یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۵

در گپی با سینماپرس مطرح شد

گلایه کارگردان «مشدی عباد» از آذری زبان‌ها/ صمدی: فیلمم را به جشنواره فجر امسال خواهم رساند

یدالله صمدی

سینماپرس: یدالله صمدی کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: این روزها در حال تلاش مستمر هستم تا بتوانم «مشدی عباد» را به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برسانم.

این کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خوشبختانه با مساعدت سازمان سینمایی پس از سالیان دراز که فیلمنامه «مشدی عباد» را آماده ساخت داشتم مدتی قبل پروانه ساخت این فیلم صادر شد و قرار است که بخشی از سرمایه تولید این فیلم توسط بنیاد سینمایی فارابی تأمین شود. البته من این روزها به شدت پیگیر هستم تا بتوانم هرچه سریعتر این فیلم بیگ پروداکشن را کلید بزنم تا حضور آن با تأیید هیأت انتخاب در جشنواره فیلم فجر قطعی باشد.

وی در ادامه این گفتگو ضمن گلایه از آذری زبانان ایران برای عدم حمایت از تولید این فیلم اظهار داشت: در تمامی سال هایی که خبر تولید این فیلم در رسانه ها منتشر شده است من انتظار داشتم که مردم آذربایجان، سرمایه گذاران بخش خصوصی و یا نهادهای دولتی این شهر مانند استانداری و... از تولید «مشدی عباد» که یک فیلم فولکلور آذری است حمایت کنند. در حال حاضر من تنها فیلمساز فولکلور آذری هستم که در سینما فعالیت می کنم و همین مسأله بایستی مورد توجه مردم آذری زبان قرار بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «آپارتمان شماره ۱۳» تأکید کرد: در تمامی این سال ها جلسات محتلفی با برخی از مسئولان استان و همچنین مردم آذری زبان در رابطه با تولید این فیلم انجام شد و حتی در برخی زمان ها وعده هایی برای حمایت از تولید این فیلم سینمایی نیز انجام شد اما متأسفانه همگی آن ها در حد حرف و شعار باقی ماند و هیچ قدم مثبتی برای زنده نگهداشتن، رشد و اعتلای این فرهنگ کهن صورت نگرفت.

صمدی خاطرنشان کرد: «مشدی عباد» کمدی آذری و اقتباس شده از نسخه فیلمی قدیمی با همین عنوان است و در صورت ساخت می تواند به یکی از شاخص ترین آثار اقتباسی سینمای ایران بدل شود. داستان این فیلم در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش (رستم بی) به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند و این ازدواج ادامه داستان این فیلم را به شکلی شیرین و جذاب رقم می زند.

این کارگردان مطرح سینمای ایران سپس در پاسخ به این سوأل که «مشدی عباد» باید در فصل خاصی ساخته شود، گفت: خوشبختانه فیلمنامه این فیلم به گونه ای نوشته شده فصل خاصی ندارد و از همین رو ما می توانیم فیلم را در فصل پاییز کلید بزنیم و آن را به جشنواره برسانیم. البته روند تولید فیلم نسبتاً طولانی مدت است و امیدوارم که با مهیا شدن شرایط بتوانیم هرچه زودتر فیلم را کلید زده و تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما حداقل بخش های خارجی فیلم را فیلمبرداری کنیم و سپس به لوکیشن های داخلی برویم. بخشی از این فیلم در ایران و بخش دیگر در کشور آذربایجان جلوی دوربین خواهد رفت و امیدوارم که مشکلی در راه تولید آن پیش نیاید.

کارگردان فیلم سینمایی «اتوبوس» در مورد عوامل تولید این اثر سینمایی گفت: اکبر عبدی از سال ها قبل تمایل خود را برای بازی در این فیلم ابراز کرده بود و خوشبختانه همچنان پای کار است و از این رو حضورش در این فیلم قطعی است. همچنین احتمالاً جمشید هاشم پور و فرهاد قائمیان نیز در این اثر حضور خواهند داشت. ضمن اینکه تاکنون حضور سعید ملکان به عنوان مجری طرح و سعید کریمی به عنوان مدیربرنامه ریزی و دستیار اول کارگردان نیز قطعی شده است و این روزها در حال رایزنی با افراد دیگر برای بستن فهرست عوامل این فیلم هستیم.

وی ادامه داد: احتمالاً سایر بازیگران این اثر سینمایی از میان بازیگران آذری زبان انتخاب خواهند شد البته شاید برخی از بازیگران نیز از میان چهره های مطرح سینمای ایران انتخاب شوند که هنوز در این رابطه چیزی قطعی نشده است. متأسفانه طی روزهای اخیر برخی از رسانه ها با شیطنتی عجیب برخی اسامی و یا تصاویر از تست گریم بازیگران این فیلم را منتشر کرده اند که بنده به این وسیله تمامی آن ها را تکذیب می کنم و صراحتاً اعلام می کنم که تاکنون هیچ تست گریمی برای این فیلم انجام نشده و قراردادی با هیچ یک از عوامل منعقد نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی «دو نفر و نصفی» در بخش دیگری از این گفتگو درباره زمان اکران فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» گفت: خوشبختانه پس از مدت ها بلاتکلیفی بالاخره قرارداد اکران این فیلم ثبت شد و قرار است این فیلم بعد از اتمام اکران فیلم سینمایی «مزار شریف» در گروه سینمایی استقلال روی پرده برود.

صمدی فصل اکران این فیلم سینمایی را مناسب برشمرد و اظهار داشت: «پدر آن دیگری» فیلمی خانوادگی است که می تواند در تمامی شرایط و هر زمان و فصلی خانواده ها را به سوی سالن های سینما بکشاند. به همین دلیل من هیچ نگرانی بابت زمان اکران این فیلم ندارم و مطمئن هستم که خانواده ها از این فیلم استقبال خواهند کرد. مخاطبان امروز سینمای ایران مخاطبان آگاه و فهیمی هستند و می خواهند فیلم های خوب را تماشا کنند و از آنجا که «پدر آن دیگری» پس از سال ها یک اقتباس ادبی خوب محسوب می شود می تواند بخش گسترده ای از مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند.

گفتنی است؛ یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آثار یدالله صمدی توجه به فرهنگ بومی آذری و استفاده از داستان‌های اصیل این سرزمین است که حاصل آن را می‌توان در فیلم‌های «اتوبوس» (۱۳۶۴)، «ساوالان» (۱۳۶۸)، «دمرل» (۱۳۷۲) و... مشاهده نمود.

نظرات

  • مهشاد ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۲۱:۳۸
    1 0
    خواهش میکنم اسم فیلم بازیگران مشهدی عباد را بگذارید منظورم قدیمی اش است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.