سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

گپی با هنرمند پیشکسوت «سیاه بازی»

«جواد انصافی» و آماده سازی نمایشی با موضوع آیین‌های شب یلدا / از هنرمندان تئاتر حمایت نمی‌شود

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح نمایش های آیینی سنتی که تاکنون ده ها اثر نمایشی را روی صحنه برده است در رابطه با جدیدترین فعالیت هایش گفت: نمایش «چله زری و عمو چله جون» را بعد از ماه صفر در تالار «محراب» روی صحنه می برم.

این کارگردان مطرح نمایش های آیینی سنتی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چندی پیش با این نمایش در جشنواره تئاتر آیینی سنتی حضور داشتم که خوشبختانه کار ما با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد. طی سال های اخیر مردم ثابت کرده اند که می خواهند پس از سال ها مجدداً فرهنگ و هویت ملی و بومی شان را بشناسند و آداب و رسوم کهن و قدیمی را زنده سازند و این به فعالان هنر نمایشی آیینی و سنتی انگیزه ای چند برابر می دهد.

وی با اشاره به اینکه این نمایش در حوزه آداب و رسوم سنتی ایرانی و مشخصاً شب یلدا است، اظهار داشت: یک پژوهش عمیق ۴ ساله باعث شد تا من تمامی سنن و آیین های «شب یلدا» را در این نمایش بازگو کنم. آیین هایی که از دیرباز تاکنون جزو فرهنگ فولکلور مردم ایران است و خوشبختانه موفق شدم که از تمامی شهرهای کشورم آیین و سنتی را در این نمایش بیاورم، آیین هایی که هریک دارای مفاهیم و پیام های ارزشمند هستند و غنی بودن فرهنگ ایرانیان از دیرباز تاکنون را به رخ همگان می کشند.

انصافی ادامه داد: مطالبی مانند اینکه باید شب غذا را سبک بخوریم در این نمایش مطرح شده است؛ این مطلبی است که محققان و پزشکان دنیا به تازگی به آن دست پیدا کرده اند در صورتی که ایرانیان از بیش از ۴ هزار سال قبل در آیین شب یلدا این کار را انجام می دادند و من این مطالب را به صورت طنز در این نمایش مطرح کرده ام. این نمایش دو قالب طنز و همراه با رقص‌ های فولکلور است. البته در اصل باید گفت این اثر فولکلور است که همراه با حرکات موزون اجرا می‌شود و فضای اصلی کار نیز فضای سیاه‌ بازی است. در واقع نمایش دو قسمت است که یک قسمت آن تماماً مربوط به آیین‌های سنتی و بخشی دیگر سیاه‌ بازی است.

کارگردان نمایش «کل عنایت» خاطرنشان کرد: آیین ها و سنت های فراموش شده شهرهای کوچک و بزرگ کشور در این نمایش دیده می شود، به عنوان مثال آیینی در شهر اردبیل وجود دارد که در شب یلدا آجیل و میوه را در وسط تالار خانه می گذارند و یک ظرف ماست و یک چاقوی تیز را نیز کنار آن قرار می دهند و بزرگ خانواده با چاقو ماست را می برد و بلند می گوید که قضا و بلا تا یک سال از این خانه دور شد و بعد کمی از این ماست را به اهل خانه می دهد و می گوید غذای امشب همین است و اگر سیر نشدید با آجیل و میوه خود را سیر کنید.

این سیاه باز پیشکسوت کشورمان افزود: از سوی دیگر در مورد آجیل و تمامی مایحتاج شب یلدا نیز به زبان شعر و طنز به مخاطب توضیح ارائه می شود. ما انواع آجیل را که شامل آجیل شب یلدا، چهارشنبه سوری، نوروز، مشکل گشا و... است به مخاطبان معرفی می کنیم و از این طریق آن ها را با فرهنگ غنی کشور آشنا می سازیم.

انصافی در بخش دیگری از این گفتگو ضمن ابراز گلایه از مسئولان هنرهای نمایشی کشور گفت: متأسفانه کمترین حمایتی از هنرمندان تئاتر نمی شود این در حالی است که ما با تمامی عشق و علاقه و سرمایه شخصی مان پای کارمان ایستاده ایم و می خواهیم تئاتر همچنان نفس بکشد. من شخصاً مدت ها است که درخواست اجرای همین نمایش را به تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج و... داده ام اما متأسفانه به دلیلی نامعلوم به ما می گویند که ظرفیت سالن ها پر است، این در حالی است که اگر گروهی با یک اسپانسر قوی بخواهد در این سالن ها نمایش اجرا کند فوراً آن سالن را در اختیارشان قرار می دهند.

وی افزود: در حال حاضر ما برای اجرای نمایش «چله زری و عمو چله جون» مجبور شده ایم که تالار محراب را که چند سالی تعطیل بوده و مخاطب دیگر آن را نمی شناسد در نظر بگیریم، تمامی این ها در حالی است که مسئولان اعلام کرده اند در صورت اجرا در این تالار هیچ کمک هزینه ای به نمایش تعلق نخواهد گرفت؛ ما واقعاً مستاصل شده ایم و نمی دانیم که باید چه کاری انجام دهیم. در هر صورت من خوشحالم که این نمایش در شب یلدا نیز روی صحنه است و مخاطبان می توانند از آن دیدن کنند.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو از حضور در جشنواره تئاتر «ساری» که تنها با اجرای گروه های سیاه بازی برگزار می شود خبر داد و گفت: از ۴ مهرماه با نمایش «نوروز و فیروز» در این جشنواره حضور خواهم داشت و بعد از آن خودمان را برای اجرای نمایش «چله زری و عمو چله جون» آماده خواهیم کرد.

گفتنی است؛ داوود منفرد، امیر محمد انصافی، فروغ یزدان، محمد لوانی، محمدرضا قربانی، حمید رئوف، رضا معراجی، ندا نوری، نوشین نامی و تینا نوروزی بازیگران این اثر نمایشی هستند. همچنین امیر حسین انصافی آهنگساز و نوازنده آکاردئون، رامین عبدالهی نوازنده کمانچه، حامد نصرآبادیان طراح حرکات موزون، سمیرا انصافی عکاس و منشی صحنه، داوود عباسی طراح نور و فیلمبردار، فروغ یزدان طراح لباس و ساسان فرهادپور طراح صحنه این اثر نمایشی هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.