شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵

همراه با جشنواره مطبوعات/ ۱

یک منتقد سینما: نقد در همه حال سازنده است/ رسانه‌هایی ماندگارند که حقایق را می‌گویند

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما همزمان با برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه سینماپرس گفت: نقد جدا کردن خوبی ها از بدی ها و نابسامانی ها بوده و همیشه سازنده است

استاد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان باید با جمع بندی نقدهایی که در هریک از حوزه نسبت به آن ها صورت می گیرد گامی در جهت بهینه سازی امور بردارند؛ البته از سوی دیگر نقد نباید از حوزه نزاکت و ادبیات سالم خارج شود.

وی تصریح کرد: من با توجه به ضرورت صراحت کلام در نقد و دوری از انواع ملاحظه کاری ها هنوز به عنوان یک منتقد که سال ها است در عرصه روزنامه نگاری فعالیت می کنم نمی دانم معنای نقد منصفانه که در شعار جشنواره امسال گنجانده شده است دیگر چیست؟

گیتی سپس با بیان اینکه اینکونه شعارها کمتر عملی می شوند اظهار داشت: ما در کشوری زندگی می کنیم که مسئولان به ویژه در عرصه فرهنگی و هنری پاسخگوی درستی به مردم و اهالی سینما نیستند؛ لذا امیدوارم همزمان با آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات حداقل ازین پس مسئولان جوابکوی عملکردشان باشند.

وی سپس تأکید کرد: اگر پاسخگویی درست از سوی مسئولان صورت گیرد باعث می شود تا خشم عمومی در جامعه عقب نشینی کند و مردم بتوانند ارتباط خوبی را با مسئولان برقرار کنند.

این منتقد باسابقه سینمای ایران ادامه داد: مطبوعات چشم و گوش مخاطبان هستند و در عین حال همواره به مخاطب نیاز دارند، اگر روزی مخاطبان از مطبوعات و رسانه ها روی برگردانند دیگر جایی برای حضور رسانه ها در کشور نیست؛ از این رو بایستی با ایجاد سیاست گذاری و راهکارهای درست و صحیح، رسانه ها به سمت و سویی بروند که بتوانند در دل مردم جای داشته باشند.

گیتی در بخش دیگری از این گفتگو با ارائه راهکارهایی برای دوری رسانه ها از بی اخلاقی اظهار داشت: رسانه ها کانالی برای رساندن اخبار درست به عموم مردم هستند و نباید جامعه را دچار تشویش کنند؛ ما مرتباً در حال مشاهده این مطلب هستیم که رسانه ها خبری را به غلط منتشر می کنند و سپس آن را تکذیب می کنند تا نام خود را بر سر زبان ها بیندازند. رسانه ها باید از درج و ارائه اخبار کذب جلوگیری کنند تا سلامت نفس در رسانه ها حاکم شود؛ به عنوان مثال وارد شدن به حیطه روابط خصوصی هنرمندان در رسانه های فرهنگی و هنری خوب نیست و می تواند ضربات جبران ناپذیری را به این عرصه وارد سازد.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: تجربه بیش از ۴ دهه حضور من در عرصه مطبوعات نشان از آن دارد که نشریاتی ماندگار شده اند که واقعیت ها را گفته اند و نوشته اند و وارد حواشی نشده اند؛ متأسفانه در حال حاضر بسیاری از اخبار فرهنگی و هنری کذب است و باعث ایجاد بحران در سینمای کشور شده است. من امیدوارم بی اخلاقی ها از چهره رسانه های ما پاک شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.