یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲

پاسخ علی معلم به سوالات سینماپرس

آیا سازمان سینمایی راهکارهای شورای غیردولتی «تحقیق و توسعه سینمای ایران» را جدی می‌گیرد؟

علی معلم در نشست سینمای اجتماعی و نقد مصلحانه

سینماپرس: علی معلم تهیه کننده سینما و عضو شورای راهبردی جدید التاسیس «تحقیق و توسعه سینمای ایران» در مورد ضرورت تشکیل این شورا و میزان ضمانت اجرای تصمیم گیری‌ها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، انتشار خبر اعلام موجودیت یک گروه سینمایی جدید تحت عنوان «شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران» آنهم در حوزه بخش خصوصی و نه دولتی، حامل پیامهای مهمی برای دست اندرکاران سینمای کشورمان به ویژه مدیران این حوزه است که فارغ از میزان آشنایی آنها با مقوله سینما در طول دو سال گذشته، ضرورت تجدید نظر در بسیاری از سیاست ها، برنامه و روشهای اجرایی آنان را متذکر می شود.

علی معلم تهیه کننده سینما که یکی از اعضای اصلی این شوراست در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در این خصوص گفت: شورای راهبردی «تحقیق و توسعه سینمای ایران»  متشکل از افرادی خود انگیخته است که نه به دستور جایی و نه به معنای کارکردی صنفی از پنج ماه پیش فعالیتش را شروع کرده است.

وی ادامه داد: این جمع بر اساس نیاز امروز سینمای ایران شکل گرفته و  اعضای آن به صورت گروهی به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر سینمای ایران نیازمند اتاق فکر جدی و جدا از فضای مرسوم دولتی است تا با تکیه بر تحقیق و پژوهش واقعی و آماری به ارائه راهکاری برای حل مشکلات سینمای ایران برسند.

این فعال باسابقه حوزه رسانه در ادامه گفتگویش با بیان اینکه مشکلات خرد و کلان سینمای ایران در جلسات شورا مورد بررسی قرار می گیرد توضیح داد: ماموریت اصلی این شورا تداوم حضور و تقویت بنیه بخش خصوصی در سینماست.

وی در توضیح بیشتر گفت: از آنجایی که سینمای ایران با بحران مخاطب دست به گریبان است و ارتباط سینما با مردم به شدت کاهش پیدا کرده است این گروه در جلسات خود به این نتیجه رسیده که سینمای ایران نیازمند بازتعریف قواعد و سیاست ها و برنامه های خود است و روش های قدیم و سیاست های گذشته به دوران جدید تعلق ندارد.

این کارشناس  سینمایی به صحبت هایش ادامه داد و گفت: سینما در دروان جدید و در سطح  جهانی در حال تغییر شکل است و باید در زمینه تولید و محتوا فکر جدیدی صورت بگیرد. این شورا در فعالیت خود تاکید شدید بر حفظ جایگاه خصوصی داشته و راه حل نزدیک کردن مردم به سینما  که همان مخاطبان و سرمایه های  اصلی سینما محسوب می شوند را جزو اولویت اصلی خود می داند.

وی در بخش دیگری از صحبت خود  در مورد ضمانت اجرایی تصمیمات این شورا توضیح داد: تا به امروز این شورا  نزدیک به ۲۰ جلسه برگزارکرده و ماحصل آن نقطه نظرات بسیار مفید و موثری است که اینکه مسئولان امر در حوزه سینما به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی می توانند از آنها در جهت بهینه سازی روشهای خود و ارتقای سینمای ایران در ابعاد ملی و بین المللی بهره مند شوند

تهیه کننده فیلم «آل» با بیان اینکه طی هفته های آینده  به تدریج خروجی جلسات این شورا رسانه ای خواهد شد گفت: اعلام نظرات و طرح خواسته های اهالی سینما از وظایف اجتماعی ماست؛ برگزاری چنین جلساتی در اغلب محافل سینمایی دنیا مرسوم است اما اینکه چقدر این نظرات توسط دستگاههای دولتی ذیصلاح رصد شود به خودشان بر می گردد.

معلم در بخش دیگری از صحبت خود گفت: به نظر ما سازمان های مدیریتی، نظارتی و حکومتی  در مود سینما دچار سوءتفاهم شده اند و این خود موجب شده است که سینمای  ایران در یک برایند کلی آسیب ببیند؛ لذا ما به عنوان کسانی که در بطن سینما حضور داریم نگران این مسئله هستیم و سعی می کنیم با نگاهی واقع بینانه و البته در نظر گرفتن همه ظرفیت ها و توانمندیها و نیز محدودیت ها و موانع موجود به نتایجی دست پیدا کنیم که بکارگیری آنها برای سینمای ایران مفید واقع شود. 

وی در پایان گفت: این جمع نه دولتی است و نه صنفی؛ بلکه مجموعه ای از برخی آگاهان و دلسوزان و فعالان مطرح حوزه سینماست که در ساختاری مشابه یک دفتر مطالعاتی در صدد شناسایی و بررسی دقیق و کارشناسی مسائل و مشکلات مبتلا به سینمای کشور است و از عموم سینماگران، صاحب‌نظران و مخاطبان علاقمند به حفظ سینمای ملی ایران تقاضا دارد که این جمع را یاری داده و غنای این تصمیم‌سازی‌ها را افزایش دهند.

شایان ذکر است فرهاد اصلانی، بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، محمدعلی حسین‌نژاد، سیدشهاب حسینی، پوران درخشنده، سیدضیاءالدین دری، علیرضا رئیسیان، سیدجمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی، مهدی فخیم‌زاده، فرامرز قریبیان، مهدی کرم‌پور، رضا کیانیان، علی معلم، مجید میرفخرایی، سیدضیاء هاشمی از اعضای این شورا هستند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.