یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶

جوانگرایی در سینما؛به چه قیمت؟ / ۲

شمقدری: نیاز به انقلاب فرهنگی جدید داریم /فیلم اولی‌ها باید مجاب به تولید در همه ژانرها شوند

روح الله شمقدری در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«روزگاری عشق و خیانت»

سینماپرس: روح الله شمقدری تهیه کننده سینما در ارتباط با مبحث جوانگرایی که این روزها در اظهار نظر مدیران به کرات مشاهده می شود گفت: بکارگیری لفظ جوانگرایی در سینما فی نفسه خوب است اما دانشگاه ها و مراکز سینمایی نیاز به انقلاب فرهنگی جدیدی دارند تا از آنها در آینده ای نه چندان دور، جوانانی با تعلق فکری نسبت به انقلاب و ارزشهای دینی به عرصه فیلمسازی وارد شوند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پایان نامه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: جوانگرایی در سینما باید از چند منظر مورد توجه قرار گیرد؛ در گام اول باید جوانان علاقمند به سینما را با تولید آثار سینمایی درگیر کرد که این مقوله از آموزش شروع شده و به میدان عمل ختم می شود؛ به تعبیری سینما فضایی مملو از تخصص های مختلف است و باید در این حیطه به تمامی رشته ها و تخصص ها توجه ویژه شود تا بتوانیم برای آینده سینمای کشور چشم انداز روشنی قائل شویم.

وی در عین حال با تأکید بر اینکه توجه به یک رشته خاص می تواند ضربات جبران ناپذیری را به کلیت سینما وارد سازد در همین خصوص ادامه داد: متأسفانه طی سال های اخیر اغلب توجهات در سینما به سمت کارگردانی است و سایر رشته ها جایگاه چندانی در حمایت و آموزش مدیران سینمای کشور ندارند که نسبت به این مسأله باید تدبیر جدی صورت گیرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: توجه به تخصص های مختلف در هنر هفتم بسیار مهم است؛ ما باید همانطور که به تربیت نیروهای جوان در زمینه کارگردانی می پردازیم به استعدادیابی و کشف نیروهایی برای فیلمبرداری، صدابرداری، تدوین، آهنگسازی، چهره پردازی و خلاصه هرآنچه برای تولید یک اثر سینمایی لازم و ضروری است هم توجه کنیم تا بتوانیم آینده روشنی را برای سینمای کشور متصور شویم.

شمقدری در ادامه این گفتگو به بخش دیگری از موضوع جوانگرایی در سینما اشاره کرد و با بیان اینکه بخشی از نیروهای متخصص در سینمای کشور به طریق شاگرد و استادی وارد سینما شده اند گفت: ما نباید در سینما تنها متکی به فرد باشیم و منتظر بمانیم تا یک سینماگر پیشکسوت بخواهد شاگردان خود را وارد بازار کار کند، بلکه بایستی با ایجاد سیاست گذاری خوب ساختار جدیدی را در سینمای کشور تعریف کنیم تا همه جوانب در سینما مورد توجه و حمایت قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: بکارگیری لفظ جوانگرایی در سینما فی نفسه خوب است اما دانشگاه ها و مراکز سینمایی نیاز به انقلاب فرهنگی جدیدی دارند تا از آنها در آینده ای نه چندان دور، جوانانی با تعلق فکری صحیح به عرصه فیلمسازی وارد شوند.

 وی گفت: این روزها متأسفانه برخی جریانات فکری انحرافی و شبه روشنفکرانه که بیشتر آنها شکست خورده به حساب می آیند مانع از پرورش جوانان علاقمند به فیلمسازی در حوزه سینمای ملی که همان سینمای انقلاب و ارزشهای دینی کشورمان است شده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما ساختار مناسب، منسجم و تعریف شده ای برای چگونگی ورود سینماگران به سینمای حرفه ای نداریم و سیستم صحیحی در این زمینه تعریف نکرده ایم؛ به عنوان نمونه چه دلیلی دارد که اگر تعداد زیادی افراد فیلم اولی درخواست پروانه ساخت می دهند سازمان سینمایی با وجود محدودیت سینما در سراسر کشور و مشکلات اکران برای تعداد زیادی از آنها کجوز صادر کند؟

شمقدری به اظهاراتش اضافه کرد و گفت: نکته قابل تأمل در صدور بی رویه پروانه ساخت برای فیلم اولی ها این است که با این وجود سبد تولیدات سینمایی کشور در ژانرهای مختلف تأمین نشده و خروجی آنها اغلب تولید فیلمهای ضعیف تنها در ژانر اجتماعیست، در حالیکه بسیاری از ژانرها از جمله کودک، اکشن و ...نیز مورد توجه مخاطبان ایرانیست و مدیران از آن غافل هستند.

وی در خاتمه پیشنهاد داد: به نظر میرسد در حمایت های مالی دولتی از فیلمسازان جوان، باید تدبیری اندیشید تا استعداد فیلم اولی ها دقیق شناسایی شده و آنها مجاب به تولید فیلم در همه ژانرهای سینمایی شوند و به رونق سینما کمک کنند، نه اینکه با استمرار حرکت در یک مسیر نکراری فضای کار را برای خود و مردم محدود نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.