یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

خبر سینماپرس از طنزی خانوادگی با وجوهات فانتزی

«شرتی شپرتی» به زودی کلید می‌خورد/ ترکمانی: شخصیت‌های فیلمم به «پت و مت» شبیه‌اند!

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما در مورد جدیدترین فعالیتش گفت: به تازگی سرمایه گذاری برای تولید فیلم سینمایی «شرتی شپرتی» پیدا شده که تا ۷۰ درصد سرمایه تولید فیلم را تأمین می کند و از این رو این فیلم پس از مهیا شدن شرایط به زودی کلید خواهد کرد.

ترکمانی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طی سال های گذشته من مجبور شدم ۲ بار پروانه ساخت این فیلم را تمدید کنم و اکنون نیز برای تمدید مجدد درخواست داده ام. تمامی سعی و تلاش من بر این است که بتوانم اولین رونمایی از این فیلم را در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر انجام دهم چرا که کلاً از سینما و جشنواره کودک به شدت ناامید شده ام.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» در بخش دیگری از این گفتگو گفت: ساختار فیلم «شرتی شپرتی» تقریباً شبیه به فیلم «خاله سوسکه» است و تعدادی بازیگران بزرگسال داستان فولکلوریک آن را به پیش می برند و شخصیت ها فضاهای طنز و جالبی را در بستر یک داستان کودکانه و جذاب خلق می کنند که قطعاً می تواند با اقبال عمومی مواجه گردد.

ترکمانی «شرتی شپرتی» را طنزی خانوادگی با وجوهات فانتزی برشمرد و تأکید کرد: هرچند که داستان این فیلم جدی است اما جان مایه اصلی فیلم طنز است و ما از تروکاژهای فانتزی در سراسر آن بهره زیادی را خواهیم برد. «شرتی و شپرتی» در واقع دو شخصیت اصلی این فیلم هستند که شباهت زیادی به «پت و مت» دارند و همانند آن ها رفتاری ساده لوحانه دارند. این دو شخصیت هرچند که شاید رفتاری ابلهانه از خود نشان دهند اما مسائل بزرگی را در طول داستان فیلم حل می کنند و اتفاقات بسیار جالبی را رقم می زنند.

وی افزود: جدا از «پت و مت» شاید شخصیت های این فیلم را بتوان با کمدین های کلاسیک سینمای جهان یعنی «لورل» و «هاردی» نیز مقایسه نمود، البته شخصیت های این فیلم یک زوج هستند که به شدت دل در گرو یکدیگر دارند و «شرتی» مرد جوان و «شپرتی» دختر جوان فیلم است که بسیار بزن بهادرتر و قلچماق تر از شخصیت پسر است.

این کارگردان سپس یادآور شد: بعد از بارها بازنویسی به دلیل شرایط حاکم بر سینمای ایران مجبور شدم که فضای فیلمنامه را که پیش از این عروسکی بود به رئال تغییر دهم چرا که متأسفانه شرایط ساخت و تولید آثار عروسکی در سینمای ایران بسیار سخت است و مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به فیلم های رئال و داستانی حساسیت های به شدت بالاتری روی آثار عروسکی دارند که این حساسیت ها در اغلب مواقع منجر به قلع و قمع فیلم ها می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» با تأکید بر اینکه گاهاً تن صدا و یا طراحی چهره عروسک مانع از پخش یک اثر عروسکی در سینما و تلویزیون می شود، اظهار داشت: بارها دیده شده که مسئولان به دلیل اینکه چهره و یا صدای یک عروسک شبیه به افراد مطرحی بوده است مانع از پخش و یا ادامه تولید یک اثر شده اند و به همین دلیل من ترجیح دادم علیرغم اینکه هزینه دستمزد بازیگران این روزها به شدت کمرشکن و سنگین شده است برای ساخت «شرتی شپرتی» از بازیگران مطرح سینمای ایران استفاده کنم تا هم سینماداران، فیلم را با رضایت خاطر اکران کنند و هم با مشکلات احتمالی بعدی دست به گریبان نشوم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تجربه در سینمای ایران ثابت کرده تنها کارهای عروسکی موفق شده اند که برای مخاطبان حس نوستالژی در پی داشته اند و عروسک های جدیدی که در فیلم های سینمایی رونمایی می شوند آنچنان که باید نمی توانند مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرند. عروسک های سینمایی می بایست یک پیش زمینه داشته باشند تا بتوانند مورد استقبال مخاطبان واقع شوند و شاید به همین دلیل است که عروسک هایی مانند «کلاه قرمزی» و یا عروسک های «شهر موش ها» در سینما بسیار موفق تر از تلویزیون بوده اند و به فروش های میلیاردی دست یافته اند.

این کارگردان در همین راستا خاطرنشان کرد: به عنوان مثال شخصیت «جناب خان» که این شب ها در برنامه محبوب «خندوانه» روی آنتن رفته و با استقبال گسترده مردمی نیز روبرو شده است می تواند در آینده به عنوان یک شخصیت عروسکی در سینما مورد بهره برداری قرار گیرد و به همین ترتیب با استقبال خوبی مواجه گردد. هرچند که این شخصیت پیش از این در سریال «کوچه مروارید» به کارگردانی رامبد جوان نتوانسته بود نظرات مخاطبان را به سوی خود جلب نماید.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.