یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

سینماپرس و جشنواره ویدئویی «یاس»/ ۶

منادی: فرایند تولید در حوزه ویدئو همچون سینما از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد

افسانه منادی

سینماپرس: افسانه منادی کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره فیلم های ویدیویی«یاس» گفت: مجموعه تولید در حوزه سینما و ویدیو از یک آبشخور تغذیه می شوند و از آنجا که سینمای کشور دچار مشکل شدید اقتصادی است، فرایند تولید در حوزه ویدیو هم از این مشکل مصون نمانده و از این مشکلات رنج می برد.

کارگردان فیلم سینمایی «پایان راه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ما چند سالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی رمق سال های پیشین خود را ندارد و این جربان سبب شده تا برخی فیلمسازانی که اوضاع اقتصادی مناسبی ندارند برای گذران زندگی و حفظ اعتبار حرفه ای خود به سمت تولید فیلم های ویدیویی بیایند؛ در حالیکه متاسفانه اندیشه، نگاه و سیاست مناسبی در این زمینه ندارند.

منادی با تاکید بر اینکه برخی افراد غیرمتخصص و ناآگاه نسبت به حوزه ویدئو، متولی تولید این دسته از آثار شده اند اظهار داشت: فعالان جدی حوزه ویدئو این روزها شاهد حضور کسانی در این عرصه هستند که با مناسبات و مسائل مرتبط با بخش های سخت افرازی و نرم افرازی تولید آثار ویدئویی، آشنایی چندانی ندارند. از سوی دیگر هم گروه جوان و علاقمند سینما که ابزاری برای ورود به این عرصه در اختیار ندارند نیز در اولین کارشان سراغ تولید فیلم های ویدیویی می روند و به دلیل عدم آشنایی و کم تجربگی باعث می شوند تا محصول نهایی شان فاقد کیفیت لازم باشد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط تولید آثار تصویری و شرایط اقتصادی سختی که دامن گیر اغلب دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر کشور شده است، حالتی را ایجاد کرده تا امروزه شاهد رفتارهای غیر طبیعی در زمینه تولید آثار باشیم. متاسفانه این روزها تهیه کنندگان کارکشته به دلایل مختلف نمی توانند کار تولید کنند و جای آن ها را افرادی گرفته اند که به هیچ عنوان با این مقوله آشنایی ندارند.

این فیلمساز ادامه داد: اتفاق های زنجیره ای و شرایط سخت تولید آثار سینمایی و ویدیویی طی سال های اخیر باعث شده تا تبعات گوناگونی دامن این هنر- صنعت مهم که نقش مهمی در فرهنگ سازی جامعه دارد را بگیرد. طی سال های گذشته تعداد کثیری از نیروهای جوان و تازه نفس بدون هرگونه پشتوانه ای وارد این عرصه شده اند که گویا حضور آن ها تنها برای پر کردن بیلان کاری مدیران سینمایی بوده است!

کارگردان فیلم ویدیویی «اولین باران پاییزی» تاکید کرد: تمامی این مسائل دست در دست یکدیگر داده تا تعداد تولیدات ما در بخش ویدیویی به ناگهان بسیار بالا برود اما در نقطه مقابل، از کیفیت آثار به شدت کاسته شود. من معتقدم تنها راه برون رفت از این معضلات تشکیل تیم های کارشناسی و شناختن نقاط ضعف و قوت ها است؛ افراد متخصص بایستی به صورت دقیق به مطالعه زمینه های گوناگون تولید آثار ویدیویی بپردازند و با تدوین قوانین کارشناسی و سخت گیرانه بتوانند این صنعت را ارتقا بخشند.

منادی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نقش بسیار مهم تلویزیون در تولید استاندارد آثار ویدیویی اظهار داشت: عدم ارتباط مخاطب با فیلم های تولید شده در تلویزیون نشان از آن دارد که استانداردهای مورد نظر سازمان صدا و سیما چندان با سلیقه مخاطبان همخوانی ندارد؛ از این رو مسئولان تلویزیون می بایست با دیدگاه و تفکری نو نسبت به تولید فیلم های ویدیویی اقدام کنند تا بتوان از این رهگذر مخاطبان را به سوی خود جلب نمایند.

کارگردان فیلم ویدیویی «تازه وارد پر دردسر» ادامه داد:‌ از سوی دیگر فیلمنامه های به شدت دم دستی یکی دیگر از مسائلی است که به شدت این حوزه را مورد تهدید قرار داده است. ما سال ها است که چه در سینما و چه در تلویزیون به این نتیجه رسیده ایم که فیلمنامه هایمان از مشکلات زیادی رنج می برد اما هیچ گاه سیاست گذاران کلان در سینما و تلویزیون به این نتیجه نرسیده اند که راهکار مناسبی برای حل این مشکلات بیندیشند.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم های ویدیویی «یاس» اظهار داشت: خوشبختانه این جشنواره تا حد بسیار خوبی توانسته باعث ایجاد رقابت میان فیلمسازان شود و آن ها را به سمت تولید آثار خوب و شاخص سوق دهد. جشنواره فیلم یاس یک نیاز ضروری برای سینمای امروز ما است چرا که جشنواره ای که تلویزیون همه ساله برگزار می کند هیچ گاه نتوانسته در میان سینماگران برای تولید یک اثر بهتر شور و انگیزه ایجاد کند.

منادی سپس با انتقاد از بخش مدیریت اجرایی جشنواره فیلم «یاس» گفت: هرچند که «یاس» جشنواره مهمی است اما به دلیل جا به جایی مکانی و تاریخی آن نتوانسته آن گونه که باید طی ۳ دوره برگزاری اش مهم جلوه کند. این جشنواره تاکنون در یک نقطه مکانی ثابت برگزار نشده و هر ساله شاهد برگزاری آن در شهرهای مختلف هستیم که این امر به خودی خود می تواند آسیب جدی به ادامه حیات آن وارد سازد چرا که تمامی جشنواره های معتبر در دنیا نسبت به مکان و زمان شان شناخته می شوند.

وی ادامه داد:‌طی همین چند ماه اخیر ما شاهد جا به جایی زمان برگزاری این جشنواره بودیم که به هیچ عنوان این جا به جایی قابل قبول نیست و می تواند این جشنواره را نزد تمامی سینماگران و مخاطبان سینما بی اهمیت جلوه دهد. شورای سیاست گذاری هر جشنواره ای موظف است محاسبه همه موارد را کرده و سپس زمان و مکان برگزاری جشنواره را اعلام کند.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم این جشنواره تنها برای پر کردن بیلان کاری برخی مدیران سینمایی نباشد و ما بتوانیم به زودی و به صورت جدی شاهد این باشیم که جشنواره فیلم یاس از بعد ملی خارج شده و به جشنواره بین المللی مهمی بدل شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.