چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

قصه تابلوی کنج حیاط خانه سینما

تجمع سینماگران و هنرمندان در اعتراض به فاجعه منا

تسنیم: دو روز قبل، هنرمندان موسیقی، سینما و تئاتر آمدند و در حیاط خانه سینما جمع شدند. کنج حیاط خانه‌سینما تابلویی نقاشی با عنوان «شور و عشق» گذاشته بود که آن را عبدالحمیدقدیریان نقاش انقلاب یک شبه کشیده بود. قصه‌ی این تابلو چیست؟

عید قربان امسال، صحرای منا قربانگاه مسلمانان شد. باردیگر تکرار بی کفایتی آل سعود در سازمان‌دهی مراسم حج امسال، باعث شد صدها تن از هموطنان مان نیز جان خود را از دست دهند. دو روز پس از این واقعه بود که اهالی خانه سینما از همه هنرمندان خواستند که در محکومیت اقدام آل سعود، جمع شوند.

دوشنبه، هنرمندان موسیقی، سینما و تئاتر آمدند و در حیاط خانه سینما جمع شدند. کنج حیاط خانه‌سینما تابلویی نقاشی با عنوان «شور و عشق» گذاشته شده بود. تابلویی که عبدالحمید قدیریان نقاش انقلاب، به درخواست رضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما کشیده بود. با قدیریان درمورد قصه‌ی این تابلو به‌گفت‌وگو کردیم.

عبدالحمید قدیریان، از نقاشان انقلاب و طراح صحنه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در مورد تابلو نقاشی «شور و عشق» گفت: غروب دو شب قبل بود که آقای میرکریمی با من تماس گرفت و گفتند خانه سینما بنا دارد یک برنامه ای در خصوص قربانیان فاجعه‌ی منا داشته باشد و از من خواستند که یک تابلویی را بکشم. من هم پرسیدم چرا به من زنگ زدید؟ و او در جواب گفت: می‌دانم برای نمایشگاه نقاشی آماده می‌شوی و اولین چیزی که به یادم افتاد نقاشی‌های تو بود.

قدیریان در توضیح صحبتهایش این‌گونه ادامه داد: قرار است در فاصله زمانی  ۲۴ الی ۳۰ مهر‌ماه و همزمان با ایام محرم، یک نمایشگاه نقاشی با موضوع آسمان حسین در خانه هنرمندان برپا کنم. در این نمایشگاه، نقاشی‌هایی با نگاه جدید به موضوع عاشورا نمایش داده می‌شود. میرکریمی تعدادی از این تابلو‌ها را قبلا دیده و از حال و هوای آن خوشش آمده بود.

این نقاش آئینی ادامه داد: من هم با توجه به تعجیلی که داشتند، کارها را تعطیل کرده و با حال و هوای عاشورایی ، تابلو را شروع کردم.

قدیریان در توضیح ایده ی طرح این نقاشی گفت: این فاجعه آنقدر دردناک است که طبیعی است هنرمندان نیز به این‌گونه اتفاقات، واکنش نشان ‌دهند. معتقدم برای تسکین بازماندگان، بهترین کار یاد خدا و نگاه به آسمان است. باید به خودمان یا‌دآور شویم که اهل آسمانها، ملائک، صالحین و شاهدین ناظر این وقایع هستند و ان‌شاء الله خداوند قادر و متعال عوض آن را به بازماندگان می‌دهد و انتقام این خونها را از ظالمین خواهدگرفت.

وی اضافه کرد:  می‌خواستم این تابلو در جهت تسکین درد بازماندگان باشد و بهترین راه را در نشان دادن حال و هوای آسمان‌ها دیدم. تصویر کردنِ همراهیِ ساکنین آسمان با درد داغدیدگان،  می تواند بهترین تسلی برای این واقعه باشد.

این نقاش آئینی ضمن ابراز تاسف نسبت به گستاخی‌های آل سعود در فاجعه منا گفت: گفتن کلمه فاجعه برای کشتاری که در منا صورت گرفت، کم است. قتل عامی که آل سعود کرد، رفتاری دور از انتظار نبود و ما پیش از این از آل سعود رفتارهای فجیع دیده بودیم و رفتارهای آنها در حج امسال مدل جدید جنایاتشان بود. رفتاری که نماد بی‌رحمی و بی‌دینی آنهاست.آل سعود رسما مرتد بودن خودش را اعلام کرد و با این کار نابودی خودشان را تضمین کرد.

وی همچنین در خصوص مواجهه مسئولین با این فاجعه گفت: سهل انگاری در برخورد با این فاجعه یک خاطره بد تاریخی به جای خواهد گذاشت.  ان‌شاء الله مسئولین ما با همان غیرت اصیل ایرانی، در مورد این واقعه نیز خواهند ایستاد و منطقی و معقول عمل خواهند کرد.

قدیریان همچنین در مورد نمایشگاهی که قرار است با موضوع عاشورا در ماه محرم برگزار کند، گفت: اصلی ترین مشکل فرهنگی که چندسالی است گریبان اهل فرهنگ و هنر را گرفته، نگاه نامناسب و سطحی به عاشورا است. نگاه عمیق به عاشورا همان کلام نورانی حضرت زینب (س) است که گفتند: «مارایت الا جمیلا». «هیچ ندیدم جز زیبایی» این کلام کلید و رمز درک عاشورا است و اگر به فهم این کلام برسیم، واقعه عاشورا را اصلاح گر مشکلات فرهنگی خود خواهیم یافت. 

انتهای‌پیام/

R۳۳۳۵۱/P۱۰۱۳۱۳۰

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.