دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

در گفتگو با ما عنوان شد؛

عقد قرارداد همزمان«آرش آقابیک» برای انجام جلوه‌های ویژه چند پروژه سینمایی

آرش آقابیک

سینماپرس: آرش آقابیک طراح جلوه های ویژه جوان سینمای ایران گفت: همه ساله با نزدیک شدن ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر تولیدات در سینمای ایران افزایش می یابد و این روزها من با چندین پروژه به صورت همزمان قرارداد بسته ام و از همین رو احتمالاً امسال هم پرکارترین طراح جلوه های ویژه در جشنواره فجر خواهم بود.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها مشغول انجام طراحی جلوه های ویژه فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی هستم که قطعاً برای حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آماده نمایش خواهد شد.

وی ادامه داد: «خشم و هیاهو» برخلاف عنوانش آنچنان درگیری ندارد ولی بیشتر سکانس های فیلم در فصل زمستان می گذرد و ما این روزها به رغم سختی های ریاد به دلیل حضور در فصل تابستان، در صدد طراحی های جلوه های ویژه مربوط به برف و باران هستیم.

آقابیک سپس با تأکید بر اینکه «خشم و هیاهو» بر خلاف اغلب ساخته های هومن سیدی صحنه های اکشن ندارد، اظهار داشت: داستان این فیلم در مورد یک بازیگر سینما و تلویزیون است که در زندگی اش دچار اتفاقاتی می شود و طناز طباطبایی، نوید محمد زاده، رعنا آزادی ور، شقایق فراهانی، بهناز جعفری، رضا بهبودی و... در این فیلم که تهیه کنندگی آن را سعید سعدی بر عهده دارد به ایفای نقش می پردازند.

این طراح جلوه های ویژه سینمای ایران در ادامه این گفتگو از انعقاد ۲ قرارداد همکاری با جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینمانیز خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری و یک اثر دیگر که فیلمساز کار اولی آن را خواهد ساخت ۲ اثری هستند که به زودی کارم را در مورد آنها آغاز خواهم کرد؛ در این میان فیلمی که قرار است به کارگردانی یک فیلمساز کار اولی ساخته شود سراسر صحنه های تیراندازی، آن هم در فضایی سرد و زمستانی دارد که همین امر به خودی خود کار ما را بسیار سنگین خواهد کرد.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» در بخش دیگری از این گفتگو ضمن انتقاد از عملکرد مدیران سینمای کشور، خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران مربوطه مرتب بر سر راه مان سنگ اندازی می کند و به جای آنکه از همین تعداد انگشت شمار طراحان حرفه ای جلوه های ویژه در سینما حمایت کنند، کاری می کنند که ما از ادامه حضور و فعالیت در سینما پشیمان شویم.

وی در همین رابطه افزود: مدتی است که قانونی عجیب از سوی سازمان سینمایی صادر شده که ما را موظف به حضور در کلاس هایی می کند که به ما طرز استفاده از مواد اولیه طراحی جلوه های ویژه را بیاموزند، این در حالی است که افراد زبده و حرفه ای که سالیان دراز است در این حرفه خطیر فعالیت می کنند اصولاً نیازی به شرکت در کلاس درس ندارند و خودشان می توانند به عنوان یک مدرس این حرفه را به علاقمندان تدریس کنند.

آقابیک در خاتمه این گفتگو گفت: اما مدیران سازمان سینمایی به دلیلی نامعلوم قانونی وضع کرده اند که اگر طراحان جلوه های ویژه فعال در سینمای ایران در این کلاس ها شرکت نکنند، آن ها را از حضور و ادامه فعالیت در این رشته منع خواهند کرد. این در حالی است که برنامه های آن ها با مشکلات زیادی همراه است و متأسفانه هیچ اطلاع رسانی دقیقی از زمان و مکان برگزاری این کلاس ها به ما اطلاع داده نشده و زمانی که ما مراجعه کردیم به ما اعلام کردند که کلاس ها به پایان رسیده است!

گفتنی است؛ آرش آقابیک متولد ۷ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران طراح جلوه های ویژه در سینما و تلویزیون است. وی تحصیلات خویش را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات شاخه شبکه در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۱۳۸۹ به پایان رساند.  آقابیک فعالیت های هنری خویش را بطور نا پیوسته از سال ۱۳۷۹ بعنوان دستیار جلوه های ویژه نزد آقای عباس شوقی اغاز نمود و از سال ۱۳۸۲ بطور پیوسته و حرفه ایی در این حرفه فعالیت خویش را ادامه داد. آقابیک با عنوان دستیار جلوه های ویژه بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ در بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی فعالیت کرده است.  در سال ۱۳۹۰ وی با سمت مدیر جلوه های ویژه و بطور مستقل مشغول به کار شد. سپس در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر (سی و دومین دوره) کاندیدای بهترین جلوه های ویژه میدانی در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی شد. وی از آن دوره تا کنون به عنوان پرکارترین طراح جلوه ویژه مشغول به کار می باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.