سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱

فردا؛ اکران یک فیلم جدید در سینماها

«جامه دران»؛ فرازی از ۵ دهه تاریخ ایران/ساداتیان: بی عدالتی در اکران تهیه کنندگان را ناامید کرده است

فیلم سینمایی جامه دران

سینماپرس: سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما در آستانه اکران جدیدترین اثر سینمایی اش با عنوان «جامه دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی گفت: متاسفانه شرایط اکران در سینمای ایران عادلانه نیست و بی عدالتی در این بخش اکثریت تهیه کنندگان سینما را ناامید کرده است.

این تهیه کننده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: البته من جزو تهیه کنندگانی هستم که چندان به اکران زنده و مرده اعتقادی ندارم چرا که فکر می کنم بخشی از عدم استقبال مخاطبان از فیلم ها در برخی از فصل ها، به دلیل تولیدات بسیار نازل است؛ مخاطب اصولاً نیاز به کار فرهنگی هنری خوب دارد و زمانی که ما تمامی فیلم های خوب مان را در دو مقطع عید نوروز و عید فطر روانه اکران می کنیم و این فیلم ها با استقبال مواجه می شوند به این باور می رسیم که تنها این زمان ها برای اکران فیلم مناسب است در صورتی که فیلم خوب در هر زمانی می تواند مخاطب داشته باشد.

وی ادامه داد: من تاکنون دو فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی و «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا را به دلیل ظرفیت های بسیار بالایشان بلافاصله پس از جشنواره فجر و در ماه اسفند که فصل مرده سینماها محسوب می شود اکران کرده ام که البته استقبال مردم از آن ها عالی بود.

این تهیه کننده سینما ضمن انتقاد از سیاست گذاران سینمایی گفت: فیلم «جامه دران» به جهت محتوای قصه، برای قشر متوسط رو به بالا ساخته شده اما در کمال بهت و ناباوری من هیچ سالن سینمایی برای نمایش فیلمم از میدان ونک تا میدان تجریش ندارم و بیشتر سالن های سینمایی ما در مناطق جنوبی و مرکزی شهر است که چندان برای ما مطلوب نیست.

ساداتیان در ادامه سخنانش گفت: اگرچه من مطمئنم «جامه دران»  می تواند فصل مرده اکران چون پاییز را هم برای سینمای ایران تا حدودی احیاء کند؛ اما این باعث نمی شود تا بی عدالتی شدیدی که این روزها گریبان سینمای ایران را گرفته است را نادیده بگیریم؛ متاسفانه باید اذعان داشت که مسئولان ما مرتب از عدالت امیرالمونین علی (ع) دم می زنند اما باور و اعتقاد عملی به آن ندارند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «انتهای خیابان هشتم» با تاکید بر اینکه قصه خوب ملاک اصلی تولید فیلم «جامه دران» بوده است اظهار داشت: من با طیب خاطر جمعی از اهالی مطرح سینمای ایران را برای حضور در این فیلم گردهم آوردم و امیدوارم که مخاطب بتواند از این اثر که به نوعی اثری تاریخی در سینمای کشور محسوب می شود استقبال کند.

ساداتیان ادامه داد: «جامه دران» فرازی از تاریخ اجتماعی ما از ۵۰ سال قبل تا به امروز است که روابط ارباب رعیتی و... را به تصویر می کشد و از سوی دیگر به جایگاه انقلاب در میان عامه مردم توجه ویژه دارد. «جامه دران» فیلمی زنانه است که به دور از دیدگاه های فمینیستی می تواند قربانیانی را در جامعه به ما یادآوری کند که به دلیل شرایط فرهنگی بد همواره در معرض آسیب واقع شده اند.

وی افزود: معتقدم اتفاقاتی که در این اثر مشاهده می کنیم باعث شده تا جامعه شناسی و رفتارشناسی در کشور ما به وجود بیاید و برخی رفتارهای غلط و متحجرانه اجتماعی اصلاح شود.

این تهیه کننده در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا تهیه کنندگی یک فیلم اولی برایش ریسک نبوده اظهار داشت: من همیشه انگیزه بالایی برای حمایت از فیلمسازان جوان داشته ام اما به دلیل بی عدالتی های فراوان در سینما دیگر انگیزه ای برای ادامه حضور در عرصه هنری چندان برایم باقی نمانده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «هفت دقیقه تا پاییز» در خاتمه این گفتگو به سایر مشکلات سینمای ایران اشاره کرد و گفت: کمبود سالن های نمایش و تولید برخی فیلم ها با بودجه های دولتی دو آفت اصلی سینمای کشور است؛ در حال حاضر شرایط به گونه ای است که فیلم های دولتی سالن های اندک سینما را در تسخیر خود درآورده اند و از این رو بسیاری از فیلم هایی که در بخش خصوصی تولید می شوند در اکران نادیده گرفته شده و به آن ها بهایی داده نمی شود.

گفتنی است؛ «جامه دران»درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می‌برد و حقایقی تازه را کشف می‌کند. مهتاب کرامتی، مصطفی زمانی،‌ پگاه آهنگرانی، باران کوثری، افسر اسدی، محمود بهروزیان، فرزانه نشاط‌خواه، الهام نامی و... از جمله بازیگران این فیلم هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.