پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰

ادامه آزمون و خطاها در تعیین محل برگزاری جشنواره‌ها

«جنتی» در جمع اصفهانی‌ها، دوباره احتمال برگشت جشنواره کودک و نوجوان به این شهر را قوت بخشید!؟

علی جنتی

سینماپرس: در حالی که امسال تفکیک جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در میان انبوهی از انتقادات صورت گرفت، حال بعد از برگزاری جشنواره فیلم نوجوان در شهر همدان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که جشنواره فیلم کودک و نوجوان در سال جاری به صورت آزمایشی جدا شده و در صورتی که تجربه موفقی نباشد مجدداً به طور کامل در اصفهان برگزار می‌شود!

به گزارش خبرنگار سینماپرس، علی جنتی درحاشیه شورای هم‌اندیشی هنر استان اصفهان با بیان اینکه ۵ سال قبل (دولت دوره دهم) قراردادی برای برگزاری این جشنواره تا پایان سال ۹۵ میان اصفهان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شده است، بدون ذکر دلیل از عدم تعهد دولت تدبیر و امید به اجرای قراردادهای منعقده در دولت پیشین اذعان داشت: البته قراردادهایی از این دست در سال‌های گذشته نیز وجود داشته که به آن‌ها عمل نشده است!؟

جنتی با بیان اینکه استدلال و نظریه‌های افراد موافق تفکیک دو بخش کودک و نوجوان از یکدیگر قوی‌تر بود ادامه داد: من به همه دوستان در شورای سیاست گذاری سینما گفتم که تفکیک بخش کودک و نوجوان جشنواره امسال به صورت آزمایشی انجام می‌شود و اگر تجربه موفقی نبود این جشنواره مجدداً همچون گذشته در شهر اصفهان و به طور کامل برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: من به عنوان وزیر به استاندار همدان نیز این مطلب را گفته و تاکید کردم که در صورت عدم موفقیت برگزاری به این روش ما جشنواره را به جایگاه اصلی خود بازمی‌گردانیم.

این اظهارات در حالی بیان می شود که متولیان برگزاری این جشنواره در گفتگوهای متعدد به شدت از تفکیک آن دفاع کرده و نظر منتقدان را غیر کارشناسی و در برخی مواقع تسویه حساب و رفتار جناحی دانستند، اما با این تردیدی که وزیر ارشاد از آن سخن می گوید، به نظر می رسد انتقاد بسیاری از سینماگران در این زمینه کاملأ مبتنی بر تجربه و عقلانیت بوده است.

با توجه به ابراز تردیدهای متعدد نسبت به جداسازی جشنواره فیلم کودک و نوجوان و یا تفکیک جشنواره فیلم فجر بصورت ملی و بین المللی و حذف عنوان فجر و بازگشت مجدد آن و حتی جابجایی شهر آمل و رامسر در خصوص برگزاری جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی یاس و... که بر اساس استانداردهای جهانی، هر یک از این تغییرات محتوایی و جغرافیایی، به اعتبار و هویت رویدادهای سینمایی مذکور لطمه اساسی وارد خواهد ساخت؛ جای نگرانیست که این دوره آزمون و خطا در حوزه فرهنگ و هنر دولت تدبیر و امید تا کی ادامه می یابد و تا چه زمانی قرار است شرایط تزلزل سینمای ایران نزد سینماگران داخلی و خارجی فراهم آید؟!

آیا شایسته نیست در خصوص اینگونه تصمیمات علاوه بر هماهنگی های لازم با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، از خرد جمعی بهره بیشتری برده شود و تا حد امکان دیدگاههای اغلب سینماگران مرتبط در حوزه های مورد نظر جمع آوری شود؟

متأسفانه با توجه به تکرار اینگونه رفتارهای تردید آمیز به نظر می رسد مهمترین دستگاه فرهنگی و به تبع آن سازمان سینمایی کشور، برای جلب رضایت همگان مجبور است هر از چند گاهی بدون توجه به برنامه ریزی ها و حتی وعده های خود، با توجیه اجرای آزمایشی، هر گونه ثبات را از تصمیمات اعلام شده  خود دور نماید؛ غافل از اینکه تا پایان دوره مدیریتی دولت یازدهم تنها در عمل حدود یکسال و نیم دیگر باقی مانده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.