چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱

عملکرد شورای عالی سینما در هاله ای از ابهام/ ۲

علی اکبری: توجه به سینما تنها یک وعده انتخاباتی بود/ ایوبی و جنتی رئیس جمهور را قانع کنند

محسن علی اکبری در  نشست فیلم «استرداد» در خبرگزاری سینماپرس

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما با اشاره به عدم برگزاری جلسات شورایعالی سینما با حضور رئیس جمهور طی ۲ سال گذشته گفت: توجه به سینما و مقوله فرهنگ تنها یک شعار و وعده انتخاباتی بود؛ چرا که اگرچنین نبود حداقل طی ۲ سال گذشته آقای رئیس جمهور یک بار در جلسات شورایعالی سینما شرکت می کردند.

عضو پیشین شورای عالی سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: حتی اگر بخواهیم به این مساله فکر کنیم که آقای روحانی طی ۲ سال گذشته مشکلات و گرفتاری های زیادی داشته اند که به همین دلیل نتوانستند در این شورا حضور پیدا کنند، جلسات این شورا می توانست با حضور معاون اول ایشان برگزار شود؛ کما اینکه ما در دولت گذشته هم شاهد بودیم که به دلیل گرفتاری های آقای احمدی نژاد و اینکه ایشان یا در خارج از کشور و یا در سفرهای استانی به سر می بردند جلسات شورا با حضور معاون اول ایشان تشکیل می شد.

وی در همین رابطه افزود: متاسفانه گویا وضعیت در دولت یازدهم به گونه ای است که سینما اهمیت چندانی نزد دولت ندارد و بی اعتنایی شخص رئیس جمهور نشان دهنده همین امر است؛ آنطور که من مطلع هستم جلسات این شورا تنها یک بار با حضور آقای جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده و در برخی از جلسات نیز آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور حضور داشته اند که این مساله نمی تواند مصائب، مشکلات و گرفتاری های روزمره سینماگران را مرتفع سازد.

علی اکبری با تاکید بر اینکه جلسات شورای عالی سینما حتما بایستی با حضور شخص رئیس جمهور برگزار شود تا بتواند اثربخشی مناسبی برای سینمای کشور در پی داشته باشد اظهار داشت: شخص آقای ایوبی که قطعا به دلیل پست و مقام شان از مشکلات عدیده ای که گریبانگیر سینماگران است مطلع هستند و به تنهایی نمی توانند مشکلات آن ها را حل کنند اما وقتی رئیس جمهور در این جلسات حضور داشته باشد می توان با مجاب کردن ایشان بودجه های مناسبی را برای تولید فیلم، سالن سازی، خدمات رفاهی، درمانی و معیشتی هنرمندان تصویب کرد و بخشی از مشکلات آن ها را حل نمود. لذا باید جناب ایوبی و جنتی برای قانع کردن رئیس جمهور برای حضور در جلسات تلاش کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مریم مقدس» در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر تنها واژه شورای عالی سینما را یدک می کشیم و هیچ خروجی از این شورا نداریم. حضور شخص آقای رئیس جمهور دراین شورا یک نیاز ضروری برای بقا و ادامه حیات سینمای ایران است اما متاسفانه ایشان به نوعی با بی احترامی و یا بی تفاوتی نسبت به سینماگران، نشان داده اند که هیچ دغدغه ای در این زمینه ندارند و مشکلات هنرمندان کشور برای شان مهم نیست.

این تهیه کننده سینما در ادامه تاکید کرد: سینماگران امروزه نیاز به یک آرامش دارند اما پدری برای حمایت از آن ها وجود ندارد و همین باعث شده که هنرمندان و سینماگران ایران یتیم به حساب بیایند؛ هنرمندان روح لطیفی دارند و می خواهند سایه ای بالای سر خود داشته باشند و حضور رئیس جمهور می تواند این آرامش را برایشان به ارمغان بیاورد.

علی اکبری در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه این وضعیت سینماگران را به مهاجرت و خروج از کشور واداشته است اظهار داشت: متاسفانه ما طی ۲-۳ سال گذشته به کرات شاهد این بوده ایم که بسیاری از هنرمندان ما به کشورهای خارجی رفته و در آنجا مقیم شده اند. این به دلیل آن است که سینماگران، کشور خودشان را مأمن مطمئن و امنی نمی دانند و با متوسل شدن به گرین کارت و ویزای کشورهای اروپایی و آمریکایی می خواهند دست نوازش و محبت آن ها را برای خود بخرند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» سپس یادآور شد: شاید یکی از دلایل مهمی که در دولت قبل توجه ویژه ای به سینما شد این بود که متولی وقت امور سینمایی کشور، خود یک هنرمند بودند و به خوبی از دغدغه ها و مشکلات و مسائل سینماگران آگاهی داشتند و همین امر باعث شد اتفاقات درستی در عرصه مدیریتی ایشان رخ دهد که یکی از آن ها تبدیل شدن معاونت سینمایی به سازمان  بود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تلفن همراه رئیس جمهور» در ادامه این گفتگو تصریح کرد: بزرگترین نقطه طلایی شورای عالی سینما در دولت دهم در جریان قرار گرفتن رئیس جمهور از مشکلات پیش روی سینماگران بود و به همین دلیل و با دستور مستقیم ایشان بود که بسیاری اتفاقات خوب برای اهالی سینما در آن زمان رخ داد.

علی اکبری سپس با اشاره به بیمه فراگیر شدن بیمه تکمیلی و طلایی برای تمامی اهالی سینما، معافیت مالی سینماگران و... به عنوان دستاوردهای مهم شورای عالی سینما در آن دوران گفت: متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که بسیاری از اهالی دغدغه مند سینما از مشکلات معیشتی رنج می برند و بعضا با قطع بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی مواجه شده اند و کسی به آن ها توجهی نمی کند و من امیدوارم که هرچه سریعتر فکری برای این قشر زحمتکش فرهنگ و هنر کشور صورت گیرد.

گفتنی است؛ پیش از این داوود میرباقری، مسعود جعفری جوزانی، احمد نجفی، جمال شورجه، مسعود ده نمکی و محسن علی اکبری، اعضای شورای عالی سینما بودند که بعد از جابه جایی دولت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسعود جعفری جوزانی، خسرو سینایی، پرویز پرستویی، منوچهرمحمدی، احمدرضا درویش، سیدرضا میرکریمی و فرهاد توحیدی به عنوان اعضای جدید شورای عالی سینمای ایران معرفی کرد اما این شورا طی ۲ سال گذشته به صورت محدود و بدون حضور رئیس جمهور برگزار شده است.

نظرات

  • راهنمایی ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ۱۳:۴۵
    1 0
    رئیس جمهور قانع شد شورای عالی سینما هم هزار چلسه برگزار کرد چه اتفاقی تا به حال در این کشور افتاده که این دومین آن باشد سینما گران بجای نوشتن روی دیوار دولت فکری به حال خود بکنند برای سینما چاره اندیشی کنند دولتیان چشم وامیدشان چیزی است که سینماگر ما از دولت انتظار دارد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.