند. همه مصاحبه‌های رسانه‌ها به‌سمت مسائل سیاسی است و سی‌ان‌ان در این چند روز تلاش داشت که من را برای مصاحبه به واشنگتن‌ دی.‌سی. ببرند و من هم موافقت نکردم چرا که می‌دانستم آنها به‌دنبال بیان مسائل چالش برانگیز هستند. من گفتم: "شما فیلم من را ببینید و بعد ما بشینیم و در مورد فیلم صحبت کنیم". رسانه‌های خودمان هم هرچقدر بپردازند، برخی می‌گویند این کارها حکومتی و دولتی است. من معتقدم که هیچ چیز بهتر از حرکت‌ها و تبلیغات مردمی نیست.

از تبلیغات مردمی در ایران شگفت‌زده شده‌ام

مجیدی ادامه داد: حتی در بخش انتقال اخبار هم من معتقدم که تک‌تک افراد این جمع می‌توانند رسانه باشند و بروند در شبکه‌های اجتماعی و احساسات خودشان را بیان کنند و به‌نظرم این بزرگترین تبلیغ به نسبت گزارش‌های یک خبرگزاری معتبر است. این فضای عمومی بسیار می‌تواند جریان‌ساز باشد، مثلاً در ایران واقعاً تبلیغات مردمی که راه افتاده است بسیار شگفت‌انگیز است و من از آنها ذوق‌زده شدم. خبری به من رسیده است که یک‌سری از مردم به‌شکل خودجوش با گل و شیرینی به آن سینماها رفته و فضا را عطرآگین می‌کنند. این حس‌های مردمی و خودجوش است و تأثیر این بسیار زیباتر و من ایمان و اعتقاد دارم که رسانه شما به‌مراتب قوی‌تر و زیباتر است. من ایمان دارم رسانه‌ای که از دل بربیاید و با نیت‌هایی خوب می‌آید قطعاً می‌تواند عرصه‌های خوب را پیش ببرد.

مجیدی در پایان از برخی افرادی که در مونترال به او کمک‌ کردند تشکر کرده از حاضران خواست که افرادی همچون دکتر خواجوی را که به‌عنوان مترجم وی را همراهی کردند، تشویق کنند. این‌ کارها آن‌چنان ارزشمند است که برای آنها قیمتی نمی‌توانیم بگذاریم و من از حمایت شما تشکر می‌کنم و این رفتار شما قطعاً تأثیرگذار خواهد بود و از شما می‌خواهم که کاری کنید که این کارها اثر خود را دنیا بگذارد.

وی در پایان گفت: من نزد خیلی از بزرگان مانند آیت‌الله بهجت و آیت‌الله وحید و آیت‌الله سیستانی و ... برای تحقیق فیلم می‌رفتم، همه این علمای بزرگی بدون‌ استثنا می‌گفتند که هیچ ذکری در این عالم بالاتر و بزرگتر از صلوات بر محمد رسول الله نیست.

در پایان این نشست از طرف کانون دانشجویی توحید یک محصول دستی گوزن سرخ کانادایی که توسط یکی از دانشجویان این گروه آماده شده بود به مجید مجیدی تقدیم شد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • فائزه ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۰۱:۳۶
    0 0
    مقايسه درست و عادلانه اي بفرماييد هزينه ساخت اين فيلم برابر با ٢٠٠ فيلم سينمايي ديگر ايراني است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.