شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

نگاه سینماگران به تولید و اکران آثار «خاص» /۲

نقش جشنواره‌های خارجی در شکل‌گیری «هنر و تجربه»/ صمدی: بی توجهی به سینمای داستان‌گو بی‌عدالتی است

یدالله صمدی

سینماپرس: یدالله صمدی کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در آستانه اولین سالگرد تأسیس گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: بدنه سینمای ایران به شدت ضعیف است و بی توجهی مدیران به سینمای داستان گو و بدنه عین بی عدالتی است.

کارگردان فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:‌ هر جریانی که بخواهد به سینما عامه پسند، داستان گو و مردمی آسیب برساند، جریانی غلط است که دلسوز سینمای ایران نیست؛ سینمای داستان گو متعلق به عامه مردم است و ما فیلمسازان هم تنها برای مردم فیلم می سازیم و می خواهیم که آن ها از دیدن فیلم های ما لذت ببرند نه اینکه از سینما گریزان و فراری شوند.

وی با تاکید بر اینکه تولید فیلم های خاص به صورت محدود نیز برای اقلیت های مردمی لازم و ضروری است اظهار داشت: این امر نباید به صورتی پیش برود که برخی افراد بخواهند کلیت سینمای کشور را به این سمت و سو برانند. آنچه وظیفه مدیران سینمای کشور است ترویج فیلمسازی داستان گو و عامه پسند است و آن ها باید بیش از هرچیز دیگری به این نوع سینما گرایش داشته باشند.

صمدی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه آنچه امروز شاهدیم نمونه عدالت نیست؛ در زمانه ای که بسیاری از فیلم های سینماگران شاخص کشور پشت درهای اکران مانده اند و با بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان در بخش مالی سینما تسویه حساب مالی صورت نگرفته، اینکه بخواهند به گونه سینمایی خاص توجه نشان دهند و مبالغ هنگفتی را برای آن خرج کنند عاری از عدالت است.

کارگردان فیلم سینمایی «دو نفر و نصفی» افزود: سینمای «هنر و تجربه» تنها بر اساس دغدغه شخصی و ذهنی فیلمسازان شکل گرفته و برای عامه مردم خالی از هرگونه جذابیتی است؛ ما فیلمسازان سینما آموخته ایم که در سینما نباید به حرف های خودمان فکر کنیم و تنها باید به فکر و سلیقه مخاطبان مان بیندیشیم و بر اساس آن اقدام به فیلمسازی کنیم.

این فیلمساز پیشکسوت سینما سپس تصریح کرد: من یقین دارم که دلبستگی به جشنواره های خارجی تنها عامل تاسیس گروه سینمایی «هنر و تجربه» بوده است. متاسفانه طی سال های اخیر گرایش فیلمسازان و مدیران سینمای کشور به جای ارتقای سینمای داخلی به سمت و سوی سینمای جهانی سوق پیدا کرده که امری غلط و اشتباه است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود:‌ مدیران سینمای کشور ظاهرا به شدت مجذوب جشنواره های جهانی شده اند و همین مساله باعث شده که به ذهن برخی فیلمسازان رسوخ کرده تنها به تولید فیلم هایی که از جنس مردم نیستند فکر کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.