چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹

سینماپرس و جشنواره «یاس»/ ۸

مهام: ساختار جشنواره فیلم‌های ویدئویی «یاس» به تغییرات جدی و اساسی نیاز دارد

علی مهام تهیه کننده سریال حانیه به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: صرف برگزاری جشنواره فیلم های ویدیویی و توجه به این مدیوم که بسیار خوب است و می تواند باعث رشد و اعتلای آثار ویدیویی گردد اما ساختار جشنواره فیلم «یاس» به تغییرات جدی و اساسی نیاز دارد.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «حانیه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متاسفانه در سینمای ما جشنواره های متعددی وجود دارند که بیشتر شبیه شوخی هستند و نمی توانند تاثیر جدی بر تولیدات سینمایی داشته باشند و من امیدوارم که جشنواره فیلم «یاس» از این قالب خارج شود و بتواند با ایجاد تغییرات بنیادین و ساختاری باعث رشد و اعتلای آثار ویدیویی گردد.

وی ادامه داد:‌ هرچند که برگزاری این جشنواره می تواند به عنوان محلی برای دور هم جمع شدن فیلمسازان علاقمند به حوزه ویدیو مفید باشد و در صورت عدم برگزاری به دلیل اینکه سازمان صدا و سیما دیگر از تولید تله فیلم ها حمایت نمی کند می تواند منجر به نابودی صنعت ویدیو در کشور گردد اما باید با ایجاد راهکارها و سیاست گذاری های جدید نحوه برگزاری جشنواره را تغییر داد.

مهام با تاکید بر اینکه برگزاری سمینارها و کارگاه های تخصصی در حوزه ویدیو باید در حاشیه این جشنواره به شکل جدی مورد توجه قرار بگیرد اظهار داشت: سوالی که برای من در حال حاضر پیش آمده این است که در حال حاضر خیل انبوهی از هنرمندان و اصحاب رسانه که به شهر رامسر سفر کرده اند جز رفتن تله کابین و لب دریا و جنگل چه کاری انجام می دهند و مسئولان برگزار کننده جشنواره چه تدبیری برای آموزش تکنیک های صنعت ویدیو به این افراد اندیشیده اند؟

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: ما امروزه در حوزه تولید آثار ویدیویی نیازمند آموزش های جدی و اساسی هستیم و باید تعیرف استاندارد و درستی از ساختار فیلم های ویدیویی ارائه دهیم تا بتوانیم به آینده این هنر- صنعت امیدوار باشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «نیما یوشیج» در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: قیاس میان «سینما» و «ویدیو» اشتباه بزرگی است که متاسفانه بسیاری از مدیران و سینماگران مرتبا در حال قیاس میان این دو مدیوم هستند؛ حوزه تولید فیلم های ویدیویی چه از لحاظ امکانات و بودجه و چه از لحاظ دیدگاه و ساختار تفاوت های اصلی با سینما دارد و به هیچ عنوان نمی توان از آثار ویدیویی انتظار داشت که در حد فیلم های سینمایی باشند.

وی ادامه داد: سینما و ویدیو دو کارآیی متفاوت دارند و متاسفانه نگاه تجاری شدیدی نسبت به هر دو مدیوم وجود دارد که این نوع نگاه باید به طور کلی ریشه کن شده و از بین برود. ما امروزه در کشورمان به ویدیو به عنوان یک کالا نگاه می کنیم و متوجه نیستیم که این دیدگاه غلط تا چه اندازه می تواند بر کیفیت فیلم های ویدیویی تاثیر منفی بگذارد.

مهام سپس از ضعف سوژه و نگاه سخت گیرانه و سیاسی مدیران سینمای کشور به مدیوم فیلم های ویدیویی به عنوان دو عنصر ضربه زننده یاد کرد و گفت: متاسفانه اغلب تولیدات ما در  عرصه فیلم های ویدیویی و یا حتی سریال های تلویزیونی از ضعف سوژه  رنج می برند و به تکرار افتاده اند، این در حالی است که ما سوژه های جذاب و مخاطب پسند در کشورمان کم نداریم که این چنین خود را دربند و اسیر سوژه های کلیشه ای، کهنه و نخ نما شده سال ها قبل کرده ایم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: از سوی دیگر نگاه های سخت گیرانه مدیران سینمای کشور نسبت به تولید فیلم های ویدیویی  و عدم رعایت تعادل برای نحوه حضور و ورود فیلمسازان جوان به این عرصه یکی دیگر از معضلاتی است که صنعت ویدیو به شدت با آن درگیر شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.