دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

سینماپرس و جشنواره فیلم نوجوان/ ۶

ابراز ناامیدی از رشد سینمای کودک/ انتقاد «ترکمانی» از نحوه برخورد بنیاد فارابی با منتقدان

نادره ترکمانی*

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینمای کودک همزمان با برگزاری جشنواره فیلم نوجوان گفت: مدیران سینمای کشور ۲ سال است که مرتباً وعده ارتقای سینمای کودک را می دهند اما در نهایت با عملی نشدن وعده هایشان مشخص می شود که تنها حرف هایشان در حد شعار است و نمی توان به آن ها امیدی داشت.

این کارگردان سینمای کودک در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما تلفیقی از صنعت، رسانه، تجارت و هنر است اما مدیران سینمای کشور به این اصول اساسی و مهم دست پیدا نکرده اند و به سینما تنها به عنوان ابزاری برای گذران زندگی شان نگاه می کنند.

وی ادامه داد: نکته جالب هم این است که روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی زمانی که فیلمسازان دغدغه مندی مانند بنده و یا سایر همکاران گرانقدرم درد دل هایمان را با رسانه ها دلسوز سینمای کودک بیان می کنیم فوراً گارد محکم جلوی ما می گیرند و بلافاصله در رسانه های طرفدار خود به نقد ما پرداخته و خود را حامی سینمای کودک می خوانند!

این کارگردان با تأکید بر اینکه تمامی عملکرد مدیران فعلی سینمای کشور غیرکارشناسی شده است، اظهار داشت: مدیران سینمای کشور در لحظه برای تفکیک فیلم های کودکان و نوجوانان تصمیم گرفته اند و من با صراحت اعلام می کنم که تفکیک جشنواره فیلم های کودک و نوجوان غیرکارشناسی است و پس از رفتن مدیران فعلی سینما به روال سابق خود بازخواهد گشت.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» افزود: قبل از جداسازی و تفکیک جشنواره فیلم های کودک و نوجوان نیز ما فیلم هایی برای کودکان و یا درباره کودکان داشتیم و این تفکیک به صورت اعلام نشده همواره در داوری ها، حضور فیلم ها در جشنواره ها و... وجود داشت و همه سینماگران نیز به آن واقف و آگاه بودند؛ از همین رو طی تمامی این سال ها مدیران سینمایی اغلب فیلم هایی درباره کودکان و نوجوانان را به جشنواره های معتبر جهانی ارسال می کردند که خوشبختانه این فیلم ها در اکثر موارد برای کشور افتخاراتی را به ارمغان می آوردند.

ترکمانی با تاکید بر اینکه اگر مدیران سازمان سینمایی و یا حتی دبیر این دوره از جشنواره بر اساس نظرات کارشناسی شده دست به این تفکیک زده بودند حداقل می بایست ۷-۸ آیتم را بابت این تصمیم اعلام می کردند، اظهار داشت: متاسفانه دبیر این دوره از جشنواره و مدیران سینمایی هیچ چشم اندازی نسبت به آینده سینمای کودک مندارند و در زمانه ای که اوضاع بسیار وخیم سینمای کشور نیاز به راهکارهای اجرایی برای برون رفت از معضلات و مشکلات دارد دست به انجام کارهای حاشیه ای و پر مخارج زده اند. متاسفانه طی تمامی این سال ها ما همواره شاهد آن بوده ایم که حتی یک گام حلزونی توسط مدیران سینمای کشور برای رشد و تعالی سینمای کودک و نوجوان برداشته نشده است و آن ها رسما این سینما را به فراموشی سپرده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برخی کارهای غیرکارشناسی شده مدیران فعلی اظهار داشت: چندی پیش انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان یکی از دست اندرکاران این دوره از جشنواره اقدام به برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان برای حضور آثار آن ها در جشنواره نوجوان همدان کرد که رده سنی افراد شرکت کننده در آن از ۱۲ تا ۱۹ سال بود! ‌ تعیین همین رده سنی نشان می دهد که مدیران سینمای کشور حتی تعریف درستی از نوجوانان ندارند که یک مرد ۱۹ ساله را به عنوان نوجوان معرفی می کنند و می خواهند فیلم او را در جشنواره نمایش دهند! ‌ این مساله که نه تنها به زعم بنده بلکه به زعم تمامی سینماگرانی که به عنوان اعضای هیات انتخاب این آثار معرفی شده بودیم از بنیان و ریشه غلط بود و از این رو ما انتخاب این آثار را به عهده نگرفتیم چرا که در این صورت سابقه خودمان را به سخره می گرفیتم.

این کارگردان سینمای کودک در بخش دیگری از این گفتگو برخی از نیازهای مهم سینمای کودک و نوجوان را اختصاص سالن های سینمای ویژه پخش این گونه فیلم ها، اختصاص پخش کنندگان حرفه ای، بودجه مستقل، حضور مدیران با جسارت و دغدغه مند و امثالهم برشمرد و تاکید کرد: تا زمانی که مدیران سینمای کشور این گونه نیازهای اولیه برای سینمای کودک و نوجوان را فراهم نکنند هیچ امیدی نمی توان به آینده سینما داشت. متاسفانه ما هیچ مسیری در این راه خطیر و پر استرس نداریم و هیچ نهادی از ما حمایت نمی کند. این در حالی است که اگر مدیر دلسوزی در سینما وجود داشت می توانست با مشارکت نهادهایی همچون سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و... سینمای کودک را به دوران طلایی خود بازگرداند.

وی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: من با صراحت اعلام می کنم که عزم مدیران فعلی حمایت از سینمای کودک و نوجوان نیست. مدیران فعلی سینمای کشور با عملکرد خود ثابت کرده اند که دانش پیدا کردن راهکار برای حل مشکلات سینمای کودک را ندارند و از کمترین دغدغه ای نسبت به این حوزه برخوردار نیستند؛ من معتقدم این فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان هستند که می بایست با اتحاد، هم آوایی و همرنگ شدن با یکدیگر با ارایه پیشنهاد، انتقاد، تحلیل و... سینمای کودک را نجات دهند. چشم انداز آینده سینمای کودک و نوجوان فقط و فقط می بایست توسط فیلمسازان دغدغه مند این حوزه تعریف شده و وابستگی ها به دولت و مدیران دولتی به طور کلی از میان برداشته شود.

نظرات

  • عضو انجمن منتقدان ۱۳۹۴/۰۷/۰۶ - ۱۹:۰۲
    0 0
    پیگیری سوژه هایی از این قبیل در رسانه شما عالیه و در بسیاری از محافل جنجال های زیادی به پا میکنه من امیدوارم به جای پرداختن به اخبار که در همه رسانه ها به وفور پیدا میشه به این دست موضوعات و سوژه ها بپردازید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.