سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴

در گفتگو با سینماپرس

ایرج راد: زنده یاد «هما روستا» از معدود هنرمندانی بود که به سمت تجاری کشیده نشد

سخنرانی ایرج راد درمراسم تشیع پیکر مهین شهابی هنرمند سینما و تئاتر

سینماپرس: ایرج راد بازیگر مطرح کشورمان در پی درگذشت زنده یاد« هما روستا» هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر ایران گفت: معدود هنرمندانی پیدا می شوند که تنها به خاطر هنر زندگی کنند و مادیات برایشان هیچ اهمیتی نداشته باشد و زنده یاد روستا یکی از همان معدود هنرمندان بود که هیچ گاه به سمت تجاری کشیده نشد.

مدیرعامل خانه تئاتر ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هما روستا یکی از هنرمندانی بود که با دقت و وسواس زیاد بازی در فیلم ها و نمایش ها را می پذیرفت و برای هنر ارزش بسیار زیادی قائل بود. او هنر را برای هنر می خواست و از همین رو هنرمندانه زیست و هنرمندانه نیز از میان ما رفت.

وی با تاکید بر اینکه ازدواج هما روستا با حمید سمندریان باعث شد تا زندگی این دو هنرمند به سمت و سویی تاثیرگذار و ارزشمند حرکت کند اظهار داشت: بی شک هما روستا و حمید سمندریان دو تن از بزرگترین هنرمندان ایران بودند که طی تمامی سال های عمرشان در راستای ارتقا و اعتلای فرهنگ و هنر ایران زمین کوشش می کردند و انصافا شاگردان بسیار خوبی را تربیت کردند که هنر کشور در آینده نیز به آن ها خواهد بالید.

راد خاطرنشان کرد: ادب، فرهنگ، نزاکت، نظم و انضباط اخلاقی، کاری و اجتماعی از جمله خصیصه های مهم زنده یاد هما روستا بود که هر شخصی را بی درنگ به سوی خود جلب می کرد. او همیشه با خلوص نیت با همگان ارتباط برقرار می کرد و هیچ گاه خود را برتر و بالاتر از دیگران نمی دید و با صفا و صمیمیت مستقبل هنرمندان و حتی شاگردانش بود.

این بازیگر ادامه داد: زنده یاد روستا تمامی زندگی خود را صرف رشد و اعتلای تئاتر کرد و بدون شک تاثیر شگرفی بر رشد تئاتر ایران داشت. زنده یاد روستا هم در زمینه های اخلاقی و هم در زمینه هنری قطعا بر نسل های آینده تئاتر کشور تاثیرگذار خواهد بود و امیدوارم که تمامی جوانانی که در حوزه هنر فعالیت می کنند با الگو قرار دادن زندگی بزرگانی همچون زنده یاد روستا خود را از افتادن در دام هایی که بر سر راهشان پهن است دور کنند.

وی در خاتمه افزود: هما روستا بازیگری بود که هم در مدیوم سینما و هم در عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی همواره خوش درخشید و تمامی توان و توش خود را به کار بست تا هیچ اثر منفی در کارنامه هنری و زندگی اش دیده نشود.

گفتنی است؛ زنده یاد هما روستا ۴ مهر ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد. او بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، کارگردان و مترجم ادبیات نمایشی بود. هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت نمود. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آنرا نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینما با فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد.

پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل»   به کارگردانی ایفای نقش نمود. در سال ۱۳۶۶ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال گردید. در ۱۳۶۸ در فیلم «تمام وسوسه های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.