دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲

شترمرغ های فرانسوی «هنر و تجربه»!

«حیاط خلوت» سازمان سینمایی را چه طیف‌هایی اشغال کرده‌اند؟

هنر و تجربه

سینماپرس: م.ر.ش/ آنچه که واضح است ماهیت و عملکرد شتر مرغی گروه هنر و تجربه در یک سال گذشته می باشد؛ گروهی که از لحاظ حقوقی نه دولتی بوده و نه خصوصی و به عنوان منطقه الفراغ سازمان سینمایی کشور، اسباب تجلی طبقه نوظهور شبه دولتی را البته با بِرند مستقل و غیر دولتی و چاشنی شبه روشنفکری و بعضاً اپوزیسیون در سینمای ایران به همراه داشته است.

حدوداً یک سالی می شود که مدیریت فرنگ رفته  و کاخ ورسای دیده این روزهای سینمایی کشور، به تأسی از مرشدان فرانسوی اقدام به تأسیس گروه هنر و تجربه در ایران اسلامی نموده است؛ گروهی که همچون سایر ابتکارات جناب ایوبی، یعنی مدرسه ملی سینما و جشنواره بین‌المللی فیلم ایران و ...عنوان فرانسوی خویش را حفظ نموده و مدل  Cinéma Art et Essaiرا به دستاوردی محققانه از برای سیمای سینمای دولت یازدهم مبدل ساخته است.

شتر مرغ های فرانسوی هنر و تجربه

البته باید توجه داشت که پیاده سازی مدل فرانسوی Association Française des Cinémasd'Art et d'Essai یا همان انجمن فرانسوی هنر و تجربه (AFCAE)در ایران، توفیقات بسیاری را از برای سازمان سینمایی در سال صبر و سکوت جناب معاون به همراه داشت و موجب شد تا جناب ایوبی با تبدیل گروه هنر و تجربه به حیاط خلوت سازمان سینمایی، ضمن دلجویی از تمامی توقیفی ها و موقوفی ها و .. همه ایده‌های معقول و غیرمعقول خود و دوستان مشاور را باکمال آرامش و به دور از هر تعاقبی آزمایش نموده و در این بستر با مصونیتی ویژه به‌عنوان متولی رسمی سینمای ایران بتواند به بولتن‌نویس‌ها بگویند که شما چند سال تلاش کردید که سینما نباشد اما می‌بینید که هست و خواهد بود و همواره نقشش را در دفاع از ارزش‌های دینی بازی خواهد کرد.

شتر مرغ های فرانسوی هنر و تجربه

البته صرف نظر از نگاه این چنینی به کیان و کارنامه گروه هنر و تجربه در یک سال گذشته که مبتنی بر نظریه توطئه(conspiracy theory) با دلایل و براهین بسیاری می پندارد از زمان رضاخان نفوذ فرهنگی غربی‌ها توسط سینما به کشور ما باب شده است که این نفوذ امروز به‌نوعی خود را در قالب برخی آثاری که در گروه هنر و تجربه اکران می شوند نشان می دهد؛ از منظر ثانوی و کاملاً تکنیکی نیز ارزیابی عملکرد این گروه قابل تأمل جدی می باشد.

یادمان نرود که گروه هنر و تجربه مبتنی بر الگوی فرانسوی خود و بنا بر اقرار مترجمین و کپی کنندگان فارسی آن در سازمان سینمایی کشور، باهدف تقویت سطح کیفی سینمای ایران و ایجاد انگیزه برای فیلم‌سازان جوان، برای خلق آثار سینمایی ارزشمند فعالیت خود را آغاز کرده و همان‌طور که از نام آن برمی آید آثاری را به نمایش خواهد گذاشت که از معیارهای هنری لازم برخوردار باشند.

  • œuvrescinématographiquesayant un caractère de rechercheou de nouveautésdans le domaine de la créationcinématographique ;
  • œuvrescinématographiquesprésentantd'incontestablesqualités, maisn'ayant pas obtenul'audiencequ'ellesméritaient ;
  • œuvrescinématographiquesreflétant la vie de pays dont la production cinématographiqueestassezpeudiffuséeenFrance ;
  • œuvrescinématographiques de reprise présentant un intérêtartistiqueouhistorique, et notammentœuvrescinématographiquesconsidéréescomme des "classiques de l'écran" ;
  • œuvrescinématographiques de courteduréetendant à renouveler par leurqualité et leurchoix le spectacle cinématographique.

پس می بایست فرای تأمل و تعمق در ارزیابی های استراتژیک از نحوه عمل گروه دولتی هنر و تجربه مواردی تکنیکی را مبتنی بر ملاحظه عملکرد یک‌ساله این گروه به شرح زیر یادآوری نمود:

  1. در زمانه ای که بسیاری از فیلم‌های سینماگران شاخص کشور پشت درهای اکران مانده اند و با بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان در بخش مالی سینما تسویه حساب مالی صورت نگرفته، اینکه بخواهند به گونه سینمایی خاص توجه نشان دهند و مبالغ هنگفتی را برای آن خرج کنند عاری از عدالت است.
  2. متأسفانه الآن هنر و تجربه تا حدی به‌ مثابه چتر یدکی چتربازان شده‌ که اگر چتر اصلی باز نشد از چتر یدکی استفاده کنیم که اگر فرود راحتی نداریم حداقل زنده بمانیم . به این معنا که فیلم اگر نتوانست اکران بگیرد ، هنر و تجربه هست. اگر فیلم جایی اکران نشد هنر و تجربه هست، پس فیلم کم‌خرج بسازم و سوبسید هم که دارد و ...
  3. رقم فروش فیلم‌های این گروه چندان چنگی به دل نمی‌زند شورای سیاست‌گذاری گروه دولتی هنر و تجربه تصمیم گرفته بیشتر از هر چیز بر ضریب اشغال صندلی‌ها تمرکز کند.
  4. به‌طور کلی بیش از ۲۵۰ فیلم سینمایی بلند اکران نشده داریم که همه این‌ها واجد شرایط برای اکران عمومی نیستند (بنا بر فرموده جناب ایرج تقی‌پور عضو شورای سیاست‌گذاری سینمای هنر و تجربه) اساس کار سینمای هنر و تجربه بر این است که صاحبان متقاضی این تعداد فیلم، یک نسخه کپی از اثرشان را ارائه دهند تا مورد بازبینی و بررسی قرار بگیرد. اگر شورای سیاست‌گذاری گروه سینمایی هنر و تجربه فیلم مذکور را مناسب دانست فیلم در زمره اکران گروه دولتی هنر و تجربه قرار می‌گیرد؛ حال در این مسیر بسیاری موهبت‌های خاص و خواص بودن را می توان به‌عنوان نوعی رانت موجه اعطایی دولت یازدهم قلمداد و تبعات آن را در خوب بودن حال برخی از ما بهتران چند شغله سینما جستجو نمود؛ برخی از ما بهتران که نگاتیو را (در صورت سواد لازم در باب نحوه استفاده از آن) به سبب ویزا و اقامت رنگ نموده و مبتنی بر قواعد متداول مشتری مداری، آنچه را که فستیوال ها و جشنواره ها خواهان آن‌اند، عرضه می نمایند.

شتر مرغ های فرانسوی هنر و تجربه

در مجموع آنچه که واضح است ماهیت و عملکرد شتر مرغی گروه هنر و تجربه در یک سال گذشته  می باشد؛ گروهی که از لحاظ حقوقی نه دولتی بوده و نه خصوصی و به عنوان منطقه الفراق سازمان سینمایی کشور، اسباب تجلی طبقه نوظهور شبه دولتی را البته با بِرند مستقل و غیر دولتی و چاشنی شبه روشنفکری و بعضا اپوزیسیون در سینمای ایران به همراه داشته است.

شتر مرغ های فرانسوی هنر و تجربه

نظرات

  • ۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۲۱:۲۳
    5 2
    شما خوب بود اول می رفتید و دیکته فارسی را در حد دیپلم متوسطه یاد می گرفتید و حداقل تیتر خبرتان را درست می نوشتید، بعد اقدام به این فحاشی ها می کردید. داشتن کمی سواد خواندن و نوشتن، بد نیست.
    پاسخ سایت: ما که اشکالی نمیبینیم ولی ایکاش شما دوست عزیز هم بجای بهانه جویی های بی اساس نظرتونو درباره محتوای مطلب می فرمودید
  • ۱۳۹۴/۰۷/۱۴ - ۰۱:۲۹
    3 3
    هیچ دقت کردید شما ها تا حالا هیچ نکته مثبتی تو این بنده خدا ندیدید! عزیزان این آقای ایوبی همون آقای ایوبی تو وزارت کشور دولت نهم! همون آقایی که با اعتماد و بودجه دولت دهم تو فرانسه بود و خدمت کرده! این آقای ایوبی همون آقای ایوبی دانشگاه امام صادق است! همون آقایی که یه عمری معاونت آموزش دانشگاه امام صادق بوده! . . . پس کمی درنگ کنید و با عینک خوش بینی نگاه کنید!
  • محمد ۱۳۹۴/۰۷/۱۴ - ۱۵:۲۸
    2 2
    فعلا همه قصد دارند سینمای ایران را نجات بدهند! از بهر.ز افخمی و پورمحمدی بگیر تا ... برادر جان شما اگر بیل زنید، باغچه خودتونو بیل بزنید.
  • محمد ۱۳۹۴/۰۷/۱۷ - ۱۶:۱۷
    3 1
    چرا انقدر اصرار دارید به حذف یک طیف از سینمای ایران؟ چرا مدام برچسب شبه روشنفکری می زنید به کسایی که دارن فیلمای خوب میسازن و دولت هم بستر خوبی رو برای این نوع سینمای هنری فراهم کرده؟ پرویز. ماهی و گربه و ... جزو بهترین فیلمای چند سال اخیر بودن از دید منتقدین. چرا هرکسی مطابق با عقیده و خواست شما حرکت نمیکنه. تصمیم میگیرید بهش فشار بیارید؟ بله. فشار! و نه نقد. حتی درباره فیلم های دیگه مثل خانه پدری کاملا واضحه بازیچه دست یه عده شدن که هدفشون فشار روی دولت و وزیر ارشاد بود. سینما و خانه پدری و...بهانه ست! همه هم میدونن. پیشنهاد میکنم انقدر انحصارگرا نباشید و جامعه رو باز تر در نظر بگیرید. اینا رو گفتم چون دیدم در کامنت های بالا اصرار داشتید که یک نفر بیاد و به جای بهانه جویی راجع به خود مطلب حرف بزنه وگرنه تجربه خوبی از کامنت گذاری در این سایت ندارم برای سانسور هایی که میکنه.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.