یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

سینما و موضوعی مهجور به نام دفاع مقدس/۴

شورجه: تشکیل «شورای سینمای دفاع مقدس» با حضور مدیران فرهنگی و نظامی تنها راه اعتلای این نوع سینماست

جمال شورجه در میزگرد فیلم‌های عاشورایی*

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینما همزمان با هفته بزرگداشت دفاع مقدس گفت: نهادها و سازمان های زیادی خود را متولی سینمای مظلوم دفاع مقدس می دانند ولی در واقع این گونه نیست و تنها تشکیل شورای سینمای دفاع مقدس توسط متولیان فرهنگی و نظامی راه حل رشد و اعتلای سینمای دفاع مقدس است.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر دستگاههایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، سپاه، بسیج، ارتش و... همگی خود را دست اندرکار تولید آثار سینمای دفاع مقدس و مقاومت می دانند اما به دلایل مختلف از جمله موازی کاری اغلب موفق به تولید آثار ارزشمند در این حوزه نمی شوند؛ لذا بایستی شورای کاربردی سینمای دفاع مقدس تشکیل شود که از میان تمامی این نهادها و سازمان ها افرادی در آن حضور داشته باشند و تمامی آنچه در این شورا مد نظر قرار می گیرد به عنوان فصل الخطاب شناخته شود و در واقع این تشکل به عنوان تنها متولی جدی در زمینه سینمای مقاومت و دفاع مقدس شناخته شود.

وی با تأکید بر اینکه سینمای دفاع مقدس این روزها ناپدری و نامادری های زیادی دارد که هیچ کاری برایش انجام نمی دهند، اظهار داشت: سینمای مقاومت و دفاع مقدس این روزها به مدیران دلسوزی نیازمند است تا برایش نقشه راه طراحی کنند و آن را به درستی تربیت کرده و به سرمنزل مقصود برسانند.

شورجه ادامه داد: این کم تحرکی ها در حوزه سینمای مقاومت و دفاع مقدس به طور کلی باید از میان برداشته شود؛ در قدم اول بایستی تمامی دلسوزان و دغدغه مندان این حوزه دست به یک آسیب شناسی کارشناسی شده بزنند تا بتوانند تمامی آسیب ها را از بین برده و آن ها را که مانع رشد و اعتلای سینمای دفاع مقدس شده اند از سر راه برداند تا بتوان اولین قدم را در حوزه تولید فیلم در این حوزه برداشت.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سینمای دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: رهبری بارها به این نکته اشاره فرموده اند که سینمای دفاع مقدس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و چراغ این سینما باید همیشه روشن باشد؛ ایشان حتی به کرات اشاره فرموده اند که سینمای دفاع مقدس موفق ترین گونه سینمایی پس از انقلاب اسلامی است و حتی به لحاظ اقتصادی نیز کارکردهای خوبی برای سینمای ایران داشته است.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» سپس تصریح کرد: با توجه به فرمایشات ایشان مشخص می شود که رهبری نظام  نسبت به سینمای دفاع مقدس بسیار دغدغه مند هستند و من به شدت افسوس می خوردم که چرا متولیان فرهنگی به این امر مهم بی توجه هستند؛ یکی از دلایل مهم محدودیت تولید آثار محدود در این حوزه، عدم حمایت مدیران سینمایی است؛ در صورتیکه بایستی در سینمای مقاومت حمایت صفر تا صد وجود داشته باشند.

وی افزود: سینمای مقاومت و دفاع مقدس از لحظه سفارش تا زمان اختصاص بودجه و تولید و حتی در زمان پس تولید در مبحث اکران و... نیاز به حمایت های بسیار جدی دولتی دارد و من امیدوارم که تمامی مدیران و متولیان و مسئولان با سیاست گذاری های جدید از این گونه سینمایی حمایت کنند تا ما ضمن رهایی از این ناهمگونی که سینمای دفاع مقدس را احاطه کرده با ایجاد یک نقشه راه مناسب و جدید این نوع سینما را به نهایت کمال برسانیم.

شورجه در بخش دیگری از این گفتگو از حاکمیت نظام اعم از مجلس شورای اسلامی و تمامی مسئولان لشگری و کشوری درخواست کرد تا به سینمای دفاع مقدس بهای بیشتری بدهند و گفت: مجلس شورای اسلامی بایستی ردیف بودجه مستقلی برای سینمای مقاومت و دفاع مقدس تعریف کند تا دیگر این حوزه با مشکل بودجه مواجه نشود و سینماگران دغدغه مند بتوانند مقاطع ارزشمند و حماسی دفاع مقدس را صیانت کنند و آن را برای نسل های آینده زنده نگه دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» تأکید کرد: وقتی مقام معظم رهبری تأکید می کنند که پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس از سیاست و اقتصاد مهمتر است، تمامی مدیران دولتی موظفند تا از این حوزه حمایت کنند. به تبع این موضوع پرداختن به سینمای انقلاب و دفاع مقدس باعث می شود در منطقه و جهان اسلام سینمای ما به عنوان یک راهبر عمل کند و همگان از این سینمای پاک و نجیب پیروی کنند.

این فیلمساز ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر هنرمندان دغدغه مند سینمای دفاع مقدس بسیار مهجور واقع شده اند و جز رهبری هیچ گونه حامی و پشتیبانی ندارند؛ تمامی این عیوب به مدیران فرهنگی کشور باز می گردد که متأسفانه فرمایشات رهبری را گوش نمی کنند و برای برون رفت از این رکود هیچ راه حلی ندارند و تنها به این حوزه لطمه وارد می سازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.