شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

سینماپرس و جشنواره ویدئویی «یاس»/ ۴

شریفی: حضور افراد غیرحرفه‌ای‌ آسیب‌های جدی به تولیدات ویدئویی وارد ساخته است

امیرحسین شریفی*

سینماپرس: امیرحسین شریفی تهیه کننده مطرح سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری جشنواره فیلمهای ویدئویی یاس با اشاره به وضعیت نابسامان تولیدات آثار ویدیویی گفت: حضور افراد غیرحرفه ای آسیب های زیادی را به تولید فیلم های ویدیویی وارد ساخته است و مدیران بایستی تدابیری برای رفع این مشکلات اتخاذ کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اشک سرما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:‌ این روزها در زمینه تولیدات فیلم های ویدیویی شاهد کمیت بالا و کیفیت بسیار پایینی هستیم که این مساله به دلیل حضور افرادی است که دانش سینمایی چندانی ندارند و تنها به واسطه رابطه شان توانسته اند به جرگه سینماگران راه پیدا کنند.

وی سپس با اشاره به اینکه روند تولید فیلم هایی ویدیویی در حال حاضر به گونه ای است که سالانه ده ها فیلم بایکوت و غیرقابل پخش می شوند اظهار داشت: حضور افراد آماتور و غیرحرفه ای به عنوان تهیه کننده و کارگردان فیلم های ویدیویی باعث آن شده که نه تنها ذائقه تماشاگران حتی نسبت به فیلم های سینمایی تغییر کرده و دیگر اعتمادی به آثار تولید شده در سینما و تلویزیون وجود نداشته باشد، بلکه آثار بسیاری پس از تولید خاک بخورند و امکان نمایش در جایی را نداشته باشند و تنها بودجه ای برای ساخت آن ها هدر شده باشد.

شریفی تصریح کرد: تا زمانی که مدیران سازمان ها و مراکزی که در تهیه و تولید فیلم های ویدیویی نقش دارند به سمت حرفه ای های سینما نروند و راه را برای حضور آن ها باز نکنند وضعیت ما به همین شکل خواهد بود و نمی توانیم امیدی به آینده صنعت فیلم های ویدیویی داشته باشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» با اشاره به اینکه بسیاری از تهیه کنندگان فکر می کنند فیلم های سینمایی با ویدیویی تفاوت زیادی دارند و به همین دلیل برای تولید این گونه آثار بودجه چندانی خرج نمی کنند خاطرنشان کرد: این تفکر در حالی است که تهیه کنندگان حرفه ای تفاوتی میان آثار ویدیویی و سینمایی قائل نمی شوند و متناسب با فضای فیلم هزینه های ضروری را برای حفظ کیفیت اثر انجام می دهند.

وی گفت: برخی تهیه کنندگان و سرمایه گذاران فیلمهای ویدئویی، بدون در نظر گرفتن توازن میان هزینه ها، متأسفانه با پرداخت دستمزدهای کلان به برخی بازیگران درجه 2 و 3 سطح توقع آنها را بی دلیل بالا می برند و این برای کسانی که به صورت متعادل هزینه تولید خود را توزیع می کنند کمی دردسرساز است

وی افزود:‌ عوامل دیگری همچون عدم دقت برخی تهیه کنندگان و کارگردانان بر روی فیلمنامه و امثالهم از دیگر مسائلی است که تولید فیلم های ویدیویی را به شدت تهدید می کند اظهار داشت: من معتقدم که تهیه کننده و کارگردان باید نسبت به اثرشان عرق داشته باشند و کار درست را انجام بدهند؛ اینکه صرف عنوان تله فیلم، بخواهد مانع شود که برای یک فیلم از لحاظ مادی و معنوی هزینه های کمتری صورت بگیرد به اینگونه تولیدات آسیب های جدی وارد می کند.

شریفی تاکید کرد: سطح فرهنگ و فیلم شناسی مردم بسیار بالا رفته و آن ها یک اثر خوب و قابل تامل می خواهند؛ فیلم های ویدیویی باید به گونه ای ساخته شوند که از حداقل کیفیت بهره مند باشند و تهیه کنندگان به دلیل مشکلات مالی به کیفیت آثار لطمه نزده و ساخت فیلم های ویدیویی را ساده انگارانه تمام نکنند.

این تهیه کننده در خاتمه این گفتگو با اشاره به جشنواره فیلم «یاس» اظهار داشت: جشنواره فیلم «یاس» حرکتی مثبت است و می تواند منجر به رقابتی سالم میان تهیه کنندگان و کارگردانان صنعت تله فیلم گردد. سال های سال نیازی جدی برای برگزاری جشنواره فیلم های ویدیویی احساس می شد و خوشبختانه چند سال قبل این حرکت ارزشمند کلید زده شد و اکنون ما با امید بیشتری در این عرصه فعالیت می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.