دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

سینما و موضوعی مهجور به نام دفاع مقدس/۶

اسلاملو: نیازمند مدیرانی شجاع و انقلابی هستیم/«ابوسفیان»ها همچنان از مسلمین تلفات می گیرند

محمدرضا اسلاملو

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس گفت: ما برای ارتقای سینمای مقاومت نیاز به مدیری شجاع و عاشق انقلاب اسلامی داریم.

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی کشور بایستی برای سینمای مقاومت به صورت جدی وقت بگذارند؛ آن ها باید هم به این فکر باشند که ذائقه مخاطبان را که به دلیل وفور آثار سطح پایین از این گونه سینمایی دلزده شده اند تغییر دهند و هم برای پرورش و رشد هنرمندان جوان برای ادامه حیات این گونه سینمایی تلاش جدی نمایند.

وی با تأکید بر اینکه سینما یک رسانه آگاهی دهنده به تمامی مخاطبان در سراسر جهان است اظهار داشت: در صورت کم کاری در زمینه تولید آثار جدی سینمایی نسل آینده از ما سوأل خواهد کرد که در آن زمان شما به عنوان هنرمندان این مرز و بوم کجا بودید و چه می کردید و چرا برای آگاهی ما اقدام به ساخت فیلم های متعدد داستانی و مستند و... ننمودید؟

اسلاملو سپس خاطرنشان کرد: من می خواهم تعریفی که در طول تمامی این سال ها از سینمای مقاومت و استراتژیک شده را به این گونه تعبیر کنم که ما شدیداً در سینمای کشورمان فقدان گونه جدی سینمایی داریم! متأسفانه در کشور ما سینمای آرمانی و حماسی و جدی آنطور که شایسته اش است دیده نمی شود؛ این در حالی است که تا سال های نه چندان دور ما وقتی فیلم می ساختیم آنقدر به کارمان باور داشتیم که اگر در این راه شهید هم می شدیم برای مان مهم نبود؛ فیلمسازان در آن سال ها معتقد بودند که باید در سینما کارهای جدی انجام دهند و حتی مرگ هم برایشان اهمیتی نداشت.

این کارگردان سینما ادامه داد: این در حالی است که طی سال های اخیر دست هایی پنهان سینمای ایران را به نحوی دیگر هدایت کرده است. متأسفانه طی سال های اخیر ما شاهد این ماجرا هستیم که سینمای خیال باف که سراسر در عالم وهم می گذرد و به تعبیری «من درآوردی» است جای خود را به سینمای جدی داده است! این در حالی است که ده ها مسئله مهم در کشور، سطح منطقه و جهان وجود دارد که سینماگران می توانند با پرداختن به آن سوژه ها و موضوعات در آگهی بخشی به تمامی مردم جهان کوشا باشند و با توجه به تنوع اتفاقات فیلم های متنوعی را در این راستا تولید کنند.

وی افزود: اتفاقاتی که هم اکنون در کشورهایی مانند عراق و یا سوریه در حال وقوع است می تواند سرمنشاء تولید ده ها اثر سینمایی شود و یا همین اتفاق اخیری که در عربستان افتاد و برای تمامی مسلمین جهان فاجعه ای تلخ و ناگوار بود می تواند با درایت هنرمندان و مسئولان سینمای کشور تبدیل به آثار هنری زیادی شود و دست خاندان بوالهوس و نادان سعودی را که رسماً کمر به قتل مسلمانان جهان بسته اند را برای مخاطبان رو کند، اما متأسفانه چنین امری در سینمای کشورمان دیده نمی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «باغ سید» تأکید کرد: «ابوسفیان» ها همچنان از مسلمین تلفات می گیرند، شیعیان اهل عمل به حرف های جدی هستند اما این امر در سینمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام دیده نمی شود؛ سینما و کلاً بخش فرهنگ و هنر در این زمینه غایب بزرگ و جدی است و سرش به تولید آثاری که تنها بر اساس اوهام و خیال ساخته می شوند و لهو و لعب در آن ها حرف اول و آخر را می زند گرم است.

اسلاملو با تأکید بر اینکه دست های پنهان زیادی در کار است تا مباحث جدی در سینمای میهن ما مطرح نشود تصریح کرد: چندی قبل حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور در رابطه با فاجعه مکه بیانیه ای صادر کرد و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه بارها مباحثی را مطرح نمود، این عمل آن ها یک عمل استراتژیک بود و در واقع غیرت اسلامی و ایرانی شان باعث شده بود که دست به انتشار این بیانیه ها بزنند، این در حالی است که آقایان بارها اعلام کرده اند که ما نمی دانیم منظور از «سینمای استراتژیک» که برخی افراد و رسانه ها از آن دم می زنند چیست؟

وی ادامه داد: متأسفانه کسی نیست که به آن ها بگوید چایگاه خود شما در جمهوری اسلامی ایران یک جایگاه استراتژیک است و باید این مهم را به سینمای ایران نیز تعمیم دهید و به جای حمایت از سینمای «لمپنیزم» و پرداختن به قصه هایی که در اوهام و سراب به سر می برند و ساختن فیلم هایی سخیفی همچون «رد کارپت» به این گونه سینمایی بها دهید.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو یادآور شد: من ۴ سال گذشته راجع به مسأله مهم تکفیری ها اقدام به ساخت فیلم کردم اما به دلیل برخوردهای کودکانه مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که اصلاً نمی داند چنین فیلمی ساخته شده است این اثر نتوانست آنگونه که باید حمایت و دیده شود؛ این در حالی است که فیلم های سرشار از لودگی در سینمای ایران حرف اول و آخر را می زنند و مدیران از آن ها حمایت های عجیب و غریبی را به عمل می آورند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.