یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

هفت خوان رستم «افخمی» برای تولید« هفت»

برنامه هفت

نسیم: افخمی از همان ابتدا به اصطلاح همه سنگهای خود را با سینمای روشنفکری وا می‌‌کند تا جایی که چشم در چشم جیرانی می گوید: روشنفکرها برنامه من را نبینند.

گروه فرهنگی «نسیم»-جواد محرمی-سری جدید برنامه هفت جمعه شب با اجرا و کارگردانی بهروز افخمی به روی آنتن شبکه سه سیما رفت. خیلیها مشتاق بودند تا ببینند افخمی به عنوان یکی از فیلمسازان مطرح و صاحب سبک با چه رویکردی قرار است سری جدید برنامه هفت را سکانداری کند. البته از برخی اظهار نظرهای او که در آستانه آغاز برنامه هفت از گوشه و کنار به گوش می رسید نوع رویکرد هفت افخمی را می شد تا حدی حدس زد.

افخمی خود به عنوان فیلمساز در چارچوب سینمای از جنس کلاسیک و ساختار ملودرام و قصه محور جای می گیرد و جذب تماشاگر عام در سینمای او اهمیت دارد. هر چند آخرین اثر سینمایی او با عنوان روباه هرگز نتوانست در گیشه توفیقی به دست آورد. در کارنامه سینمایی او می توان از اثری چون جهان پهلوان تختی نیز یاد کرد  که با رویکردی متفاوت از جنس سینمای او ساخته شد. اما نگاه این فیلمساز به قواعد مثبت سینمای عامه پسند همواره به طور جدی دنبال شده است.

 

افخمی در اولین قسمت از برنامه سینمایی هفت گپ و گفتی دوستانه و جالب با مجری اولین سری برنامه هفت انجام می دهد و در آن تا حدود زیادی از عزم جزم خود برای حمایت از سینمای مردمی و عامه پسند پرده برداری می کند و در مباحثه ای دیدنی با فریدون جیرانی خود را در یک سوی منازعه سینمای روشنفکری با همه مختصات آن در مقابل سینمای مبتنی بر قصه و قواعد کلاسیک قرار می دهد.

 او از همان ابتدا به اصطلاح همه سنگهای خود را با سینمای روشنفکری وا می کند تا جایی که چشم در چشم  جیرانی که در جریان مباحثه قدری هم هیجان زده شده و رگ گردنش بیرون زده به عنوان یکی از نماینده های چنین رویکردی در سینما می گوید: روشنفکرها لازم نیست برنامه هفت من را ببینند و می توانند کانال را عوض کنند و در بیان این جمله آنقدر صراحت دارد که از بایکوت نانوشته همان روشنفکران سینمایی که از قضا در فضای سینمایی کشور کم تعداد هم نیستند باکی نداشته باشد.

افخمی البته با رویکرد دموکراتیکی که در انتخاب سوژه های قسمت نخست برنامه هفت برمی گزیند این پیام روشن را به سینماگران می دهد که در دفاع از سینمایی که به اعتقاد او شاید بتواند نجات بخش باشد قرار نیست مونوگ او و دوستانش سیطره بی چون و چرا داشته باشد چرا که یکی از سوژه های او در برنامه نخست رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما است که به نظر می رسد بیشتر اظهاراتش بدون سانسور بازتاب پیدا کرد.

افخمی در گپ و گفت دوستانه با منوچهر پور محمدی معاون رسانه ملی نیز این پیام را نیز صادر کرد که دستش برای رویکردهای اینچنینی در برنامه هفت به نسبت بازتر است و می توان روی قدرت تصمیم گیری او حساب باز کرد.

دن کیشوت عبارتی بود که چند بار از زبان افخمی در نخستین قسمت برنامه هفت جاری شد. کنایه ای که گرچه ظاهر آن رنگ و بوی مزاح داشت اما می توان در پس بیان آن جدیت او برای تحول یا حداقل تاثیر بر سینمای رو به مرگ ایران را حدس زد.  

خبر سکانداری افخمی بر برنامه هفت چندی پس از منازعه لفظی او با یک  نویسنده و منتقد سینمایی که او را متهم به آرزوی نشستن بر روی صندلی برنامه هفت  کرده بود مخابره شد. باید منتظر ماند و دید که چقدر از تلاش نه چندان دشوار افخمی برای نشستن بر روی صندلی برناهه هفت ناشی از همان جنسی است که سبب شد او دیگری را به سودای آن متهم کند. خیلیها معتقدند هفت افخمی حد وسط نخواهد داشت. یا توفیق زیادی شاملش می شود و یا با شکستی تلخ مواجه شده و سبب می شود افخمی به قول خودش دنبال فیلمسازی اش برود.

نظرات

  • سانی ۱۳۹۴/۰۷/۱۴ - ۰۳:۲۳
    0 0
    سلام اقای افخمی اگر میخوان سینمارو نجات بدن اول باید از خودشون شروع کنن. حداقل یه تحقیق بکنن ببینن ظاهر مناسب یه مجری باید چجوری باشه.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.