شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

«جبار آذین» و نقد شفاهی فیلم های روز

«دلتنگی های عاشقانه»؛ فیلمی شاعرانه با ضعف های مشهود در پرداخت درام!

فیلم دلتنگی های عاشقانه

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما درباره فیلم سینمایی «دلتنگی های عاشقانه» گفت: جدیدترین ساخته رضا اعظمیان در پرداخت درام ضعف های مشهودی دارد و اگر فیلمساز تمهیدات درستی اتخاذ می کرد می توانست اثری استانداردتر را برای سینمای ایران تولید کند.

این منتقد در نقد شفاهی این فیلم به خبرنگار سینماپرس گفت: سینمای ایران به ویژه سینمای مقاومت و آثار دفاع مقدسی از دستاوردهای مهم و ارزشمند انقلاب و دفاع مقدس است، از همین رو سینماگران و مسئولان سینمایی کشور وامدار آن هستند. اما علیرغم این نکته مهم توجه به سینمای ملی و آثار دفاع مقدس و فیلم های ارزشی جای خود را در نگرش، سیاست ها و تولیدات سینمای ایران به فکرها، برنامه ها و محصولات بیگانه با فرهنگ و تمایلات جامعه داده و سازندگان فیلم های مقاومت و تولید این آثار مهجور و مظلوم واقع شده اند.

وی ادامه داد: با این همه علیرغم تنگناها، بی اعتنایی ها و ناجوانمردی ها، هنوز در میان فیلمسازان جوان و حرفه ای های سینما هنرمندانی را می توان یافت که عاشقانه و خستگی ناپذیر با ساختن آثار قابل اعتنا و دیدنی، چراغ سینمای مقاومت را روشن نگه داشته اند. افرادی چون اعظمیان و سهرابی که به رغم موانع و مشکلات و ممانعت ها با صبر و مقاومت فیلم های با ارزش ساخته اند.

آذین سپس با تأکید بر اینکه نگاه و پرداخت در روایت سینمایی رضا اعظمیان از سر دلتنگی و عاشقانه است اظهار داشت: به همین دلیل فیلم او موفق شده از میان سختی ها، تلخی ها و عوارض و مشکلات عبوری شاعرانه داشته و از عشق و دلتنگی آدم هایی سخن بگوید که پیوند، وصل و پایداری خود را با قلم ایمان و مقاومت و رنگینه های باور و تعهد بر تابلوی زندگی عاشقانه و خوش ترسیم کرده اند. اما ای کاش این فیلمساز نگاه عمیق تری به فیلم و محتوای اثرش داشت.

این روزنامه نگار باسابقه افزود: «دلتنگی های عاشقانه» نگاهی متفاوت به دفاع مقدس، آرمان ها و ارزش ها و یادگارهای و یادمانده های آن دوران در شرایط کنونی کشور و اوضاع ناآرام منطقه و جهان دارد. اعظمیان در این فیلم خود روایتگر با حوصله زندگی یک شهید از زاویه دید، همسرش است؛ گرچه تماشاگران سینمای ایران تاکنون در ده ها اثر تلویزیونی و سینمایی پای صحبت های دلسوزانه و تأثیرگذار همسران شهدا نشسته اند ولی روایت عاشقانه و نمایش دلتنگی های سوخته دلانه آن ها با تمام سختی ها و نابسامانی های موجود بر سینما و جامعه در فیلم این فیلمساز حال و هوایی دگر دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعریف خوب و روان داستان و فضاسازی مطلوب و مناسب و کارگردانی فکر شده و بازی های مقبول باعث دلنشین شدن مضمون و محتوای «دلتنگی های عاشقانه» و پرداخت سینمایی آن شده است. در واویلای بی سر و سامانی سینما و اوضاع اقتصادی و اجتماعی و مظلومیت های سینمای دفاع مقدس و تلاش صادقانه جماعتی برای احیاء و گسترش سینمای مقاومت و ارتقای فرهنگ جامعه، سخن گفتن از ایمان، ایثار، جهاد و فداکاری آدم های اهل معنا، اخلاق و معرفت در قالب آثار هنری و سینمایی شجاع، شایستگی و عشق می خواهد.

آذین تأکید کرد: از همین رو باید دست هنرمندانی را که در سینما از زندگی، عشق، امید و پایداری می گویند به گرمی فشرد. «دلتنگی های عاشقانه» اثری اخلاق مدار است که می تواند برای جوانان امروزی و جامعه کنونی بسیار مفید و موثر باشد.

این مدرس سینمای ایران سپس با اشاره به زوج هنری میترا حجار و محمدرضا فروتن در «دلتنگی های عاشقانه» که پیش از این در برخی از فیلم ها بسیار خوش درخشیده اند گفت: هر دوی این بازیگران از بازیگران توانا و متفاوت سینما و تلویزیون محسوب می شوند بازیگرانی که با فن این هنر آشنا هستند و با تلفیق فن و هنر بازی های خوبی را ارائه می کنند. درست بر قضا در این فیلم با درک خوب شخصیت ها و استفاده خوب از توانایی ها و قابلیت های خود و همچنین هدایت درست کارگردان توانسته اند شخصیت های ملموس و باورپذیری را ارائه کنند به گونه ای که تماشاگر بدون کمترین زحمت با آن ها همراه شده و پیگیر ماجراهای آن ها می شود. به عبارتی حضور این دو بازیگر در این فیلم از نقاط قوت اثر جدید اعظمیان محسوب می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.