دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

گفتگوی بازیگر ۹۳ ساله سینما و تئاتر با ما؛

داریوش اسدزاده: نمیخواهم راکد بمانم/ در حال نگارش کتاب و دو نمایشنامه هستم

داریوش اسدزاده

سینماپرس: داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور با تاکید بر اینکه نمی خواهد در عرصه فرهنگی و هنری راکد بماند در رابطه با جدیدترین فعالیت هایش اظهار داشت: این روزها علیرغم میلم به دلیل شرایط جسمانی توانایی حضور در صحنه تئاتر را ندارم و تنها در برخی از فیلم های سینمایی حرفه ای و ارزشمند حضور پیدا می کنم.

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینک در سن ۹۳ سالگی، دیگر فرصتی برای حضور من در تئاتر فراهم نیست؛ این در حالی است که من ۴۰ سال با میل و اشتیاق نزدیک به ۲۰۰ نمایش را بازی کردم و ۱۵ نمایشنامه را کارگردانی کردم و معتقدم که اگر فعالیتی در تئاتر نداشتم نمی توانستم در سینما و تلویزیون ماندگار شوم؛ تئاتر مادر هنرهای نمایشی است و می تواند بازیگر را تا سال ها بپروراند و او را آبدیده کند.

اسدزاده سپس ضمن انتقاد از وضعیت فعلی تئاتر کشور گفت: بسیار متأسفم وقتی می بینم که سالن ها و تئاترهای بسیار مهم در کشور ما از بین رفته اند؛ زمانی نه چندان دور قدیمی‌ ترین سالن‌های نمایش شهر تهران در خیابان لاله‌زار بودند که رونق خاصی داشتند و هنرمندان بزرگی از تئاترهای «نصر»، «پارس»، «باربد»، «دهقان» و... برخاستند که تا سال ها باعث افتخار هنر این مرز و بوم بودند اما اکنون تمامی آن ها از بین رفته است.

استاد ادبیات و تئاتر دانشگاه تهران در همین رابطه خاطرنشان کرد: البته هرچند که شرایط جسمی و سنی باعث شده تا حضور فیزیکی در تئاتر نداشته باشم اما این روزها در حال نگارش دو نمایشنامه هستم و پیش از این هم چندین کتاب در مورد تئاتر نوشته ام.

وی در بخش دیگری از این گفتگو از حضور در جدیدترین فیلم سینمایی مانی حقیقی خبر داد و اظهار داشت: این روزها مشغول بازی در فیلم کمدی «پنجاه کیلو آلبالو» هستم.

بازیگر فیلم سینمایی «قلاده های طلا» ادامه داد: من شخصاً بازیگری هستم که تا یک داستان را دوست نداشته باشم محال است در اثری حضور پیدا کنم؛ جدا از تمامی این ها حضور عوامل برایم بسیار مهم است و خوشبختانه در فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» تمامی این موارد وجود دارد؛ من طی تمامی دوران بازیگری ام تیپ های مختلفی را ارائه کرده و همیشه از تکراری شدن حذر کرده ام و خوشبختانه شخصیتی که در این فیلم دارم به هیچ عنوان شباهتی با سایر نقش هایم ندارد و از این رو تجربه جدیدی برای بازیگری من رقم خورده است.

کارگردان تئاتر «میشل استروگف ومسیو ژوزف» همچنین از ساخته شدن فیلم مستندی با محوریت زندگی خودش خبر داد و گفت: به تازگی بازی در فیلم مستندی به کارگردانی ابراهیم شفیعی را به پایان رسانده ام که در مورد زندگی من است؛ این فیلم که در ابتدا قرار بود ۹۰ دقیقه ای باشد برای داشتن ریتم بهتر به ۷۵ دقیقه تقلیل پیدا کرده و من در آن از زندگی خودم، خاطرات تهران قدیم و... گفته ام.

وی ادامه داد: علاوه بر این بررخی از هنرمندان مانند اکبر عبدی، محمد کاسبی، امین اله رشیدی، حسن پورشیرازی، نادر سلیمانی، فریده سپاه منصور، ابوالقاسم طالبی، رامبد جوان، علی رام نورایی، کامران تفتی، علی اوسیوند، علیرضا خمسه نیز درباره من در این مستند صحبت کرده اند؛ احتمالاً اولین رونمایی این فیلم در جشنواره فیلم سینماحقیقت خواهد بود و امیدوارم که مخاطبان از آن استقبال کنند.

دارنده مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین رابطه تأکید کرد: این مستند باعث شد به این فکر بیافتم که خاطرات خودم را از شهر تهران را در قالب کتابی با عنوان «تهران قدیم» بنویسم؛ البته پیش از من زنده یاد مرتضی احمدی این کار را انجام داده بود اما متأسفانه اجل مهلت نداد تا تألیفات وی کامل شود و اینک من می خواهم که هرآنچه که تاکنون مرتضی احمدی به آن ها اشاره نکرده را در این کتاب بیاورم.

بازیگر سریال تلویزیونی «همه بچه های من» در خاتمه این گفتگو افزود: در هر صورت من نمی خواهم راکد باشم و همیشه سعی دارم که حرف جدیدی داشته باشم تا بتوانم مردم را که مشوقان اصلی ما بوده اند راضی کنم چرا که ما به عشق مردم و مخاطبان کار می کنیم و رضایت آن ها برایمان بسیار مهم است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.