یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

همراه با جشنواره مطبوعات/ ۲

احسان کرمی: حضور برخی مدیران ناآگاه در عرصه فرهنگی موجب لطمه به رسانه‌ها شده است

احسان کرمی در اختتامیه دومین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران

سینماپرس: احسان کرمی مجری رادیو و تلویزیون با حضور در غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات گفت: یکی از بزرگترین مشکلات امروز رسانه ها در کشور ضعف و ناآگاهی مدیرانی است که در حوزه های فرهنگی مشغول به کار هستند و دغدغه ای برای ارتقا و رشد حوزه های مرتبط با مسائل فرهنگی ندارند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که مدیریت های ضعیف که هیچ شناختی از فرهنگ و هنر ندارند در رأس امور فرهنگی منصوب شده و فعالیت می کنند، این باعث می شود به دلیل عدم نظارت کافی برخی رسانه های سوء استفاده گر نیز در مورد خیلی از مسایل اقدام به دروغگویی کنند که این خود موجب به وجود آمدن بحران در زندگی افراد مشهور می شود.

کرمی سپس با اشاره به اینکه رسانه ها به راحتی می توانند با انتشار یک خبر، بی اخلاقی را در جامعه رواج دهند اظهار داشت: بر خلاف سال های گذشته که تعداد رسانه ها بسیار اندک بود و عامه مردم با آن ها ارتباطی نداشتند این روزها جایگاه رسانه ها در زندگی روزانه مردم بسیار جدی و مهم شده است و از این رو بایستی رسانه ها نسبت به انتشار اخبار دقت کافی داشته باشند.

این مجری تلویزیون ادامه داد: به عنوان مثال طی سال های اخیر انتشار اخبار کذب در مورد زندگی هنرمندان باعث شده تا بسیاری از آن ها با رسانه ها فاصله شدیدی پیدا کنند و تمامی این ها به آن دلیل است که اخلاق در رسانه ها رعایت نمی شود؛ به عنوان مثال بنده خوذ بارها و بارها خبر ازدواجم را با هنرپیشه های مشهور شنیده ام که باعث شده تا از سوی مردم و حتی افراد خانواده ام توهین هایی را شنیده و تحمل کنم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با شعار امسال نمایشگاه مطبوعات «نقد منصفانه، پاسخگویی مسئولانه» اظهار داشت: اینکه برخی افراد اصرار دارند واژه هایی مانند نقد منصفانه، نقد سازنده و... را وارد فضای رسانه ای کشور کنند مسأله ای است که من به آن باور ندارم. نقد اصولاً باید به گونه ای باشد که تمامی ایرادات و اشکالات را بازگو کند؛ رسانه ها نباید در هیچ یک از زمینه ها با مسئولان و مدیران تعارف داشته باشند و موظفند تا تنها حقایق را بازگو کنند و این مسئولان هستند که وظیفه پاسخگویی شایسته به آن ها را دارند.

کرمی در همین رابطه ادامه داد: البته رسانه ها نیز موظف هستند تا ادبیات نقد را رعایت کنند چرا که اگر بخواهند با ادبیات عامیانه و کوچه بازاری هریک از مسئولان را نقد کنند دیگر کارشان نقادی نیست و شبیه به توهین و دشنام می شود.

این مجری رادیو سپس با اشاره به اینکه سال ها قبل مسئولان خود را موظف به پاسخگویی می دانستند یادآور شد: زمانی اگر در برنامه «سلام صبح به خیر» رادیو مثلاً از یک بیمارستان انتقاد شد وزیر بهداشت خود را موظف می دانست که در برنامه حضور پیدا کرده و پاسخ این انتقادات را بدهد؛ در حال حاضر روش ما در کشور به گونه ای شده است که با دیده اغماض به خطاها نگاه می کنیم و همین نگاه بخشنده باعث لطمات زیادی به بخش های مدیریت میانی کشور شده است.

کرمی سپس تصریح کرد: متأسفانه ما نسبت به سال های قبل پیشرفتی در حوزه فرهنگ عمومی نداشته ایم؛ مدیران ما همواره در حال اشتباه بوده اند و ما هیچ گاه آن ها را مورد بازخواست جدی قرار نداده ایم؛ مسئولان ما تنها در رده های بالا خود را ملزم به پاسخگویی می دانند و متأسفانه در رده های میانی و پایین پاسخگویی آن ها به نوعی لطف به مردم تلقی می شود؛ از سوی دیگر ما همواره شاهد هستیم که سطح تحمل مسئولان بسیار پایین آمده و فکر می کنند کسانی که عملکرد آن ها را نقد می کنند دشمن شان هستند!

وی در خاتمه این گفتگو افزود: ما در جهانی زندگی می کنیم که هر ثانیه هزاران خبر در آن ورود و خروج پیدا می کند و نمی توان هیچ قانون ثابتی را برای انتشار اخبار در نظر گرفت؛ پس معتقدم که حداقل در حوزه فرهنگ و هنر بهترین رسانه صفحات اجتماعی هنرمندان است که می تواند حقیقی ترین اتفاقات در مورد زندگی آن ها را به مردم بازگو نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.