دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶

بررسی وضعیت مستند در گفتگو با سینماپرس/۴

کارگردان «بختک»: برنامه‌ای برای بروز استعدادهای بالقوه در سینمای «مستند» وجود ندارد

محمد کارت در نشست خبری فیلم سینمایی«آزادی مشروط»

سینماپرس: «محمد کارت» فیلمساز جوان سینمای مستند در رابطه با وضعیت فعلی سینمای مستند در کشور گفت: متأسفانه برنامه ای برای بروز استعدادهای بالقوه در سینمای «مستند» وجود ندارد و همه چیز قائل به فرد است.

کارگردان مستند تحسین شده «بختک»در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم مستند امروز متأسفانه تنهاست و کسی به آن توجهی نمی‌کند؛ بسیاری از مستندسازان ما از وضعیت شان راضی نیستند اما امیدواریم با توجه به گردش مالی که با تأسیس شبکه «مستند» و همچنین گروه سینمایی «هنر و تجربه» به وجود آمده چرخه مالی این گونه سینمایی به تحرک درآمده و بتواند منجر به رضایت فیلمسازان شود.

کارت با تأکید بر اینکه اگر به فیلم مستند و مستندسازان توجه بیشتری شود این فیلمسازان می توانند آثار بسیار بهتری را برای مخاطبان فهیم این گونه سینمایی بسازند اظهار داشت: من معتقدم سینمای مستند به کمی توجه نیاز دارد تا بتواند با انسجام بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد؛ پیش از هر چیز مستندسازان می بایست نسبت به انتخاب سوژه هایشان دقت کنند و اثری خوب و شایسته تولید کنند.

وی ادامه داد: تکنیک و فهم کارگردانی در کنار سوژه خوب، می تواند باعث جذب مخاطبان، مدیران و حتی مستندسازان به سمت و سوی فیلم مستند شود؛ فراموش نکنیم رسیدن به نقطه اوج در سینمای مستند مستلزم گذر زمان است و قطعاً تا سال های آتی ما به جایی خواهیم رسید که مردم در حد فیلم های داستانی از مستند هم حمایت کنند.

کارگردان مستند «خون مردگی»در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه سینمای مستند امروز در حال تلاش است تا از کلیشه های قبلی و رایج سینمای مستند دور شود گفت: درام پردازی، شخصیت پردازی، ساخت فیلم های خوش ریتم و درگیری مخاطب در یک کشمکش می تواند باعث جذب مخاطب برای ادامه تماشای یک فیلم مستند شود؛ این ها نکاتی است که متأسفانه طی سال ها در سینمای مستند مغفول واقع شده و مستندسازان توجه چندانی به آن نداشته اند.

وی در همین رابطه ادامه داد: پیش از این برخی از فیلم های مستند یا تبدیل به اطلاعات موضوعی خاصی شده بودند و یا اینکه به صورت کاملاً خنثی عمل کرده و هیچ موضوعی را به چالش نمی کشیدند اما در حال حاضر مستند به این سمت و سو رفته تا بازنمایی خلاق واقعیت را بیشتر از گذشته کند و از فیلم مستند برای تماشاگران هم سرگرمی به وجود آورده و هم خوراک فکری و فرهنگی مناسبی را برای شان فراهم سازد.

کارت سپس خاطرنشان کرد: مستندساز همواره درگیر واقعیت، مجاز و تخیل است و همه این موارد را در کنار هم تجربه می کند اما متأسفانه نه از طرف مستندسازان و نه از طرف مدیران و یا حتی مخاطبان به نحوی که شایسته اش است جدی گرفته نمی شود و همگان آن را سینمایی آماتوری قلمداد می کنند و به همین دلیل است که سینمای مستند تنها در جشنواره ها حضوری جدی و پررنگ دارد.

بازیگر فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم با تلاش های جدی و بیشتر سینمای مستند در حد مقام و منزلت خود دیده شود و بتواند جدا از جشنواره های سینمایی نزد عامه مردم نیز با استقبال خوبی مواجه گردد.

نظرات

  • وحید ۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۵:۴۴
    0 0
    سوژه های شما عالیه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.